برخورد انضباطی و برگزاری نشست خبری از فدراسیون ایران تا AFC؛ تفاوت از زمین تا آسمان است!

به گزارش ذهن خاکستری، آراء جدید AFC علیه تیم ها و بازیکنان ایرانی نشان می دهد برخورد با بی انضباطی به صورت ویژه در دستور کار آنها واقع شده است چیزی که در ایران کمتر شاهد آن هستیم.

برخورد انضباطی و برگزاری نشست خبری از فدراسیون ایران تا AFC؛ تفاوت از زمین تا آسمان است!

به گزارش خبرنگاران، صدور آراء انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا علیه تیم های ایرانی بعد از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، به امری همیشگی تبدیل شده است. در جدید ترین آراء این کمیته، پرسپولیس و استقلال نقره داغ شدند آن هم به دلیل مسائل مبتدیانه ای مثل انتشار یک پست جنجالی در فضای مجازی، تأخیر یا عدم حضور مربیان و بازیکنان در نشست خبری و دیگر موارد.

باشگاه پرسپولیس فقط برای گذاشتن یک پست با مضمون نژاد پرستی 17 هزار و 500 دلار جریمه نقدی (چیزی بیش از 400 میلیون تومان) و برگزاری یک بازی بدون تماشاگر محکوم شد. جمع دیگر احکام که مرتبط به رفتار بازیکنان یا مربیان ایرانی در نشست های خبری است، به 27 هزار دلار (حدود 650 میلیون تومان) می رسد. با یک حساب سر انگشتی تعیین می گردد که دو تیم دولتی ما که با شدید ترین مسائل اقتصادی دست و پنجه نرم می نمایند، باید حدود یک میلیارد تومان به خزانه AFC واریز نمایند.

جدا از بحث عدم رعایت مسائل حرفه ای فوتبال در میادین بین المللی که موارد متعددی از آن را به خاطر داریم، بحث دیگر نوع برخورد نهاد نظارتی و رکن قضایی کنفدراسیون فوتبال آسیا با تخلفات افراد و باشگاه ها است. در اینکه در بسیاری از موارد به تصمیمات و سیاست گذاری های AFC نقد وارد است، شکی نیست، اما این نهاد آیین نامه ای را برای برگزاری مسابقات و تخلفات اخلاقی و انضباطی دارد و این طور به نظر می رسد که طبق آن کارش را درست انجام می دهد.

این در حالی است که در لیگ های داخلی ایران با وجود رخ دادن چندین برابر تخلفات (از لحاظ شدت و تعداد) برخوردی که رنگ و بوی تأثیرگذاری واقعی برای عدم تکرار تخلف داشته باشد، دیده نشده است. به طور مثال همان طور که در بالا اشاره شد، بیشتر احکام مربوط به نشست های خبری می گردد، جایی که می توان گفت یکی از بی نظم ترین قسمت های مرتبط با فوتبال ماست. در لیگ برتر ایران که حرفه ای ترین سطح مسابقات داخلی کشور به حساب می آید، در هفته های متوالی کمتر نشست خبری ای را سراغ داریم که خارج از تخلف باشد. به طور مثال در خیلی از نشست ها سرمربی شرکت نمی نماید و یکی از دستیاران به جای او می آید و در بعضی موارد دستیاران هم نمی آیند. این در شرایطی است که استقلال در آسیا به دلیل عدم حضور سرمربی اش در نشست خبری پیش از بازی با الدحیل، 10 هزار دلار جریمه یا ترابی به دلیل تأخیر در نشست خبری با جریمه روبرو شد.

از حکم صادر شده می توان دریافت که برخورد با تخلف در AFC و به طور کلی در جایی غیر از فوتبال ایران، چقدر اهمیت دارد. عدم حضور یک سرمربی در نشست خبری شاید کوچک ترین تخلفی باشد که رخ می دهد؛ در نشست های لیگ داخلی ایران، خیلی اتفاقات دیگر که حداقل برای ما نادر نیست پیش می آید. از لغو کلی نشست تا اتهام زنی به فدراسیون و داور و تیم حریف. در بعضی موارد نیز سرمربی یا مربی حاضر نشست را تحت اختیار خودش اداره می نماید و به طور مثال نشست خبری را 50-40 دقیقه ادامه می دهد!

موضوع دیگری که باشگاه پرسپولیس را با جریمه ای سنگین رو به رو نموده، انتشار یک پست جنجالی در صفحه شخصی باشگاه علیه کشور هند بود. این در حالی است که مواردی مشابه در قالب بیانیه ها و پست های مجازی از سوی تیم های ایرانی بعد و قبل از مسابقه درباره تیم حریف یا تیم داوری و فدراسیون منتشر شده و شدید ترین اتهامات را با زیر پا گذاشتن اصول حرفه ای و اخلاقی به همراه داشته اما آیا از برخورد کارساز، موردی را سراغ دارید؟ دیگر تخلفات که در زمین بازی و مصاحبه های میکسدزون رخ می د هد به جای خود.

فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هر از چندگاهی از برخورد با متخلفانِ نشست های خبری و دیگر مسائل خبر می دهند ولی در عمل تا به امروز با این حجم از ناهنجاری و بی نظمی برخوردی صورت نگرفته و اگر هم برخوردی بوده با یک نگاه سطحی می توان دریافت که به نحوی نبوده که قابلیت بازدارندگی داشته باشد. شاید احتیاج باشد در این آشفته بازار، فدراسیون فوتبال ایران در این زمینه از نهاد بالادستی خود یعنی AFC الگو بردارد و با شیوه بهتر و کار آمد تری در موارد انضباطی اقدام کند تا تفاوتی که اکنون از زمین تا آسمان است، کمتر گردد.

ر

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 تیر 1400 بروزرسانی: 2 تیر 1400 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 59

به "برخورد انضباطی و برگزاری نشست خبری از فدراسیون ایران تا AFC؛ تفاوت از زمین تا آسمان است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برخورد انضباطی و برگزاری نشست خبری از فدراسیون ایران تا AFC؛ تفاوت از زمین تا آسمان است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید