اطراف نقاشی 1700 ساله شهر گور را گل گرفتند ، فاجعه تازه در محور ثبت جهانی شده ساسانی فارس ، نقاشی ساسانی شهر گور پودر می گردد؟

به گزارش ذهن خاکستری، خبرنگاران: فعالین میراث فرهنگی استان فارس با ارسال تصویری به خبرنگاران اعلام کردند که دیواره ترانشه باستان شناختی شهر گور فیروزآباد که در محور ثبت جهانی شده ساسانی فارس قرار گرفته است، از سوی پایگاه محور ساسانی ثبت جهانی شده فارس شامل، محوطه باستانی بیشاپور، کاخ ساسانی سروستان و محوطه باستانی شهر گور فیروزآباد، کاهگل شده است. اما بدترین نکته این اتفاق آن است که با کاهگل کردن اطراف نقاشی 1700 ساله ساسانی شهر گور احتمال نابود شدن این نقاشی به علت نفوذ رطوبت حبس شده در اطراف این نقاشی که بر یک سطح گچی ترسیم شده است وجود دارد.

اطراف نقاشی 1700 ساله شهر گور را گل گرفتند ، فاجعه تازه در محور ثبت جهانی شده ساسانی فارس ، نقاشی ساسانی شهر گور پودر می گردد؟

نقاشی ساسانی شهر گور فیروزآباد در فصل اول کاوش باستان شناسی این محوطه به دست آمد. این نقاشی یکی از چندین نقاشی یافت شده در شهر گور فیروزآباد است که با استفاده از رنگ دانه های معدنی و در دوره ساسانی بر بستر گچی اجرا شده بود. در نقاشی های یافت شده چهره هایی به صورت نیم رخ و سه ربع رخ ترسیم شده بود. نقاشی در خطر شهر گور اما چهره یک زن هدیه آورده را ترسیم نموده است که به گفته کارشناسان با کاهگل کردن دیواره های خاکی اطراف این اثر ساسانی بزودی بر اثر نفوذ رطوبت پودر خواهد شد.

نقاشی های این محوطه باستانی در بخش شمال غربی منار شهر گور و در اتاقکی به ابعاد تقریبی 8.50 در 9 متر با دیواره های خاکی کشف شد. باستان شناس ها بر دیواره شرقی این اتاقک، یک نقاشی دیواری به ابعاد 60 در 90 سانتیمتر کشف کردند که با مقایسه آن ها با مورد مشابه در کاخ اردشیر ساسانی و بعلاوه نوع رنگ و سبک، بخشی از زندگی یا آئین خاصی از خانواده های اعیان و امپراتوری ساسانی را روایت می کرد.

فعالین میراث فرهنگی استان فارس به خبرنگاران گفته اند که در آستانه آغاز فصل بارش، کاهگل کردن دیواره های کنار این نقاشی به سرعت این اثر باستانی دوره ساسانی را محو و از بین خواهد برد. مگر آن که تمامی کاهگل کشیده شده بر دیواره ها به سرعت برچیده گردد.

براساس اطلاعات ارسال شده به خبرنگاران، کف دیواره های کاهگل شده ترانشه باستان شناختی شهر گور هم دارای کاشی های دوره ساسانی است و به علت کاهگل شدن سراسر ترانشه ایجاد شده راه خروج رطوبت از کف نیز مسدود شده و تنها نقاشی مطمئن دوره ساسانی ایران به سرعت نابود می گردد.

لازم به ذکر است، مدیریت پایگاه میراث جهانی شهر گور فیروزآباد نیز بر عهده افشین ابراهیمی، باستان شناسی است که همزمان مدیریت دو پایگاه میراث جهانی بیشاپور و کاخ سروستان در محور ثبت جهانی شده ساسانی فارس و جدای از این، معاونت میراث فرهنگی استان فارس را نیز همزمان برعهده دارد. از سویدیگر اداره کل میراث فرهنگی استان فارس نیز تمامی فعالیت ها در پایگاه های میراث ملی و جهانی این استان را به پایگاه ها تفویض نموده و نظارت چندانی بر آنچه در پایگاه های میراث فرهنگی این استان انجام می گردد ندارد.

بعضی کارشناسان میراث فرهنگی نیز به خبرنگاران گفته اند کاهگل کشی بر دیواره های خاکی ترانشه باستان شناختی شهر گور فیروز آباد فارس علاوه بر از بین بردن نقاشی 1700 ساله ساسانی، منجر به آسیب به لایه نگاری های باستان شناختی نیز می گردد و باید هر چه سریعتر کاهگل کشی در این محوطه متوقف و اجازه دفع رطوبت زمین داده گردد تا آسیبی به لایه های شناسایی شده و نقاشی ساسانی بستر گچی وارد نگردد.

شهر گور فیروزآباد در سال های ابتدایی 300 میلادی به دستور اردشیر بابکان احداث شد. این شهر باستانی در دوران اوج شکوفای خود در دوره ساسانی مرکز بخشی از استان فارس به نام اردشیرخوره بود.

منبع: صدای میراث
انتشار: 28 مهر 1403 بروزرسانی: 28 مهر 1403 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 731

به "اطراف نقاشی 1700 ساله شهر گور را گل گرفتند ، فاجعه تازه در محور ثبت جهانی شده ساسانی فارس ، نقاشی ساسانی شهر گور پودر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطراف نقاشی 1700 ساله شهر گور را گل گرفتند ، فاجعه تازه در محور ثبت جهانی شده ساسانی فارس ، نقاشی ساسانی شهر گور پودر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید