برند دُز سوم واکسن کرونا باید تغییر کند؟

به گزارش ذهن خاکستری، تهران (پانا) - یک پزشک بیماری های عفونی درباره این موضوع که آیا ضروری است دُز سوم واکسن کرونا با دو دُز تزریق شده یکسان باشد، توضیحاتی داد.

برند دُز سوم واکسن کرونا باید تغییر کند؟

در پی اجرای طرح تزریق دوز سوم واکسن کرونا به سالمندان بالای 60 سال و افراد با بیماری های خاص، کمیته علمی کشوری ستاد مقابله با کرونا در جلسه اخیر خود تصویب کرد که تمامی افراد 18 تا 60 سال کشور نیز دُز سوم واکسن کرونا را دریافت نمایند. این کمیته به علت شیوع سویه تازه ویروس کرونا به عنوان اُمیکرون که وارد ایران شده است، برای جلوگیری از ایجاد موج تازه کشور، این مصوبه را به وزارت بهداشت ابلاغ نموده است. اما پاسخ به این سوال که برند دُز سوم چه واکسنی باشد تا ایمنی بدن بالاتر برود مورد توجه واقع شده است. حمیدرضا عمادی، فوق تخصص بیماری های عفونی در این باره به پانا گفت: تزریق واکسن کرونا به طور دائمی ایمنی ایجاد نمی کند و به تدریج با گذشت زمان مصونیت در مقابل ویروس از بین می رود و از آنجا که اندازه ایمنی بدن، عموما سه ماه پس از تزریق دُز دوم، رو به کاهش می رود بنابراین تزریق دُز سوم واکسن کرونا ضرورت دارد.

این پزشک متخصص با بیان اینکه دُز سوم با هدف حفظ و افزایش پاسخ ایمنی بدن به بیماری تزریق می گردد، تاکید نمود: برند واکسن نیز با توجه به نوع واکسن تزریقی در نوبت اول و دوم معین خواهد شد. مطالعات نشان داده افرادی که دُز سوم واکسن را دریافت نموده اند، در مقایسه با افرادی که از زمان تزریق دُز دوم آن ها حداقل چهار تا پنج ماه گذشته است، 90 درصد کمتر در خطر بستری شدن بر اثر ابتلا به کرونا هستند و شدت بیماری و خطر مرگ ناشی از ویروس کرونا در افرادی که دُز سوم را دریافت نموده اند کمتر خواهد شد.

این استاد علوم پزشکی درباره الزام تزریق دُز سوم واکسن کرونا از دو برند قبلی گفت: برخی واکسن ها مانند سینوفارم، بهارات و برکت که از نوع واکسن های غیر فعال هستند، آنالیز ها نشان داده بهتر است که برای دُز سوم نیز از همین واکسن تزریق نمایند اما در عین حال محدودیتی هم برای استفاده از سایر برندها برای آن ها وجود ندارد زیرا مطالعات متفاوتی در زمینه دُز سوم وجود دارد و عده ای از محققان معتقدند که بهتر است دُز سوم متفاوت از دو دُز قبلی باشد زیرا ایمنی زایی بیشتری دارد.

وی تاکید نمود: افرادی که دو دُز اول و دوم را واکسن برکت، بهارات یا سینوفارم زدند سه ماه بعد از تزریق دُز دوم باید دوز سوم را تزریق نمایند تا سیستم ایمنی بدن شان در برابر ویروس کرونا بالاتر برود اما آن هایی که آسترازنکا و اسپوتنیک تزریق نموده اند یک ماه بیشتر زمان دارند تا دُز سوم را تزریق نمایند.

عمادی در پاسخ به اینکه آیا واکسن های معادل اثربخشی را افزایش می دهد، اضافه کرد: در صورت استفاده از دو دُز واکسن آسترازنکا یا اسپوتنیک وی نباید از واکسن های غیرفعال همانند برکت یا سینوفارم در دُز یادآور استفاده کرد. بنابراین آن هایی که هر دو دُز را آسترازنکا یا اسپوتنیک زده اند باید از همان برند استفاده نمایند زیرا ترکیبات قوی تری دارد.

این پزشک متخصص یادآور شد: اگر فردی فاصله دُز سوم را به تعویق بیاندازد مسئله ای در کاهش ایمنی بدن او رخ نمی دهد اما هر چقدر زمان تزریق دُز سوم بیشتر گردد، فرد بیشتر در معرض ابتلا قرار می گیرد.

وی در سرانجام گفت: مردم باید در برنامه واکسیناسیون مشارکت داشته باشند. پس از دریافت این دُز هم رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا الزامی است و تزریق هر سه دُز واکسن کرونا نیز به طور قطعی مانع از ابتلا به بیماری نخواهد شد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 374

به "برند دُز سوم واکسن کرونا باید تغییر کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برند دُز سوم واکسن کرونا باید تغییر کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید