یک باستان شناس پیشکسوت درگذشت

به گزارش ذهن خاکستری، تهران (پانا) - احمد کبیری هندی، باستان شناس پیشکسوت در سن 76 سالگی درگذشت.

یک باستان شناس پیشکسوت درگذشت

به گزارش ایسنا، موزه ملی ایران در صفحه رسمی خود در اینستاگرام با تایید خبر درگذشت این استاد حفاظت و بازسازی نوشت: احمد کبیری هندی 12 اردیبهشت ماه سال 1400 در روز معلم دیده از دنیا بست و به ملاقات حضرت حق شتافت. این چهره فرهیخته متولد سال 1324 در تهران و دانش آموخته رشته باستان شناسی از دانشگاه تهران بود. کبیری ابتدا به استخدام سازمان ملی حفاظت از آثار باستانی ایران درآمد و سپس در سازمان میراث فرهنگی کشور در امر پژوهش باستان شناسی، حفاظت و بازسازیِ محوطه و بناهای تاریخی مشغول به خدمت شد. وی عضو هیأت مدیره و رییس کمیته اسناد و انتشارات ایکوموس ایران بود.

این استاد برجسته در کارنامه عملکردش آنالیز، کاوش و حفاظت و بازسازی شهر حریره کیش، معبد آناهیتا کنگاور، آنالیز و شناسایی آثار تاریخی شاه زند، آنالیز دلازیان سمنان، کاروانسرای قصر بهرام، پژوهش درباره آثار تخت جمشید، اقامتگاه های میان راهی شاهی اصفهان، فرح آباد ساری و ... را به یادگار گذاشت.

جبرئیل نوکنده - رییس کل موزه ملی ایران - در پیغام تسلیتی برای درگذشت احمد کبیری، این واقعه ناگوار را ضایعه ای جبران ناپذیر برای عرصه میراث فرهنگی کشور و موجب تألم خاطر فروان همکاران و دوستانش دانست؛ باستان شناسی که در پژوهش، رویکرد حفاظت محور داشت. نام و کارهای ارزنده او در حافظه تاریخی این مرز و بوم به نیکی یادگار خواهد ماند.

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و موسسه ایکوموس ایران نیز در پیغام هایی جداگانه درگذشت این باستان شناس و استاد حفاظت و بازسازی بناهای تاریخی را تسلیت گفتند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 خرداد 1400 بروزرسانی: 6 خرداد 1400 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 21

به "یک باستان شناس پیشکسوت درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک باستان شناس پیشکسوت درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید