تور عمان لحظه آخری: بسته بندی های قارچ در کارخانه های ایران برچسب عمانی می خورند؟

به گزارش ذهن خاکستری، به گزارش تجارت نیوز، روز گذشته دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی ایران از صادرات قارچ ایران به عربستان به وسیله عمان اطلاع داد. اما اصل ماجرا چیست؟

تور عمان لحظه آخری: بسته بندی های قارچ در کارخانه های ایران برچسب عمانی می خورند؟

با تور عمان لحظه آخری از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط عمان آشنا شوید.

یک عضو سابق انجمن فراوریکنندگان قارچ خوراکی با تائید این موضوع گفت: روابط سیاسی باعث شکل گیری چنین اتفاقاتی شده اند. به علت قطع ارتباط با عربستان و سایر کشورها، تجار خارجی به ما می گویند در هنگام بسته بندی قارچ را بدون برند برای آن ها صادر کنیم.

محمدحسن افشار درباره چرایی حذف برند ایران از روی قارچ به خبرنگاران شرح داد: قارچ کالای حساسی است. چنان که با دو بار تغییر بسته بندی به آن آسیب وارد می گردد. از این رو تجار خارجی به ما گفتند که هنگام بسته بندی نباید نام ایران در بسته بندی ها درج گردد. چراکه آن ها هم هنگام فروش با مشکل روبرو می شوند.

او ادامه داد: فراوریکنندگان قارچ نه تنها در بازار داخلی شرایط مناسبی ندارند که به علت تحریم ها خریدار خارجی را هم از دست داده اند.

وی بعلاوه با اشاره به تجربیات پیشین ایران در رابطه با تغییر بسته بندی های زعفران و کشمش ایران اظهار کرد: قارچ مانند زعفران یا کشمش نیست. زعفران و کشمش در ایران بسته بندی و به اسپانیا و ترکیه صادر می گردد و در این دو کشور بسته بندی ایران تغییر پیدا می نماید. در رابطه با قارچ مسلم است که بسته بندی ها در عمان تغییر نمی نماید. چراکه به علت سرعت فاسدشدن محصول اصلا امکان تغییر بسته بندی وجود ندارد. در نتیجه باید دید در مبدا چه اتفاقی رخ می دهد.

استفاده از قارچ به جای گوشت

گزارشی که مرکز آمار در نیمه اول امسال منتشر کرد از کاهش 46 درصدی سرانه مصرف گوشت در ایران حکایت داشت. اتفاقی که باعث شده شهروندان به کالاهای جایگزین نظیر سویا و قارچ روی آورند.

در این زمینه افشار نیز توضیح داد: گوشت دیگر جایی در سفره دهک های پایین جامعه ندارد. اکنون فقط قشر سرمایه دار و حقوق بگیران مصرف کننده گوشت هستند. البته کارمندان هم دیگر قدرت خرید گذشته را ندارند و با توجه به تورم کنونی رفته رفته آن ها از لیست متقاضیان گوشت حذف می شوند.

این فعال صنفی اضافه نمود: آنالیز ها نشان می دهد باز نزدیک شدن به اواسط هر ماه تقاضا برای خرید قارچ هم کاهش پیدا می نماید. هر چند هزینه فراوری قارچ رو به بالاست و مواد اولیه هم برای فراوری به سختی پیدا می گردد، اما کاهش قدرت خرید مردم به فراوریکنندگان اجازه افزایش قیمت را نمی دهد.

قیمت قارچ چقدر است؟

او بعلاوه درباره قیمت قارچ گفت: قیمت قارچ ایران در هر واحد فراوریی بنا بر خرید مواد اولیه و هزینه های نهایی فرق دارد. به عنوان مثال قارچ درجه یک در یک واحد فراوریی 34 هزار و 500 و در بعضی دیگر به 40 هزار تومان می رسد. قیمت قارچ درجه دو و سه هم 10 هزار تا 12 هزار تومان است.

افشار بیان نمود: بیشتر فراوریکنندگان به علت کاهش قدرت خرید مردم و افزایش هزینه های نهایی در زیان هستند. از این رو شاید چاره ای جز فروش قارچ به عمانی ها، چه بسا با بسته بندی سفارشی آن ها ندارند.

پیش تر نیما باغبانی، دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی ایران، در این باره به ایلنا گفت: کشور عمان بعد از خرید قارچ ایران، برچسب آن را تغییر و با زدن برچسب کشور خود این محصول را به عربستان دوباره صادر می نماید.

برای مطالعه بیشتر خبر صادرات قارچ ایران به عربستان را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 363

به "تور عمان لحظه آخری: بسته بندی های قارچ در کارخانه های ایران برچسب عمانی می خورند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور عمان لحظه آخری: بسته بندی های قارچ در کارخانه های ایران برچسب عمانی می خورند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید