نکته ای درباره چای بعد از غذا

به گزارش ذهن خاکستری، چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه چای سبز در صورتی که به همراه غذا مصرف گردد، می تواند جذب چربی را کم کند و موجب لاغری گردد. از سوی دیگر، همواره توصیه می گردد که حداقل دو ساعت بعد از صرف غذا چای بخوریم تا به این ترتیب در جذب آهن موجود در غذا خللی وارد نگردد. حال باید دید که خوردن چای با غذا یک عادت

نکته ای درباره چای بعد از غذا

نکته ای درباره چای بعد از غذا

نویسنده: دکتر خدیجه رحمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی

چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه چای سبز در صورتی که به همراه غذا مصرف گردد، می تواند جذب چربی را کم کند و موجب لاغری گردد. از سوی دیگر، همواره توصیه می گردد که حداقل دو ساعت بعد از صرف غذا چای بخوریم تا به این ترتیب در جذب آهن موجود در غذا خللی وارد نگردد. حال باید دید که خوردن چای با غذا یک عادت غذایی خوب هست یا نه؟

موضوعی که باید در این خصوص در نظر گرفت، تاثیر چای بر کاهش جذب آهن است. خیلی ها تصور می نمایند که تنها چای سیاه است که موجب کاهش جذب آهن می گردد و خوردن اش را باید حداقل یک ساعت بعد از غذا به تأخیر انداخت در صورتی که تفاوتی بین چای سبز و سیاه نیست زیرا پلی فنول های موجود در هر دو نوع آنها مانع جذب این ماده معدنی ارزشمند می گردد. ضمناً، بیان موضوعی مانند تاثیر چای بر کاهش جذب چربی و کاهش وزن چندان علمی نیست و باید اندازه، زمان مصرف، غلظت چای و حتی نوع غذای مصرفی با آن روشن گردد. اگر چای سبزی که مصرف می گردد، همچون چای سیاه غلیظ باشد، در بحث آهن غیرهِم تاثیر می گذارد. جالب است بدانید، تاثیر چای و تداخل آن بر جذب آهن در رژیم های غذایی با منبع گوشت از نظر جذب این ماده مغذی مسئله ای ایجاد نمی کند ولی در منابع غذایی غیرگوشتی موجب بروز تداخل می گردد. به طورکلی، آهن در مواد غذایی به دو شکل منابع هِم که در انواع گوشت ها یافت می گردد و منابع غیرهِم که در تمامی مواد غذایی گیاهی است به چشم می خورد. آنالیز ها نشان داده اند که ترکیبات موجود در چای می توانند با آهن غیر هِم ترکیب شده و جذب این نوع آهن را پایین آورد.

بنابراین، توصیه می گردد چای، چه سبز و چه سیاه، همراه غذاهای غیرگوشتی مصرف نگردد زیرا سبب بروز تداخل و کاهش جذب آهن می گردد. برترین زمان برای مصرف چای یکی دو ساعت قبل یا بعد از غذاست زیرا غذا تا بخواهد به مرحله هضم برسد، باید یک سری مراحل را در دستگاه گوارش طی کند. به ویژه اگر غذای مصرفی چرب باشد، هضم غذا 2 تا 4 ساعت طول خواهد کشید و تا زمانی که به مرحله هضم برسد می توان چای را مصرف کرد اما در هر حال مصرف چای با غذا چون روی هضم آن تاثیر می گذارد، درست نبوده و عادت غذایی مناسبی تلقی نمی گردد. از سوی دیگر، صرفاً نوشیدن چای با هدف کاهش وزن هم اقدامی منطقی به حساب نمی آید. اینکه افراد فقط با مصرف یک ماده غذایی خاص به لاغری دست پیدا نمایند نه توصیه می گردد و نه علمی است زیرا کاهش کالری دریافتی در مقایسه با کالری مصرفی است که می تواند بیشترین نتیجه یا همان کاهش وزن مورد انتظار را به همراه آورد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 205

به "نکته ای درباره چای بعد از غذا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکته ای درباره چای بعد از غذا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید