تزریق دو دز واکسن دربرابر سویه اومیکرون کافی نیست

به گزارش ذهن خاکستری، رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تزریق دو دز واکسن کرونا به ویژه در واکسن های برکت و سینوفارم برای ایمنی در برابر سویه اومیکرون کافی نیست.

تزریق دو دز واکسن دربرابر سویه اومیکرون کافی نیست

به گزارش ایرنا، سیدمحمد علوی روز سه شنبه در نشست قرارگاه عملیاتی ستاد مدیریت کرونا خوزستان اعلام کرد: تا به امروز سه میلیون و 80 هزار دز واکسن کرونا به افراد واجد شرایط در خوزستان تزریق شده که از این تعداد 2 میلیون و 356 هزار نفر 2 دز، و 96 هزار و 445 نفر سه دز واکسن را دریافت نموده اند.

وی گفت: تا به امروز 81 درصد افراد بالای 12 سال خوزستان یک دز، و 62 درصد نیر 2 دز واکسن کرونا را دریافت نموده اند، که حدود 20 درصد نسبت به دریافت دز دوم تاخیر دارند. بعلاوه تا به امروز 79 درصد افراد 12 تا 18 ساله خوزستان یک دز و 55 درصد 2 دز واکسن را دریافت نموده اند که 24 درصد در دریافت دز دوم تاخیر دارند اگرچه 90 درصد جمعیت دانش آموزان بالای 12 سال استان یک نوبت واکسن را تزریق نموده و انتظار می رود پوشش نوبت دوم خود را نیز کامل نمایند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: متاسفانه پس از آبی شدن خوزستان به لحاظ کرونا، عادی انگاری در جامعه رواج پیدا نموده که خطرناک است؛ از سوی دیگر تلقین عادی انگاری در تلویزیون هم دیده می گردد و مجریان بدون ماسک و با توجیه فاصله گذاری اجتماعی روبه روی یکدیگر نشسته و برنامه اجرا می نمایند.

وی با بیان اینکه اکنون تعداد بستری ها ناشی از کرونا در خوزستان کاهش چشمگیری یافته است اضافه نمود: روز گذشته در شهرستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز تنها هفت تا هشت مورد بستری داشتیم و نیز یک مورد مرگ در ناشی از کرونا در خوزستان گزارش شد.

علوی با بیان اینکه اکنون برترین شرایط را در خوزستان به لحاظ کنترل کرونا داریم، اما نمی توان این شرایط را پایدار تلقی کرد ادامه داد: اخبار رسیده حاکی از توسعه اومیکرون در جهان است و اکنون این ویروس به مرز های شرقی و غربی ایران رسیده و مواردی از بیماری در ترکیه و دیگر کشور های همسایه گزارش شده است. متاسفانه بعضی ها تصور می نمایند اومیکرون بیماری خفیف ایجاد نموده و به تدریج جای دلتا را می گیرد و دیگر بیماری تمام می گردد در حالی که این تفکر، غلط است.

وی اضافه نمود: پیش از این گفته می شد که اومیکرون مرگ و میر ندارد، اما روز گذشته شاهد نخستین مرگ ناشی از ابتلا به این سویه در آفریقا بودیم.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه شدت انتقال اومیکرون سه تا پنج برابر دلتا بوده و ضریب بازتولید آن نیز 2 تا سه برابر دلتا است گفت: اگرچه این سوش واکسن گریزی داشته، اما تعداد واکسن های تزریق شده در فرد بسیار مهم است. بر اساس تحقیقات، افرادی که یک دز واکسن تزریق نموده اند در برابر اومیکرون ایمنی ندارد بعلاوه افرادی که 2 دز واکسن دریافت نموده اند 30 درصد و افرادی که سه دز واکسن یا بیشتر تزریق نمایند بیش از 70 درصد ایمنی دارند.

وی با بیان اینکه اندازه رعایت شیوه نامه های بهداشتی در خوزستان در حال کاهش است اضافه نمود: اکنون اندازه رعایت شیوه نامه های بهداشتی در خوزستان به زیر 50 درصد رسیده که بسیار خطرناک است.

علوی اجرای طرح کنترل هوشمند کرونا را یک امر مهم در مهار کرونا دانست و گفت: امیدواریم این طرح تنها روی کاغذ نباشد و به صورت دقیق اجرا گردد.

هم اکنون بیش از پنج میلیون و 500 هزار دز واکسن کرونا در خوزستان تزریق شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 28 فروردین 1401 بروزرسانی: 28 فروردین 1401 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 401

به "تزریق دو دز واکسن دربرابر سویه اومیکرون کافی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تزریق دو دز واکسن دربرابر سویه اومیکرون کافی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید