هیئت بوسنیایی برای امضای نخستین تفاهم نامه کتابخانه ای به ایران سفر می نمایند

به گزارش ذهن خاکستری، به گزارش خبرنگاران ، با هدف امضای نخستین سند تفاهم نامه همکاری کتابخانه ای بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین، هیئتی 6 نفره از کتابخانه بوسنیایی متشکل از رئیس، مسئولان و کارشناسان کتابخانه غازی خسرو بیگ، میهمان جمهوری اسلامی ایران خواهند بود.

هیئت بوسنیایی برای امضای نخستین تفاهم نامه کتابخانه ای به ایران سفر می نمایند

این رویداد بزرگ فرهنگی به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در سارایوو و هماهنگی اداره کل همکاری های علمی و دانشگاهی از تاریخ 16 الی 22 اردیبهشت ماه جاری به میزبانی نهاد کتابخانه های عمومی جمهوری اسلامی ایران برگزار می گردد.

اعضا هیئت بوسنیایی در طول اقامت در کشورمان ضمن حضور در جلسه امضا تفاهم نامه همکاری با نهاد کتابخانه های عمومی از کتابخانه های عمومی و مراکز تخصصی شهرهای تهران، قم و مشهد بازدید خواهند کرد.

از دیگر برنامه های این سفر می توان به شرکت اعضا هیئت در نشست تخصصی پیرامون نسخ خطی، حضور در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و بعلاوه حضور در جلسه ملاقات و گفت وگو با مسئولین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره نمود.

عثمان لاویچ، رئیس کتابخانه، خانم شاهسنا جولوویچ، مدیر روابط عمومی، آملا لپیر، کتابدار، عزالدین زوگورلیچ، کتابدار، مهو مانیگو، متخصص آرشیو و روح الله حوجیچ، بازسازی گر نسخ خطی از اعضای این هیئت اعزامی هستند.

آشنایی با بزرگترین کتابخانه بوسنی و هرزگوین

کتابخانه تاریخی غازی خسروبیگ که در محله باش چارشی سارایوو قرار گرفته است، با زیربنای 7 هزار مترمربع و 35 کتابدار بزرگترین کتابخانه کشور بوسنی و هرزگوین محسوب می گردد. افزون بر قدمت 500 ساله این کتابخانه، به علت وجود بعضی آثار خطی نادر در این کتابخانه، به عنوان حافظه شبه جزیره بالکان از آن یاد می گردد.

قدیمی ترین اثر موجود در این کتابخانه، نسخه خطی احیاء علوم الدین از امام محمد غزالی متعلق به سال 1105 میلادی است که 5 سال قبل از مرگ نویسنده نوشته شد.

این کتابخانه یکی از مهم ترین مجموعه های نسخه های خطی اسلامی را در خود جای داده است، بسیاری از آنها در اصل به وسیله غازی خسروبیگ اهدا شده است. در سال 1697، ژنرال اتریشی یوجین ساووی به کتابخانه حمله و بسیاری از آثار تاریخی را ویران کرد. در طول جنگ های یوگسلاوی در دهه 1990، بخش بزرگی از شهر سارایوو در محاصره نیروهای ارتش جمهوری صربستان بود.

به گزارش ایبنا و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بسیاری از کتاب های چاپ شده برای نگهداری به مسجد کاروا منتقل شدند. این دست نوشته ها در طول تقریباً چهار سال محاصره شهر، هشت بار جابه جا شدند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 16 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1402 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 626

به "هیئت بوسنیایی برای امضای نخستین تفاهم نامه کتابخانه ای به ایران سفر می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیئت بوسنیایی برای امضای نخستین تفاهم نامه کتابخانه ای به ایران سفر می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید