راه اندازی دبیرخانه دائمی شهر الگوی اسلامی در منطقه 14

به گزارش ذهن خاکستری، ایجاد یک دبیرخانه دائمی برای سیاست گذاری، برنامه ریزی و عملیاتی سازی مفاهیم شهرسازی و معماری ایرانی ـ اسلامی و تحقق شعار کلانشهر تهران، الگوی جهان اسلام در دستور کار شهرداری منطقه 14 قرار گرفت.

راه اندازی دبیرخانه دائمی شهر الگوی اسلامی در منطقه 14

به گزارش خبرنگاران، شهردار منطقه 14 با بیان اینکه معماری فضاهای شهری در این منطقه الهام بخش اصول معماری دوره ایرانی ـ اسلامی است، گفت:بر همین اساس نخستین دبیرخانه دائمی شهر الگوی اسلامی در منطقه 14 راه اندازی می شود تا نظام شهرسازی در این منطقه مطابق با عناصر هویتی بومی و دینی و بر مدار محله، مسجد و بازار محلی توسعه یابد.

محمدامین سالاری پور تبیین مبانی اندیشه شهر ایرانی ـ اسلامی در شکل گیری فضای کالبدی شهر مدرن امروزی، نهادینه سازی الگوها، مبانی و ویژگی های شهر دوره ایرانی ـ اسلامی در فرایندهای شهرسازی و معماری منطقه، تبیین الگوهای کاربردی برای شهرسازی نوین اسلامی، بازنگری طرح های توسعه شهری منطقه بر اساس راهبردها، ترویج اصول و فرهنگ شهرنشینی ایرنی ـ اسلامی از طریق بسته های سیاستی و آموزشی را از جمله اهداف راهبردی و عملیاتی این دبیرخانه برشمرد.

شهردار منطقه 14 به عنوان دبیر این دبیرخانه از تشکیل کارگروه های ویژه خبرداد و افزود: این کارگروه ها در قالب 4 کارگروه شهرسازی ایرانی ـ اسلامی، معماری ایرانی ـ اسلامی، مدیریت و برنامه ریزی شهر ایرانی ـ اسلامی و اجتماعی و فرهنگی فعالیت خواهند داشت.

وی شرح داد: نیازسنجی و شناسایی ظرفیت ها و تدوین برنامه های منطقه در راستای تحقق شهر الگوی ایرانی - اسلامی و احصای دقیق الگوهای شهرسازی غیربومی و ناسازگار با اقلیم و بوم شهر تهران از جمله برنامه های این کارگروه هاست.

سالاری پور در ادامه به تشکیل اتاق فکر دبیرخانه دائمی ترویج شهرسازی و معماری ایرانی ـ اسلامی نیز اشاره کرد و گفت:احصا و شناسایی اصول و ویژگی های شهرسازی و معماری ایرانی ـ اسلامی در دوره های تاریخی بر اساس منابع معتبر، و بازخوانی و ترجمان این اصول بر اساس نیازهای روز شهروندان منطقه 14 به طور خاص در قالب مؤلفه های مختلف کالبدـ فضا، حمل ونقل، خدمات شهری و محیط زیست، عمران شهری و تعریف شاخصه های کاربردی شهرسازی و معماری ایرانی ـ اسلامی و تعریف عملیاتی از هر کدام بر اساس نیازهای روز شهروندان منطقه از جمله وظایف و رویکردی است که با تشکیل این اتاق فکر و همکاری کارگروه ها در منطقه دنبال می شود.

شهردار منطقه 14 در سرانجام وجود نخستین دبیرخانه دائمی ترویج اصول شهرسازی و معماری ایرای ـ اسلامی را گامی مؤثر و ارزشمند برشمرد و گفت: منطقه 14 الگویی از شهر دوره ایرانی ـ اسلامی است که با بازخوانی و به روزنمایی اصولی این مکتب تبدیل به الگویی برای سایر منطقه ها کلانشهر تهران و نیز سایر شهرهای کشور است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 شهریور 1401 بروزرسانی: 2 شهریور 1401 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 511

به "راه اندازی دبیرخانه دائمی شهر الگوی اسلامی در منطقه 14" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی دبیرخانه دائمی شهر الگوی اسلامی در منطقه 14"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید