موسی غنی نژاد: ملت باید هزینه کشفیات مالی دولت را بپردازد

به گزارش ذهن خاکستری، دکتر موسی غنی نژاد در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: سیاستگذاری های دولت سیزدهم از فاصله گرفتن بیشتر با معیار های علم اقتصاد و دست آویختن به اندیشه های متناقض و ناکارآمدی حکایت دارد که بارهار پیش از این در کشور ما مورد آزمون قرار گرفته و شکست خورده اند.

موسی غنی نژاد: ملت باید هزینه کشفیات مالی دولت را بپردازد

دانستن اینکه ثبات متغیر های اصلی اقتصاد کلان و در راس آن ها نرخ تورم، شرط لازم برای سرمایه گذاری و رونق فراوری است حتی به دانش تخصصی نیازی ندارد. اما تصمیم گیران مالی به جای پرداختن به این معضل که از منظر علم اقتصاد راهکار های معین و روشنی دارد، همّ خود را برای پایین آوردن نرخ برابری ارز های خارجی و آن هم البته با دستورات اداری و انضباطی می گذارند!

استدلال نظریه پردازان دولت این است که گویا برخلاف همه یافته های علم اقتصاد و تجربه بشری، نرخ تورم تابعی از تغییرات نرخ برابری ارز است، نه برعکس. این کشفیات نو که باید ملت رنج دیده ایران هزینه آن را بپردازد نه فقط محصول بی خبری و بی اعتنایی به اولیات علم اقتصاد بلکه به چالش کشیدن این واقعیت بدیهی است که حتی در یک اقتصاد کاملا بسته و منزوی از دیگر کشور ها که نرخ برابری ارز در آن اصلا مطرح نیست، ممکن است تورم اتفاق بیفتد و قدرت خرید پول در دست مردم را کاهش دهد.

رونق فراوری با شعار دادن و اختراع نظریه ها و روش های من درآوردیِ علم ستیز و عقل ستیز امکان پذیر نیست. با عکس مار کشیدن و تراشیدن بهانه های واهی برای سیاست های غلط ممکن است بتوان به طور موقت عوام مردم را قانع کرد؛ اما باید دانست که واقعیت سرسخت است و نهایتا خود را بر همگان تحمیل می نماید. رونق فراوری در گرو سیاستگذاری درست مالی است و این ممکن نیست؛ مگر با گماشتن اهل علم و تخصص بر مصدر امور و تصمیم گیری برمبنای یافته های علمی روز و تجربه عمومی جوامع بشری. ما تافته جدابافته نیستیم، پذیرفتن این واقعیت نخستین گام در مسیر عقلانیت و تصمیم گیری درست است.

منبع: فرارو
انتشار: 19 فروردین 1402 بروزرسانی: 19 فروردین 1402 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 615

به "موسی غنی نژاد: ملت باید هزینه کشفیات مالی دولت را بپردازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موسی غنی نژاد: ملت باید هزینه کشفیات مالی دولت را بپردازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید