عجایبی در خصوص فلز کروم و تاثیر آن بر روی سلامتی????

به گزارش ذهن خاکستری، پیکولینات کروم نوعی کروم معدنی است که در مکمل ها وجود دارد. بسیاری از این محصولات و مکمل ها ادعا می نمایند که مصرف آن ها، سوخت و ساز مواد غذایی را در بدن تا حدود زیادی بهتر می نمایند و می توانند باعث کم کردن وزن شوند.

عجایبی در خصوص فلز کروم و تاثیر آن بر روی سلامتی????

با این حال، بسیاری از مردم در خصوص اثر بخش بودن این محصولات و اینکه مصرف این محصولات می تواند برای سلامتی مضر باشند، بسیار مشکوک هستند.

در این مقاله چندین فایدهٔ احتمالی پیکولینات کروم مورد بحث قرار می گیرد و به شما یاری می نماید تصمیم بگیرید که آیا این محصولات ارزش آزمایش کردن را دارند یا خیر.

پیکولینات کروم چیست؟

کروم مادهٔ معدنی است که داری انواع مختلف هم هست. اگرچه یکی از انواع خطرناک آن در زباله ها و آلودگی های صنعتی وجود دارد، اما یک نوع سالم و ایمن آن هم در بسیاری از غذاها به صورت طبیعی یافت می گردد.

این نوع سالم کروم، یعنی کروم سه ظرفیتی، معمولاً برای حفظ سلامت بدن شما مورد احتیاج است، به این معنی که مقدار مناسب این نوع از کروم باید به وسیله خوردن رژیم غذایی مناسب به بدن شما وارد گردد.

اگرچه برخی از محققان حوزهٔ سلامت هنوز به جواب این سؤال که آیا این ماده معدنی واقعاً برای حفظ سلامت بدن لازم است یا خیر قاطعانه پاسخ مثبت نداده اند، اما کاملاً روشن است که این مادهٔ معدنی چندین عملکرد مهم در بدن دارد.

به عنوان مثال، این مادهٔ معدنی بخشی از مولکولی به نام کرومودولین است که به هورمون انسولین یاری می نماید تا عملکرد خود را در بدن به برترین شکل ممکن انجام دهد.

انسولین، هورمونی است که به وسیله لوزالمعده واردن خون می گردد، که در سوخت و ساز کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین های بدن دارای اهمیت زیادی هم است.

جالب اینجاست که جذب کروم به وسیله خوردن غذاها و در روده ها بسیار کم است و کمتر از 2.5 ٪ کروم خورده شده جذب می گردد.

با این حال، پیکولینات کروم یک شکل متناوب از کروم است که قابلیت این را دارد که بهتر جذب بدن گردد. به همین علت، این نوع از کروم را معمولاً در ساخت مکمل های رژیم غذایی بکار می برند. پیکولینات کروم، یک کروم معدنی است که به سه مولکول اسید پیکولینیک متصل است.

خلاصه: کروم یک ماده معدنی است که در بسیاری از غذاها مقدار کمی از آن وجود دارد. این ماده بر هورمون انسولین در متابولیسم مواد مفید در بدن نقش نسبتاً مهمی دارد. پیکولینات کرومی نوعی از کروم است که اغلب در ساخت مکمل های غذایی از آن استفاده می گردد.

پیکولینات کروم در بهتر کردن تنظیم مقدار قند خون مؤثر است

در افراد سالم، هورمون انسولین نقش بسیار مهمی در تعدادی از عملنمودها و فعالیت های بدن شما دارد از جمله آن فعالیت ها فرستادن پیغام هایی به بدن است برای اینکه بدن آغاز به فرستادن قند خون به سلول ها بکند.

در افراد مبتلا به دیابت، در پاسخ طبیعی بدن به انسولین، مسائلی بوجود می آید.

مطالعه ها و آزمایش های فراوان در این زمینه نشان داده اند که مصرف مکمل های کروم می تواند تنظیم مقدار قند موجود در خون را برای کسانی که به دیابت مبتلا شده اند، تا حدودی بهتر نمایند. یک مطالعه نشان داد که در افرادی که در مدت 16 هفته 200 میکروگرم کروم را در روز مصرف نموده اند، مقدار قند خون و انسولین تا حدودی کم تر شده است به این شکل که مصرف این مادهٔ معدنی پاسخ بدن به انسولین را به شکل مناسبی بهتر می نماید.

آزمایش ها و مطالعه های دیگر نشان داده است که افرادی با قند خون به نسبت بالاتر و حساسیت به انسولین پایین تر ممکن است استفاده از مکمل های دارای مادهٔ کروم برایشان نسبت به دیگران نتایج بهتری داشته باشد و بدنشان نسبت به دریافت این ماده بهتر پاسخ بدهد.

علاوه بر این، در یک مطالعه بزرگ بر روی تعداد بیش از 62000 فرد بزرگسال، احتمال ابتلا به دیابت در افرادی که مکمل های خوراکی دارای کروم مصرف نموده اند، 27 درصد کمتر بوده است.

با این حال، مطالعه ها و آزمایش های دیگر در خصوص مصرف مکمل های دارای کروم نشان داده اند که مصرف سه ماه یا حتی بیشتر از مکمل ها کروم تأثیر چندانی در بهتر شدن عارضهٔ قند خون و کم شدن آن در بزرگسالانی که مبتلا به دیابت نوع 2 بودند، نداشته است.

از این گذشته، آزمایش ها و مطالعه های اجرا شده در بزرگسالان چاق که دچار بیماری دیابت نیستند، نشان داده است که مصرف 1000 میکروگرم پیکولینات کروم در روز، پاسخ بدن به انسولین را به مقدار زیادی بهتر نمی نمایند.

در واقع، یک مطالعهٔ بزرگ بر روی 425 فرد سالم نشان داد که مصرف روزانهٔ برخی مکمل های دارای کروم مقدار قند خون یا انسولین را در حد قابل توجهی تغییر نمی دهند.

به طور کلی، برخی از فواید استفاده از این مکمل ها در افرادی که به دیابت مبتلا هستند تا حدودی دیده می گردد، اما این قضیه برای همهٔ افراد اتفاق نمی افتد.

خلاصه: برای مبتلایان به دیابت، مکمل های کروم ممکن است در بهبود پاسخ بدن به انسولین یا کاهش قند خون مؤثر باشند. با این حال، نتایج بدست آماده از تحقیقات هنوز کاملاً شفاف نیست، و به طور معمول برای افرادی که به بیماری دیابت مبتلا نیستند، این فواید مشاهده نشده است.

کروم ممکن است گرسنگی و هوس غذا را تا حدودی کاهش دهد

بیشتر افرادی که سعی در کم کردن وزن و یا جلوگیری از اضافه شدن وزنشان داشته اند، با احساس گرسنگی فراوان و هوس های غذایی شدید تا حدود زیادی آشنا هستند.

در نتیجهٔ این قضیه، بسیاری از این افراد خود را به غذاها، مکمل ها یا داروهایی علاقه مند نشان می دهند که می توانند به مقابله با احساس گرسنگی و هوس شدید غذاها و خوراکی های مختلف، یاری نمایند.

مطالعه ها و آزمایش های فراوانی آنالیز نموده اند که آیا پیکولینات کروم می تواند در این باره مفید باشد.

در یک مطالعه که در طی مدت 8 هفته انجام شد، برای افرادی که به صورت روزانه 1000 میکروگرم کروم (به شکل کروم پیکولینات) مصرف نموده اند، مقدار مصرف غذا، گرسنگی و هوس خوردن غذا در زنان دارای اضافه وزن تا حدودی کمتر شده است.

دانشمندان گزارش دادند که ممکن است تاثیرات کروم بر روی مغز انسان این حالت ها را در افراد ایجاد نموده باشد.

آزمایش های دیگر، افرادی که مبتلا به اختلال ها و مسائل مربوط به پرخوری یا افسردگی بوده اند را آنالیز نموده اند، زیرا سرکوب و مهار کردن اشتها و گرسنگی در بین این گروه از افراد بیشتر از سایرین یاری نماینده است.

یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 113 نفر مبتلا به افسردگی اجرا شده است که برخی از آن ها 600 میکروگرم در روز کروم به شکل پیکولینات کروم مصرف کردند و به عده ای از آن ها نیز دارونما داده شد.

دانشمندان متوجه شدند که اشتها و هوس غذا با استفاده کردن از مکمل های کروم پیکولینات در مقایسه با دارونما کم تر می گردد.

علاوه بر این، یک مطالعهٔ نسبتاً کوچک تر فایده های احتمالی استفاده کردن از مکمل های دارای کروم را در افرادی که از اختلال پرخوری رنج می برد، مورد آنالیز قرار داده است.

به طور خاص، دیده شده که استفاده از مقدارهای 600 تا 1000 میکروگرم در روز می تواند باعث گردد که تعداد دفعات غذا خوردن در این افراد کم گردد و بعلاوه علائم افسردگی در این افراد تا حدودی کم تر گردد.

خلاصه: اگرچه مقدار مدارک هنوز بسیار کم است، اما برخی از گزارش ها نشان می دهد که مصرف روزانهٔ 600 تا 1000 میکروگرم در روز پیکولینات کروم می تواند مقدار گرسنگی را کم تر کند، و با کم کردن هوس خوردن غذا و کم شدن مقدار غذایی که شخص در هر وعدهٔ غذایی مصرف می نماید به برخی افراد برای کم کردن وزن خود، یاری کند.

بیشتر بخوانید: با نحوه تشخیص کمبود ویتامین E و درمان آن آشنا شوید

آیا کروم در کاهش وزن می تواند به شما یاری می نماید؟

با توجه به نقش مؤثر کروم در متابولیسم مواد مفید و اثرات احتمالی آن بر رفتار و عادت های غذایی، مطالعه های و آزمایش های زیاد تا این لحظه آنالیز نموده اند که آیا کروم می تواند یک مکمل مؤثر و مفید برای یاری به کاهش وزن در افراد باشد یا خیر.

یک تحقیق نسبتاً بزرگ، 9 مطالعهٔ مختلف که بر روی تعداد 622 نفر که دارای اضافه وزن بودند یا جزو افراد چاق دسته بندی می شدند، آنالیز نموده است تا تصویری کامل از اینکه آیا این ماده معدنی برای کاهش وزن مفید است یا خیر، بدست آورد.

در این مطالعه ها از مقدار حدبیشتر 1000 میکروگرم در روز پیکولینات کروم استفاده شده است.

به طور کلی، این مطالعه نشان داد که استفاده کردن از پیکولینات کروم پس از 12 تا 16 هفته در بزرگسالان دارای اضافه وزن یا چاق، مقدار بسیار کمی کاهش وزن (2.4 پوند یا 1.1 کیلوگرم) ایجاد نموده است.

با این حال، دانشمندان نتیجه گرفتند که تأثیر استفاده از این مکمل های دارای کروم برای این مقدار کم کردن وزن تا حدودی سؤال برانگیز است و هنوز تأثیر این مکمل ها ناتعیین است.

یک مطالعهٔ و تحلیل دیگر از آزمایش های اجرا شده در زمینهٔ تاثیرات مصرف مکمل های دارای کروم بر روی کاهش وزن به نتیجه هایی مانند آنالیز قبل رسید.

دانشمندان پس از تجزیه و تحلیل 11 مطالعهٔ مختلف در زمینه تاثیرات مصرف کروم بر روی اشتها، نشان دادند که با استفاده از این مکمل های کروم در طول 8 تا 26 هفته فقط چیزی در حدود تنها 1.1 پوند (در حدود 0.5 کیلوگرم) کاهش وزن در افراد بوجود می آید.

بسیاری از مطالعه ها و آزمایش های دیگر در بزرگسالان سالم، نشان داده شد که مصرف مکمل های کروم حتی در صورت ترکیب با انجام تمارین فیزیکی و ورزشی هیچ تأثیر چشمگیر و قابل توجهی بر ترکیب بدن (مقدار چربی بدن و عضلات) ندارند.

خلاصه: مطالعه ها و آزمایش های علمی نشان می دهد که استفاده از مکمل های حاوی پیکولینات کروم در زمینهٔ وزن کم کردن در افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند تأثیر چشمگیر و قابل توجهی ندارد. به نظر می رسد حتی وقتی که استفاده کردن از این مکمل ها با انجام تمرین های فیزیکی و ورزشی همراه باشد، تأثیر آن بر روی وزن کم کردن در افراد با وزن طبیعی حتی نسبت به افراد دارای اضافه وزن نیز کمتر خواهد بود.

منابع غذایی

اگرچه پیکولینات کروم معمولاً در مکمل های غذایی یافت می گردد، بسیاری از مواد غذایی هم دارای کروم معدنی هستند.

با این وجود، گفتنی است که روش های مورد استفاده در کشاورزی و فراوری محصولات بر مقدار کروم در مواد غذایی تأثیر می گذارند.

به همین علت، مقدار واقعی کروم که در یک ماده غذایی خاص وجود دارد می تواند تا حدودی متغیر باشد و هیچ منبع معتبری درباره مقدار کرومی که هر مواد غذایی در خود دارند، وجود ندارد. علاوه بر این، در حالی که بسیاری از غذاهای مختلف دارای کرم معدنی هستند، بیشتر آن ها دارای مقادیر بسیار کمی کروم هستند. (1 تا 2 میکروگرم در هر وعده)

در ایالات متحده، مقدار توصیه شدهٔ مصرف روزانهٔ کرم به وسیله مرجع رژیم غذایی (DRI) برای مردان بزرگسال 35 میکروگرم در روز و برای زنان بزرگسال 25 میکروگرم در روز است.

پس از سن 50 سالگی، مقدار مصرف توصیه شده برای آقایان به مقدار 30 میکروگرم در روز و برای زنان 20 میکروگرم در روز می رسد.

به طور کلی، گوشت، محصولات غلات سبوس دار و برخی از میوه ها و سبزیجات منابع بسیار مناسبی برای تأمین کروم بدن محسوب می شوند.

برخی دانشمندان گزارش نموده اند که کلم بروکلی دارای مقدار زیادی کروم است و دارای محتوای تقریباً 11 میکروگرم کروم در هر پیمانه است، در حالی که پرتقال و سیب ممکن است تقریباً در حدود 6 میکروگرم کروم در هر وعده باشند.

به طور کلی، مصرف یک رژیم غذایی متعادل و حاوی انواع غذاهای مختلف و کم فرآوری شده می تواند در تأمین مقدار کروم مورد احتیاج بدنتان، به شما یاری کند.

خلاصه: مقدار واقعی کروم در مواد غذایی و مقدار توصیه شده مصرف روزانهٔ این ماده معدنی به شکل آزمایشی است. با این حال، مقدار بسیار کمی از آن، در بسیاری از غذاهای مختلف وجود دارد، و مبتلا شدن به کمبود کروم بسیار نادر است.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که از فولیک اسید باید بدانید

آیا باید مکمل های کروم دار مصرف کنید؟

با توجه به نقش های مهمی که کروم در برخی فرایندهای بدن شما دارد، برای بسیاری از افراد این سؤال پیش آمده است که مصرف کروم زیاد به شکل استفاده از مکمل رژیم غذایی دارای کروم، از نظر سلامتی درست است یا خیر.

محدودیتی برای مصرف کروم وجود ندارد.

آموزشگاه ملی پزشکی غالباً بیشترین مقدار قابل تحمل (UL) را برای مواد غذایی خاص تعیین می نماید. عبور از این مقدار ممکن است منجر به بروز مسمومیت و بعلاوه سایر مسائل سلامتی در بدن افراد گردد.

با این حال، به علت اطلاعات محدود موجود، هیچ مقدار UL برای کروم تعیین نشده است.

ایمنی

با اینکه مقدار خاصی برای حدبیشتر مجاز مصرف (UL) برای پیکولینات کروم که به صورت رسمی اعلام شده باشد وجود ندارد، برخی از دانشمندان این سؤال را مطرح نموده اند که آیا پیکولینات کروم، این نوع از کروم که اغلب در مکمل ها وجود دارد، واقعاً بی خطر است.

با توجه به نحوه عملکرد این نوع از کروم در بدن، احتمال این وجود دارد که این نوع کروم باعث بوجود آمدن مولکول های مضری به نام رادیکال های هیدروکسیل در بدن بشوند.

این مولکول ها می توانند از لحاظ ژنتیکی به (DNA) بدن شما آسیب برسانند و مسائل دیگری را نیز ایجاد نمایند.

جالب اینجاست که، اگرچه پیکولینات یک شکل بسیار رایج و تا حدودی محبوب در مکمل های کروم است، اما این اثرات منفی در بدن احتمالاً تنها در صورت مصرف این نوع از کروم در بدن بوجود می آید. علاوه بر این نگرانی ها، یک مطالعه موردی، بوجود آمدن مسائل جدی کلیوی را در یک داده است که به منظور کاهش وزن 1200 تا 2400 میکروگرم در روز کروم پیکولینات مصرف نموده است.

با مصرف این مکمل های حاوی کروم برخی از بیماری ها و مسائل پزشکی دیگر هم در افراد دیده شده است.

آیا ارزش آن را دارد؟

علاوه بر نگرانی های مربوط به ایمن بود مصرف، مکمل های کروم ممکن است با برخی داروها مانند مسدود نماینده های بتا و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS) واکنش دهند و روی عملکرد آن ها تا حدودی تأثیر منفی بگذارند.

با این حال، عوارض جانبی که برای مصرف بیش از حد کروم اضافی به وضوح اثبات شده باشد هنوز وجود ندارد و یا بسیار نادر است.

یک علت این قضیه می تواند تا حدی این باشد که بسیاری از آزمایش ها و مطالعه ها در زمینهٔ تاثیرات مصرف مکمل های کروم بر سلامتی افراد، گزارش ننموده اند که آیا عوارض جانبی بعد از مصرف این مکمل ها در افراد بوجود آمده است.

به طور کلی، به علت فواید سؤال برانگیز و نگرانی های مربوط به سلامتی و خطرات احتمالی مصرف این مکمل ها، توصیه می گردد که پیکولینات کروم به عنوان یک مکمل رژیم غذایی مصرف نگردد.

اگر می خواهید این مکمل های حاوی کروم را مصرف کنید، به علت احتمال عوارض ناخواسته یا اثر تداخلی با داروهایی دیگری که مصرف می کنید، بهتر است با مشاور سلامتی یا پزشک خود مشورت های لازمه را انجام دهید.

خلاصه: هیچ توصیه ای برای مقدار مصرف روزانهٔ مکمل های کروم در رژیم غذایی وجود ندارد که مضر بودن مصرف بیش از آن حد به روشنی اثبات شده باشد. با این حال، اگرچه اطلاعات محدودی در دسترس است، نگرانی های احتمالی وجود دارد که پیکولینات کروم قادر است تا حدودی تاثیرات منفی مربوط به سلامتی را در بدن شما بوجود بیاورد.

حرف آخر

کروم پیکولینات نوعی از کروم است که معمولاً در مکمل های رژیم غذایی یافت می گردد.

مصرف مکمل های حاوی کروم پیکولینات می تواند تا حدود زیادی باعث بهبود پاسخ بدن به هورمن انسولین و کم شدن مقدار قند خون در مبتلایان به دیابت گردد. علاوه بر این، مصرف این مکمل ها می تواند به کم شدن گرسنگی، کمتر شدن هوس غذا و تعداد دفعات غذا خوردن در طول روز یاری کند.

با این حال، مصرف مکمل های حاوی پیکولینات کروم در زمینهٔ کاهش وزن تأثیر چشمگیر و قابل توجهی ندارد.

به نظر می رسد مبتلا شدن به کمبود کروم بسیار نادر است، و این نگرانی وجود دارد که پیکولینات کروم ممکن است باعث بوجود آمدن اثرات منفی و مضر در بدن شما گردد.

به طور کلی، پیکولینات کروم احتمالاً برای بیشتر افراد ارزش مصرفی چندانی ندارد. اگر می خواهید آن را مصرف کنید، باید در خصوص خطرات و فایده های آن با یک مشاور در زمینهٔ بهداشت و سلامتی و یا یک پزشک مشورت کنید.

منبع: www.healthline.com

منبع: اُکالا
انتشار: 25 آذر 1400 بروزرسانی: 25 آذر 1400 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 280

به "عجایبی در خصوص فلز کروم و تاثیر آن بر روی سلامتی????" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجایبی در خصوص فلز کروم و تاثیر آن بر روی سلامتی????"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید