سامانه اطلاعات جغرافیایی برای آشنایی مسافران با مقصد گردشگری

به گزارش ذهن خاکستری، به تازگی سامانه اطلاعات جغرافیایی برای آشنایی مسافران با مقصد گردشگری ایجاد شده است که نقش مفیدی در برنامه ریزی، پایش و ارزیابی فعالیت های گردشگری دارد.

سامانه اطلاعات جغرافیایی برای آشنایی مسافران با مقصد گردشگری

مرتضی رحمانی موحد در بیست و سومین همایش ژئوماتیک 95 که به وسیله سازمان نقشه برداری کشور برگزار گردید ضمن تاکید بر اهمیت بهره مندی از سامانه های اطلاعات جغرافیایی در برنامه ریزی، پایش و ارزیابی فعالیت های توریستی گفت:

از ویژگی های منحصر به فرد سامانه های اطلاعات جغرافیایی، امکان بهره گیری از داده های متنوع در قالب نقشه و جدول است که همیشه برنامه ریزان از این توانایی و امکان برای شناخت کاستی ها و نقاط ضعف احتاقتصادی و بعلاوه آنالیز فرایند تغییرات به منظور برنامه ریزی برای بهبود شرایط و توسعه فعالیت های توریستی استفاده می نمایند.

رحمانی با بیان اینکه متقاضیان سفر برای شناخت ویژگی های مختلف مقصد و راه های رسیدن به آن، می توانند از سامانه اطلاعات جغرافیایی بهره مند شوند، بیان نمود که از مهمترین کاربردهای سامانه جغرافیایی که امروزه بسیار مورد احتیاج برنامه ریزان توریستی است. سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و ایجاد لایه های اطلاعات توریستی به شمار می آید.

رحمانی موحد بعلاوه با اشاره به رشد روزافزون صنعت توریستی در سطح بین الملل با بیش از یک میلیارد توریست و انتفاع جهانی بالغ بر یک هزار میلیارد دلار، ادامه داد که تاسیسات توریستی و رفاهی به عنوان پدیده ها و نقاط جغرافیایی برای بهره وری، احتیاجمند سیستم اطلاعات جغرافیایی هستند تا با شناسایی و معرفی آن ها به جامعه هدف، زمینه تبلیغات و بازاریابی توریستی فراهم گردد.

این مقام مسئول ضمن اظهار امیدواری جهت تقویت همکاری با سازمان نقشه برداری کشور و نزدیک شدن هر چه بیشتر به استانداردهای جهانی در مدیریت توریستان گفت:

ما در بخش صنعت توریستی برای مدیریت اشتغال، سرمایه گذاری، توزیع تسهیلات اقتصادی و اعتباری احتیاجمند دانستن نحوه چینش تاسیسات خود در گستره جغرافیایی کشورمان هستیم و اطلاعات دقیقی احتیاج داریم تا فواصل تاسیسات از یکدیگر را استخراج و بر اساس طول مسیرها و فاصله تاسیسات بعدی، تصمیمات مربوط به سرمایه گذاری و ساخت و ساز خود را محاسبه نماییم.

معاون توریستی با بیان اینکه امروزه احتیاج سرمایه گذاران به داشتن اطلاعات دقیق از تعداد و پراکندگی تاسیسات توریستی، نقش بسزایی در راهنمایی سرمایه های آن ها دارد، بیان نمود که متاسفانه ما در این بخش دچار فقر منابع هستیم. از پراکندگی و چینش تاسیسات خود نقشه مدون و کاملی نداریم و به عبارتی تصوری از جغرافیای کاری این حوزه وجود ندارد. در نتیجه در ایفای نقش راهنماییی و حمایتی خود برای بهره برداران تازه دچار مشکل هستیم.

رحمانی موحد اضافه کرد که علاوه بر این احتیاج داریم اطلاعات توپوگرافی از زمین و عوارض آن در مبداء به سرمایه گذاران و متقاضیان ساخت و ساز به طور نسبی ارائه گردد و با ترسیم مدل های سه بعدی از جاذبه ها و عوارض پیرامونی آن ها، سرمایه گذار را برای احداث ساختمان مورد نظرش کمک نماییم.

این مقام مسئول در جمع بندی سخنرانی خود ضمن تشکر از آزموده اردلان، ریاست سازمان نقشه برداری کشور و ابراز خرسندی از وجود همراهان توانمند همانند این نهاد در بخش زیرساخت های فنی صنعت توریستی کشور گفت که ما جمع حاضر را به چشم امدادگران توریستی کشور می بینیم و امیدواریم این رویداد فتح بابی برای تقویت حوزه برنامه ریزی توسعه فعالیت های توریستی و مدیریت آن با استفاده از ابزار تحلیل مکانی بر مبنای تفسیر و تحلیل داده ها، رویدادها و فرآیندهای توسعه ای مبتنی بر سامانه های اطلاعات جغرافیایی باشیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی، بیست و سومین همایش ژئوماتیک 95 در تاریخ 19 و 20 اردیبهشت ماه برگزار گردیده و نمایشگاه جانبی آن نیز تا 21 اردیبهشت ادامه داشت.

این همایش با موضوع نقشه و اطلاعات مکانی در خدمت برنامه ریزی و اقتصاد مقاومتی به سرفصل های تخصصی این حوزه از جمله ژئودزی، هیدروگرامی، فتوگرامی، سنجش از دور، سامانه های اطلاعات مکانی، کارتوگرافی و ... می پردازد.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 1 اسفند 1400 بروزرسانی: 1 اسفند 1400 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 352

به "سامانه اطلاعات جغرافیایی برای آشنایی مسافران با مقصد گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامانه اطلاعات جغرافیایی برای آشنایی مسافران با مقصد گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید