نمایشگاه گردشگری فراتر از حد انتظار ظاهر شد
به گزارش ذهن خاکستری، رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران گفت: در نمایشگاه گردشگری تهران شاهد بلاتکلیفی ارگان ها و برنامه ریزی فرا دستی بودیم که وزارت گردشگری برای سال های آینده باید به آن فکر کند و تصمیم بهتری پیرامون آن بگیرد. باید یک نمایشگاه گردشگری با ابعاد استاندارد رایج بین المللی و یک فستیوال یا جشنواره صنایع دستی و غذاهای سنتی مجزا داشته باشیم.
به گزارش جهانی سفر فرید جواهرزاده در گفت و گو با ایسنا در مورد ارزیابی اش از نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران اظهار کرد: نمایشگاه های گردشگری آینه تمام نمای صنعت گردشگری آن کشور هستند. بیش از 70 درصد تاسیسات گردشگری کشور در پاندمی اخیر که دو سال زمان برده، تعطیل یا نیمه تعطیل بودند. این پاندمی تاثیر بزرگی بر صنعت گردشگری کشور گذاشته و بخش عمده ای از نیروها و ظرفیت های گردشگری ما را تحت الشعاع قرار داده است. در این شرایط که گردشگری ما با توان نیمه جان خود فعالیت می نماید، برگزاری نمایشگاه از یک سو مایه امیدواری بود و بارقه امید را در کنش گران صنعت گردشگری به وجود آورد و از سوی دیگر نشان داد که گردشگری ایران در ظرفیت های درونی خود آمادگی فعالیت های بهتر و پویاتر را دارد.
وی اضافه نمود: قبل بازدید از نمایشگاه گردشگری تهران به علت وجود شرایط کرونایی، توقع بالایی از این نمایشگاه نداشتیم که با توجه به شرایط فراتر از حد انتظار برگزار گردید، اما باید گفت که نمایشگاه از جهت حرفه ای مطلوب نبود.
رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران با اشاره به نکات مثبت نمایشگاه گردشگری تهران اظهار داشت: توجه ویژه ای به برگزاری پنل های تخصصی، کنفرانس های علمی و برگزاری سمینارهای جانبی و کارگاره های آموزشی در این نمایشگاه شده بود که با استقبال خوبی نیز روبرو شد. چنین رویدادهایی در حاشیه نمایشگاه به چشم می آمد و برای علاقه مندان مفید بود، هرچند محل برگزاری این نشست ها جایگاه خوبی نداشت و انتقادهایی به آن وارد بود، اما به طور کل این موضوع را نکته مثبت نمایشگاه ارزیابی می کنم.
جواهرزاده ادامه داد: حضور نسبتا قوی استان ها از دیگر نکات مثبت این نمایشگاه بود. استان ها از ظرفیت های ممکن خود استفاده نموده بودند؛ حتی در بعضی استان ها شاهد هم افزایی دستگاه ها و نهادهای اجرایی آن استان ها به صورت پررنگ بودیم که جذابیت کار را دو چندان نموده بود. نگاه به استارتاپ ها و گردشگری خلاق نیز از دیگر نکات مثبت این نمایشگاه بود.
مغفول ماندن گردشگری خوراک در نمایشگاه تهران
وی در مورد ایرادات و نکات منفی نمایشگاه بین المللی گردشگری توضیح داد: بخش غذایی نمایشگاه یکی از نقاط ضعف این نمایشگاه محسوب می شد. طبخ و عرضه فراورده های غذایی در سالن های نمایشگاهی زیبنده نمایشگاه بین المللی گردشگری نیست.
رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران در مورد توجه به گردشگری خوراک یادآور شد: آن چیزی که در سالن های نمایشگاه دیدم، گردشگری خوراک نبود؛ بلکه فروش یا طبخ موادغذایی بود که شاید به علت محدودیت فضا و زمان به سمت یک سری از سالن ها راهنمایی شده بود، در حالی که گردشگری خوراک باید در فضاهای باز و در قالب جشنواره ارائه گردد و آشپزها و نحوه طبخ غذاها نمایش داده شده و به نوعی یک مرکزی برای تست و محک غذها باشد، اما بخش غذایی این نمایشگاه بیشتر جبنه فروش پیدا نموده بود. مردم در صف می ایستادند که فلان کباب را خریداری نمایند. به جز یک سمینار علمی چند ساعته که بحث گردشگری خوراک در آن مطرح شد، در حوزه های دیگر نمایشگاه از گردشگری خوراک چیزی ندیدیم.
خرید و فروش محصولات صنایع دستی برای نمایشگاه گردشگری جذابیتی ندارد
جواهرزاده با اشاره به دیگر نکات منفی نمایشگاه گفت: حضور غرفه های صنایع دستی از یک جهت خوب و مکمل بود، اما اینکه در غرفه ها محصلات عرضه و خرید و فروش انجام گردد جذابیتی برای نمایشگاه گردشگری نداشت. باید گفت چیزی به نام دادوستد و خرید و فروش جذابیتی برای نمایشگاه گردشگری ندارد.
بلاتکلیفی در نحوه برگزاری نمایشگاه گردشگری
وی تاکید نمود: تقریبا در این نمایشگاه شاهد بلاتکلیفی ارگان ها و برنامه ریزی فرا دستی بودیم که وزارت گردشگری برای سال های آینده باید به آن فکر کند و تصمیم بهتری پیرامون آن بگیرد. باید یک نمایشگاه گردشگری با ابعاد استاندارد رایج بین المللی و یک فستیوال یا جشنواره صنایع دستی و غذاهای سنتی مجزا داشته باشیم.
رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران اضافه نمود: در فستیوال یا جشنواره باید برای پر کردن اوقات فراغت مردم با تنوع جاذبه های گردشگری استان ها، موسیقی و غذا ایجاد جذابیت کرد تا مردم را به سمت خود جذب کند. به نظر می رسید این نمایشگاه در پی دخالت هر دو این موضوعات بود. این ها دو مقوله جدا از هم هستند. برای این داستان وزارتخانه باید تصمیم گیری معینی داشته باشد تا در سال های آینده شرایط نمایشگاه بهبود پیدا کند. بعلاوه در این نمایشگاه جای خالی شرکت های مسافرتی، مراکز اقامتی کشور، هتل ها، برندها و اسامی معتبر کشور کاملا حس می شد.
جواهرزاده گفت: نمایشگاه های گردشگری محل گفتگو، مارکتینگ یا بازاریابی میان دست اندرکاران است. معمولا کلمه B2B برای این دست از نشست ها استفاده می گردد، به این معنی که افرادی که کار عرضه را بر عهده دارند و ارتباطشان با مردم عادی نیست در این نشست ها حضور می یابند. در نمایشگاه های گردشگری جهان متخصصین به غرفه ها مراجعه می نمایند، با مذاکره به مبادله پکیج های خود می پردازند و با برگزاری نشست ها به توافق می رسند و قرارداد امضا می نمایند.
وی اظهار کرد: ماهیت فعالیت های این چنینی در نمایشگاه های گردشگری جهان امری معین است، اما در نمایشگاه گردشگری تهران جلسات B2B کمتری را شاهد بودم. نمی گویم اصلا چنین جلسات و توافقاتی نبود، اتفاقا یکی از نکات متمایز نمایشگاه سال جاری، پیش بینی جایگاهی مخصوص برای نشست های B2B بود، منتها کمتر شاهد شکل گیری چنین جلسات و مذاکراتی میان شرکت ها با یکدیگر بودیم.
رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران اضافه نمود: البته باید به خارجی ها نیز در نمایشگاه توجه داشته باشیم. نمایندگان گردشگری کشورهای مختلف در نمایشگاه گردشگری باید حضور داشته باشند، صرف اینکه فقط یک سفارتخانه یا کنسولگری غرفه ای داشته باشد و نام کشورش را یدک بکشد فوائد به خصوصی ندارد.
نمایشگاه گردشگری در ایران باید محلی برای بازاریابی باشد
جواهرزاده ادامه داد: نمایشگاهی پیروز است که متخصصین گردشگری کشورهای هدف به آن سفر نموده و در آن نمایشگاه مذاکره نمایند. این اتفاق در نمایشگاه های بین المللی رایج است. باید به این سمت برویم که نمایشگاه گردشگری ایران محل بازاریابی باشد و بتواند روی مذاکرات B2B تمرکز نموده و مقصدی برای شرکت های گردشگری بین المللی و توراپراتورها باشد که شرکت های ایرانی شرکای تجاری خود را پیدا نموده و با آن ها قرارداد ببندند.
منبع: دنیای سفر