آخرین تحولات افغانستان، طالبان:150منطقه را در کنترل داریم، درگیری سنگین نزدیک مرز ایران، هرات در خطر سقوط

به گزارش ذهن خاکستری، در حالی که مقامات کابل ادعای طالبان مبنی بر تصرف 85 درصد از خاک افغانستان را رد می نمایند، طالبان، امروز شنبه در بیانیه ای نو مدعی شد بر بیش از 150 منطقه این کشور مسلط شده است.

آخرین تحولات افغانستان، طالبان:150منطقه را در کنترل داریم، درگیری سنگین نزدیک مرز ایران، هرات در خطر سقوط

به گزارش خبرنگاران، رسانه های محلی افغانستان گزارش دادند: مقام های طالبان روز آدینه ادعا کردند که 85 درصد از خاک افغانستان به تصرف نیروهای این گروه در آمده است اما مقام های دولت افغانستان این ادعا را رد و آن را بخشی از کارزار تبلیغاتی گروه طالبان توصیف نموده اند.

به رغم این تکذیبیه، جنبش طالبان امروز در بیانیه ای بیان کرد، بیش از 150 منطقه در سراسر کشور به تصرف این گروه درآمده است.

این در سایه ادامه خروج نیروهای آمریکایی و نیروهای ناتو از خاک افغانستان است.

طالبان اضافه کرد: تعداد زیادی پایگاه های نظامی نیروهای دولتی تحت تصرف مجاهدان درآمده است.

به ادعای طالبان، به رغم تحولات اخیر و رجحان نظامی همچنان به مذاکره و تفاهم باور دارد و آنها را برترین راه حل برای مساله افغانستان می بیند.

درگیری بین نیروهای دولتی و طالبان در غرب کشور

جنگ بین جنگجویان طالبان با نیروهای دولتی امروز(شنبه) هم در حومه شهرهای قندهار،غزنی و قلعه نو در استان بادغیس در غرب افغانستان با شدت یافت.

به گزارش ایرنا، سخنگوی لشکر 205 ارتش افغانستان در استان قندهار با بیان اینکه درگیری بین نیروهای دولتی و طالبان در بخش های حوزه هفتم امنیتی شهر قندهار ادامه دارد اضافه کرد:در این درگیری ها 70 تن از افراد طالبان کشته شده اند.

محمد صادق عیسی گفت بیشتر افراد کشته شده طالبان بر اثر بمباران جنگنده های ارتش کشته شده اند.

به گفته مقامات بهداشتی قندهار در 24 ساعت گذشته 16 نفر که بیشتر آنان از غیر نظامیان بوده اند ،کشته شده اند.

جنگ در استان غزنی

از استان غزنی در 145 کیلومتری غرب کابل مرکز افغانستان هم گزارش شده است که درگیری در اطراف شهر غزنی بشدت ادامه دارد و یک عضو شورای استانی غزنی گفته است که طالبان وارد منازل مردم شده و با سپر قراردادن غیر نظامیان با نیروهای دولتی جنگ خانه به خانه می نمایند.

به گفته این عضو شورای استانی غزنی، درگیری در شهرستانهای مالستان، ناهور و جاغوری استان غزنی بین افراد طالبان و نیروهای دولتی ادامه دارد و طالبان نتوانسته به پیشروی خود در این منطقه ها ادامه دهد.

حسام الدین شمس استاندار بادغیس در غرب افغانستان هم امروز شنبه بیان کرد که گروه طالبان شب گذشته باردیگر به شهر قلعه نو حمله کرد که با مقاومت شدید نیروهای دولتی روبرو شدند که پس از دادن تلفات سنگین مجبور به عقب نشینی شدند.

وی اضافه کرد دو عضو شورای استانی هم به گروه طالبان پیوسته اند.

پیشروی طالبان در هرات

هرات در غرب افغانستان هم طی دو روز گذشته شاهد تحولات مهمی در عرصه نظامی بود و پس از سقوط مرز تجارتی اسلام قلعه در مرز ایران ، چند شهر دیگر هم بدون درگیری بدست طالبان افتاد.

براساس گزارش طلوع نیوز افغانستان، شهرستان های کرخ، کهسان، گلران، کشک کهنه، کشک رباط سنگی، شیندند، ادرسکن و پشتون زرغون در شبانه روز گذشته به دست طالبان افتاده است.

در پی این تحولات اسماعیل خان فرمانده سابق جهادی روز گذشته با تشکیل جبهه مقاومت مردمی بیان کرد که آماده جنگ با طالبان شده است.

وی اضافه کرد:نه تنها استان هرات بلکه حوزه جنوب غرب را از طالبان پس خواهد گرفت. این اقدام وی با استقبال دولت افغانستان روبرو شده و معاون رئیس جمهوری افغانستان امروز از این اقدام اسماعیل حمایت کرد.

این در حالی است که پنج مرز تجارتی افغانستان با کشورهای همسایه به کنترل طالبان درآمده است .

بعضی از رسانه های غربی به نقل از طالبان اعلام نموده اند که 85 درصد از خاک افغانستان به کنترل این گروه درآمده است.

اما این گزارش با واکنش دولت افغانستان روبرو شده و گفته است که اگر این سخنان طالبان درست باشد، چرا رهبران این گروه همچنان در پاکستان حضور دارند.

آمریکا پس از 20 سال حضور نظامی در این کشور،با خروج غیر مسوولانه از افغانستان ،این کشور را در آستانه یک جنگ داخلی قرار داده است.

310310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 147

به "آخرین تحولات افغانستان، طالبان:150منطقه را در کنترل داریم، درگیری سنگین نزدیک مرز ایران، هرات در خطر سقوط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین تحولات افغانستان، طالبان:150منطقه را در کنترل داریم، درگیری سنگین نزدیک مرز ایران، هرات در خطر سقوط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید