بایدن: افغانستان دیگر جایی نیست که سربازان آمریکایی در آن بمانند

به گزارش ذهن خاکستری، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در سخنرانی برای سربازان آمریکایی در ویرجینیا خاطرنشان کرد که هدف آمریکا از حمله به افغانستان برآورده شده است و در 20 سال گذشته القاعده هیچ حمله ای از خاک افغانستان علیه آمریکا انجام نداده است. بایدن می گوید سرزمین افغانستان دیگر چشم اندازی جذب کننده ندارد که سربازان آمریکایی در آنجا بمانند.

بایدن: افغانستان دیگر جایی نیست که سربازان آمریکایی در آن بمانند

به نقل از ایندیپندنت، او در میان نیروهای آمریکایی و خانواده هایشان در استان ویرجینیا بیان کرد: ما با هدفی تعیین به افغانستان رفتیم تا افرادی را کنترل کنیم که در یازدهم سپتامبر به ما حمله کردند و مانع استفاده از افغانستان به اسم پایگاهی برای القاعده شویم که در آینده از آنجا به آمریکا حمله نگردد. شما این هدف را برآورده کردید. نیروهای آمریکایی مرتب به ماموریت رفتند تا در سختترین قلمروهای کره زمین در پی تروریست ها بگردند.

او ماه گذشته (آوریل) بیان کرد که همه نیروهای آمریکایی تا 11 سپتامبر 2021 افغانستان را ترک خواهند کرد.

آمریکا حدود 3 هزار سرباز در افغانستان داشت که بعد از دستور بایدن حدود 25 درصد آنها از این کشور خارج شدند. فرایند خروج سربازان و تجهیزات آمریکا از این کشور همچنان ادامه دارد. پنتاگون اعلام نموده است که مدیریت پنج پایگاه نظامی خود را به وزارت دفاع افغانستان تحویل داده است.

بایدن گفت: من افتخار می کنم که به تمام نقاط افغانستان سفر نموده ام، از پایگاه دره کنر تا جنوب کشور و تمام آن مزارع کوکنار و زندگی در آنجا را دیده ام. این سرزمین فراموش شده است.

او از سربازان آمریکایی تشکر کرد که در شرایط سخت ماموریت خود را انجام داده اند و اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده، را از بین برده اند.

او گفت: شما حاضر شدید و وظیفه خود را انجام دادید و به این هدف یاری کردید که هیچ حمله دیگری از افغانستان در 20 سال گذشته به وطن ما انجام نگردد. هرگز کوتاه نیامدید تا عدالت را در خصوص اسامه بن لادن برقرار کنید.

رئیس جمهوری آمریکا می گوید دیگر خطر جدی از ناحیه القاعده و اسلامگرایی افراطی از افغانستان متوجه آمریکا نیست و زمان آن رسیده است تا آمریکا تمرکز خود را بر سایر تهدیدها معطوف کند.

او شرح داد: اکنون که در حال خروج نیروهای خود (از افغانستان) هستیم، توجه مان را به کار فوری ساخت ظرفیت های نظارت از دور معطوف می کنیم تا به ما امکان دهد که در صورت بازگشت القاعده به افغانستان، آن را نابود کنیم. حالا روی تهدیدهایی تمرکز می کنیم که پخش شده اند.

بایدن گفت: بیشترین تهدید و امکان حمله القاعده یا داعش دیگر از افغانستان برنمی خیزد. این خطر در پنج منطقه دیگر دنیا نهفته است که حضور القاعده و ساختارهای سازمان یافته ای مانند داعش پررنگ تر است. اما او نامی از این پنج نقطه که احتمالا در آفریقا و خاورمیانه است، نبرد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: ما موضع امنیتی خود را به روز خواهیم کرد و نیروهای خود را در راستا مبارزه با تهدیدهایی قرار خواهیم داد که در آینده علیه ما وجود دارد تا امنیت مردم آمریکا برای دهه های آینده تامین گردد.

تصمیم بایدن به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در میانه ابهام ها درباره فرایند صلح و مذاکره با طالبان اجرایی می گردد. گروه طالبان تعهد نموده بود که رابطه خود با القاعده را قطع نموده و وارد گفت وگوهای معنادار با دولت این کشور بگردد اما در هر دو زمینه گزارش هایی وجود دارد که طالبان به عهد خود وفا ننموده است.

با این حال، اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، که به ادامه یاری های دنیای به نیروهای امنیتی امیدوار است می گوید که با خروج نیروهای خارجی فصل جدیدی در رابطه بین کابل و دنیا گگردده خواهد شد و طالبان هیچ علت موجهی برای ادامه خونریزی ندارد. گروه طالبان با تمام حملات و فشارها بعد از اعلام جدول زمان خروج نیروهای خارجی، نتوانسته است باعث سقوط هیچ ولایتی گردد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 5 مرداد 1400 بروزرسانی: 5 مرداد 1400 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 120

به "بایدن: افغانستان دیگر جایی نیست که سربازان آمریکایی در آن بمانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدن: افغانستان دیگر جایی نیست که سربازان آمریکایی در آن بمانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید