یارانه های کور صنایع حذف گردد

به گزارش ذهن خاکستری، علیرضا کلاهی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران درباره آخرین شرایط صنعت کشور گفت: بحث گرانی ها به طور کلی متأثر از تلاطم هزینه های آن است و افزایش اخیر هزینه های نیروی کار هم موجب نگرانی بسیاری شده است. واقعیت این است که به صورت ریشه ای مشکل جدی در این حوزه داریم و آن هم بحث رقابت پذیری و بالابودن هزینه های مبادلاتی در اقتصاد ایران است که باعث می گردد در صنایع ساخت محور هر چه عمر ساخت بالاتر می رود یا آن صنعت پیچیده تر می گردد، رقابت پذیری آن افت می نماید.

یارانه های کور صنایع حذف گردد

او اضافه نمود: ما اوج این مسائل را در صنعت خودرو می بینیم. چرا که تمام هزینه های اضافی آن در هر پله زنجیره تأمین انباشت می گردد و محصول نهایی را کاملاً غیررقابتی می نماید. بعلاوه شرکت های ما از لحاظ توان مدیریتی ضعیف هستند و وقتی با علم روز مقایسه می کنیم، واقعاً مسائل جدی در حوزه مدیریت داریم.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با بیان اینکه کوچک ماندن مقیاس هم یکی از عوامل مسائل در صنایع است، ادامه داد: شرکت ها از لحاظ مدیریتی به آن بلوغ لازم نمی رسند و یکسری از عوامل دیگر مثل نبودن در بطن اتفاقاتی که در جهان می افتد هم یکی از این دلایل است. جدا ماندن کشور و ایزوله بودن ما از اقتصاد جهان و محروم شدن از ارتباط با شرکت های توانمند جهان هم از دلایل تضیف بخش صنعت است.

او اضافه نمود: وقتی به کشور ترکیه نگاه می کنیم به خصوص در حوزه تخصصی من که صنعت و معدن است، ترکیه بدون اینکه معدن مس داشته باشد، صادرات بالای مس دارد. این موضوع به چند دلیل است؛ بیشتر افرادی که در شرکت های ترکیه کار می نمایند شامل افرادی هستند که آموزش اولیه آنها وابسته به یکی از شرکت های بزرگ جهانی است.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در ادامه توضیح داد: در صنعت لوازم خانگی ترکیه هم این فرایند دیده می گردد، برای مثال شرکت بوش آلمان، در ترکیه 15 هزار نفر پرسنل و 2 میلیون یورو از ترکیه صادرات دارد. وقتی به لوازم خانگی دیگر ترکیه هم نگاه کنیم، می بینیم هسته اولیه آن در شرکت بوش آموزش دیده و کارنموده اند.

کلاهی اضافه نمود: سیاست های کلی مالی ما مثل بالا بودن دائمی نوسان و نرخ بهره بعد دیگری است که هزینه های بسیار زیادی را در کل زنجیره ایجاد می نماید. سیاست های قیمت گذاری مواد اولیه که من همواره منتقد آن بوده ام، هم از دیگر مسائل ما است. این مواد اولیه که در کشور از محل منابع طبیعی کشور، یارانه انرژی از جیب همه ما فراوری و پرداخت می گردد. به جای اینکه تبدیل به یک مزیت نسبی برای صنعت ایران و یک قیمت گذاری رقابتی گردد، در بسیاری موارد هم در بازارهای ایران از قیمت های جهانی بیشتر می گردد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران تاکید نمود: بحث لغو معافیت مالیاتی صادرات مواد اولیه خام و بحث اخیر تعرفه هم کوشش هایی درجهت تنظیم بازار و تنظیم قیمت این کالاها در بازار داخل است.

او در ادامه توضیح داد: پیشنهاد کلیدی من به وزارت صمت این بود که منابعی که ناشی از لغو معافیت مالیاتی مواد اولیه خام خصوصاً فلزات اساسی پتروشیمی عاید دولت می گردد، نزدیک 10 میلیارد دلار در سال می گردد که اگر کسری از این عدد مثل 25 یا 30 درصد آن به صندوقی واریز گردد همانند سازمان توسعه صنایع ایران که این سازمان در دهه 40 مأموریت جالب و پیروزی را ایفا کرد و نقش مرحوم رضا نیازمند، نقش کلیدی در شکل گیری بنگاه های توانمند آن دوران که بیشتر آنها بازارهای منطقه را هم در اختیار داشتند، بازی کرد. به نظرم به جای حمایت های کلی و کور که بیشتر آنها غیرهدفمند بوده است، باید برنامه ای هدفمند داشته باشیم که رشته های صنعتی یا خوشه هایی که دارای اولویت استراتژیک هستند را شناسایی کنیم.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران اضافه نمود: این خوشه ها وقتی در کنار هم قرار می گیرند، یاری می نمایند تا یک کالای رقابتی بتواند فراوری گردد. این کار به صورت هدفمند به شکل گیری این خوشه ها یاری کند و به آنها یارانه بدهد.

او اضافه نمود: یکی دیگر از پیشنهادات این است که حمایت از صنایع هدفمند باشد. یعنی به شرطی که واحدی پیروز گردد به این اهداف دست یابد، بخشی از وام های دریافتی اش برای سرمایه گذاری بخگردده و تبدیل به یارانه گردد. تا این شرکت ها بتوانند جهش نموده و به یک مقیاس مالی دست پیدا نمایند.

کلاهی اضافه نمود: بخشی دیگر از این حمایت ها هم باید به حوزه توسعه صادرات برود، شبیه کارهایی که ترکیه انجام می دهد که هم حمایت های مستقیم دارند از جنس پرداخت های نقدی و جایزه صادراتی و هم حمایت های غیرمستقیم از نوع پشتیبانی های بازاریابی، یارانه هزینه تبلیغات حتی برای شرکت هایی که در حوزه مصرف نماینده فعالیت دارند، مثل اجاره مغازه و غیره.

او متذکر شد: باید توجه داشت که تا شرکتی نتواند وارد بازارهای بین المللی گردد و آنجا رقابت کند، ورزیده نخواهد شد و بازرهای داخل هم نمی توانند محصولی را با قیمت و کیفیت مناسب در اختیار مشتری قرار دهد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با بیان اینکه، ما در شرایط تورمی قرار داریم و نرخ بهره بانکی بسیار بالا یکی ازعوامل گران شدن فراوریات است، ادامه داد: حال اگر بخواهیم بیشتر از این سرکوب کنیم اولاً بانک ها منابعی نخواهند داشت که ارائه دهند و دوم اینکه برای خود اتحادیه ها انگیزه ایجاد می نماید که وام برای کار صنعتی گرفته ولی منعطف به بحث ساختمان سازی گردد، اتفاقی که تا به امروز کم هم نیفتاده است.

کلاهی در انتها تاکید نمود: باید حمایت ها هدفمند و مشروط باشد یعنی به جای اینکه نرخ بهره را سرکوب و دستوری کنیم که عوارض جانبی دیگری خواهد داشت، در صورت تحقق یک سری اهداف و دسترسی به برنامه های از پیش مشخص شده بخشی از دیون شرکت بخشیده گردد که عملاً همان نقش را بازی خواهد نمود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 30 خرداد 1401 بروزرسانی: 30 خرداد 1401 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 457

به "یارانه های کور صنایع حذف گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یارانه های کور صنایع حذف گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید