خانه انصاری یکی از دیدنی ترین خانه های تاریخی ارومیه است

به گزارش ذهن خاکستری، سیری در ایران/ براساس اخبار بدست آمده، خانه انصاری یکی از دیدنی ترین خانه های تاریخی ارومیه است.

خانه انصاری یکی از دیدنی ترین خانه های تاریخی ارومیه است

خانه انصاری ارومیه یکی از خانه های زیبا و تاریخی ارومیه می باشد که در میدان امام حسین معروف به میدان گول اوسته و در امتداد خیابان مدنی 2 واقع شده است. این خانه که در زمان قاجار بنا شده، متعلق به بابک جعفری بوده که بعدها به دختر ایشان و همسر سیف الله خان انصاری می رسد و به همین جهت به نام خانه انصاری معروفیت می یابد.

خانه انصاری در ارومیه، متعلق به اواخر دوران قاجاریه است. این اثر تاریخی با مصالح و شاخصه های معماری عصر قاجار ساخته شد. همچنین کتیبه ای در گوشه ای از بنا وجود دارد که سال ساخت آن را به 1330 نسبت می دهد. خانه تاریخی یاد شده در 25 اسفند 1375 با شماره سند 1851 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و در طی سال 1383 مورد بازسازی و بازسازی قرار گرفت. عنوان شده که خانه انصاری امروزه در اختیار آموزش و پرورش ناحیه 2 ارومیه است؛ محدوده این خانه به جهت استفاده در پروژه ها و مقالات در اختیار دانشجویان معماری و نقشه کشی می باشد اما بازدید از آن برای عموم آزاد است.

در حین ورود به خانه انصاری، دری چوبی را مشاهده می کنیم که یادآور قدمت این بنا است و در کنار آن تابلویی نصب شده که در آن توضیحاتی پیرامون تاریخچه بنا به زبان های فارسی و انگلیسی قید گشت. دو ورودی بنا در جهت های شمال شرقی و شمال غربی در آن واقع شده اند که هر کدام، خود دارای راه پله ای سنگی می باشند. آنچه جلوه این ورودی ها را زیباتر می کند، طاق های هلالی آن هستند. پس از ورود از این معبر زیبا وارد حیاط می شویم که اصالت، قدمت و آرامش را منعکس می کند؛ سپس می توانیم وارد طبقه همکف و طبقه اول شویم و به اتاق های پیرامون آن دسترسی پیدا کنیم.

باغچه های بسیار زیبای حیاط که در بردارنده چمن های سبز، درختان زیبا و گل کاری های فراوان است، از دلایل حائز اهمیتی بوده که نظر گردشگران داخلی و خارجی را به خود معطوف میدارد. در واقع زیبایی نمای بیرونی خانه یکی از مواردی است که برای بسیاری از گردشگرانی جالب توجه می باشد. این خانه تاریخی دو طبقه در مرکز یک باغ بزرگ چهار گوش واقع شده و طبقه همکف آن به وسیله سنگهای تراش خورده و به ارتفاع دو متر بنا شده است. نمای طبقه اول از آجر می باشد؛ یک سالن پذیرایی و نیز دو اتاق کوچک که در طرفین آنها یک راهرو بچشم میخورد، از جمله اجزای طبقه اول خانه بشمار می فرایند که مبین رعایت اصل قرینه در معماری ایرانی هستند.

از تزئینات معماری این اثر میتوان به کاشی کاری فیروزه ای و هفت رنگ اشاره نمود که با رنگ آبی پنجره ها هماهنگی دارد و بر جذابیت بنا افزوده است. در جهت غربی خانه، ساختمانی را می بینیم که با سنگ، آجر و چینه بنا شده است و مسیرهای ارتباطی را به بخش های قبلی ساختمان میسر میسازد. این بخش دارای حیاط و اتاق های درهم تنیده و نیز زیرزمین می باشد. آنچه در خصوص جذابیت خانه تاریخی انصاری میتوان گفت، تزئینات داخلی و پنجره های بزرگ و هلالی آن می باشد که نظر همگان را به خود معطوف داشته است.

در خصوص شاخصه های حائز اهمیت معماری در این اثر میتوان اذعان داشت که آجرهای لعابدار فیروزه ای و کاشیکاری هفت رنگ از جمله مواردی هستند که بر جذابیت این خانه افزوده اند. اگر بخواهیم مصالح آن را بطور کل معرفی کنیم، میتوان به سنگ، آجر، خشت، چینه، سقف چوبی و اندود گچی و عایق کاری کاهگل در بخشی از پشت بام اشاره نمود.

منبع: همگردی
انتشار: 10 مرداد 1401 بروزرسانی: 10 مرداد 1401 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 494

به "خانه انصاری یکی از دیدنی ترین خانه های تاریخی ارومیه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه انصاری یکی از دیدنی ترین خانه های تاریخی ارومیه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید