همه چیز درباره یک تغییر در تیم ملی ایران، اسکوچیچ بر خلاف ویلموتس

به گزارش ذهن خاکستری، به گزارش خبرنگاران، تیم ملی فوتبال ایران با کسب پیروزی سه بر صفر مقابل بحرین در گروه C انتخابی جام جهانی 2022 توانست، شانس خود را برای صعود به مرحله نهایی این رقابت ها و همچنین صعود به جام ملت های 2023 آسیا افزایش بدهد.

همه چیز درباره یک تغییر در تیم ملی ایران، اسکوچیچ بر خلاف ویلموتس

این پیروزی نخستین برد تیم ملی ایران مقابل بحرین در خاک این کشور بود و طلسم شکنی منامه به نام دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی ثبت شد.

این سرمربی کُروات تیم ملی فوتبال ایران در حالی جهت بازگشت ایران به چرخه انتخابی جام جهانی قطر را هموار می کند که تیم کشورمان در دور رفت با هدایت مارک ویلموتس سرمربی بلژیکی به بحرین و عراق باخت و تنها 6 امتیاز از 4 دیدار خود کسب کرد.

مرد بلژیکی ناموفق فوتبال ایران که با قرارداد عجیب مسئولان وقت فدراسیون سکان هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت نه تنها نتایج خوبی با این تیم نگرفت بلکه روحیه ملی پوشان را هم تضعیف و روابط سردی را بین کادر فنی و بازیکنان حاکم کرد.

مارک ویلموتس

این مشکل باعث ورود مسعود شجاعی کاپیتان وقت تیم ملی ایران به ماجرا شد و این بازیکن در مصاحبه با مسئولان وقت فدراسیون خواستار رفع این مسئله و پیدا کردن راهکار شد.

دو شکست متوالی مقابل بحرین و عراق در دور رفت این رقابت ها، عمر مربیگری ویلموتس با نتایجی که گرفت را به کمتر از 6 ماه کاهش داد تا این مربی با چمدان دو میلیون یورویی اقدام به فسخ یکطرفه قراردادش کند. با وجود اینکه سایه ویلموتس با شکایت از فدراسیون و درخواست غرامت 6 میلیون و 200 هزار یورویی همچنان روی فوتبال ایران افتاده است اما دراگان اسکوچیچ کاری کرد که بازیکنان این تیم، شرایط ایجاد شده در دوران ویلموتس را فراموش کنند.

سرمربی کروات ایران در روزهای نخست حضورش روی نیمکت تیم ملی، خیلی زود وارد فضای عاطفی و هوش هیجانی با بازیکنان شد. اسکوچیچ که شخصیت کتابخوانی دارد و در یک برنامه تلویزیونی هم تاکید کرد به ادبیات و مباحث روانشناسی علاقه دارد و از این کتاب ها در کارش استفاده می کند، از هر فرصتی برای نزدیک شدن به بازیکنان تیم ملی برای ایجاد فضای محبت آمیز در رختکن استفاده کرده است.

دراگان در بعضی از اردوها صندلی خود را کنار صندلی بازیکنان هنگام صرف شام قرار می داد تا به بازیکنان خود نشان دهد می تواند با او صمیمی تر از مربیان قبلی باشند. در این خصوص و بعد از اردوی تیم ملی در ازبکستان و ترکیه، مهدی طارمی مهاجم ایران گفته بود: اسکوچیچ به شدت مشتاق یاد دادن است و ما هم مشتاق یادگیری. او همین دیروز می گفت هر سوالی که دارید و هر جایی را که فکر می کنید متوجه نشده اید را در هر زمانی می توانید از من سوال کنید. اسکوچیچ انگیزه و انرژی مثبت زیادی دارد و همین انرژی را به بازیکنان منتقل می کند. ما هم سعی می کنیم این انرژی را در اردو مثبت و مثبت تر کنیم. اسکوچیچ حتی موقع صرف ناهار و شام هم بین بازیکنان می آید و توضیح می دهد. او اشتیاق زیادی به فعالیت دارد و برخلاف مربی قبل که اصلاً برایش مهم نبود چه اتفاقی می افتد با برنامه مباحث را پیش می برد.

اسکوچیچ سر میز ملی پوشان در حال آموزش

تیم ملی ایران در سال های گذشته به نظم کارلوس کی روش عادت کرده بود اما برای 6 ماه با بی خیالی مارک ویلموتس روبرو شد. ملی پوشان کشورمان اما ناگهان با اسکوچیچی روبرو شدند که برای قرار دریافت در جمع بازیکنان هم فرصت را غنیمت می شمرد.

محمدحسین کنعانی زادگان مدافع تیم ملی که سابقه کار کردن با کی روش و ویلموتس را هم دارد، در مصاحبه با خبرنگاران، گفته بود که اسکوچیچ خیلی خوب بازیکنان را می شناسد و با خلق و خوی آنها آشناست: اسکوچیچ با ما رفاقت می کند و ما هم فهمیدیم برای این دوستی باید به خودمان و تیم ملی کمک کنیم. به بازیکنان احترام می گذارد و آنها را در تصمیم گیری ها بالغ می داند. اسکوچیچ خیلی خوب همه را می شناسد و این باعث شد تا با او خیلی زود راحت باشیم و او را به نام مربی واقعاً حرفه ای و باتجربه بپذیریم.

اسکوچیچ بعد از بردن بحرین

بر هیچکس پوشیده نیست شخصیت کتاب خوان فوتبال ایران برای جاودانه شدن نباید به کسب پنج برد در پنج بازی ابتدایی خود روی نیمکت تیم ملی مقابل ازبکستان، بوسنی و هرزگوین، سوریه، هنگ کنگ و بحرین ببالد.

او برای اینکه در قلب 85 میلیون ایرانی جایی برای خودش پیدا کند باید به فکر آینده و پیروزی های بعدی باشد تا تیم ملی را به هدف نخست که حضور در جام جهانی است نزدیک کند.

تیم ملی ایران همچنان مسائلی در بازی کردن بخصوص در ساختار دفاعی دارد اما اسکوچیچ شاید بتواند در فرصت اندک باقیمانده تا بازی با کامبوج و عراق، با ارتباط روحی و عاطفی مناسب با شاگردان خود مسائل تاکتیکی را هم به حداقل برساند.

تیم ملی فوتبال ایران ساعت 19 جمعه هفته جاری با کامبوج و آخرین بازی مرحله انتخابی مقدماتی را 25 خردادماه مقابل عراق در بحرین برگزار می کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 98

به "همه چیز درباره یک تغییر در تیم ملی ایران، اسکوچیچ بر خلاف ویلموتس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره یک تغییر در تیم ملی ایران، اسکوچیچ بر خلاف ویلموتس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید