ارتفاع قله پیک ششم قطعا بیشتر است

به گزارش ذهن خاکستری، دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درباره منظره موج ششم کرونا در کشور می گوید: در پیک نو و در واریانت نو چند مولفه در مدیریت اپیدمی بسیار مهم است؛ یکی اینکه ما باید سرعت عمل خود را افزایش بدهیم، چون سرعت توسعه اومیکرون بسیار بالا است و تاخیر باعث می گردد آتش این پیک شعله ورتر گردد دومین نکته این است که باید حتما برای مدیریت اپیدمی از روش های هوشمند استفاده کنیم.

ارتفاع قله پیک ششم قطعا بیشتر است

به گزارش شفقنا، یعنی بیاییم و در شهر ها ارزیابی خطر کنیم و مداخلات موثر اعمال کنیم، چون اساس رنگ بندی ها اشتباه است. نکته بعدی این است که از مداخلات زودبازده استفاده کنیم که متناسب با شرایط این واریانس جواب بدهد ما نمی توانیم طرح های چند هفته ای و چند ماهه تدارک ببینیم. ادامه مصاحبه با دکتر سوری را در ادامه می خوانید:

- امروز شرایط کرونا اومیکرون به چه صورتی است؟ این پیک تا چه زمانی ادامه دار خواهد بود؟

هیچ سناریو قطعی و از پیش معین شده ای برای شرایط اپیدمی و واریانت اومیکرون نه در کشور ما و نه در هیچ کجای دیگر جهان وجود ندارد. آنچه که در انتظار هر جامعه ای است بستگی به رفتار آن جامعه و نحوه مدیریت اپیدمی در آن جامعه دارد. هر چقدر این رفتار و مدیریت مناسب تر و سنجیده تر و علمی تر باشد طبیعتا طول دوره این پیک کوتاه تر خواهد بود و ارتفاع کمتر خواهد بود و جامعه زودتر رها می گردد در غیر این صورت اپیدمی و پیک ادامه خواهد داشت. واکسیناسیون یکی از راه های قطع زنجیره انتقال است و آن هم تا زمانی که بالای 90% از افراد جامعه واکسینه شده باشند و باید امیدوار بود که به ایمنی جمعی برسیم، اما طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت هنوز واکسیناسیون 65 درصد است و تا رسیدن به عدد بالای 90% فاصله داریم. از طرف دیگر وقتی به منطقه ها مختلف کشور مراجعه می کنیم و در سفر های میدانی ما خوشبختانه در شهر هایی که آغاز پیک زودتر اجرا شده است نشانه هایی امیدوار نماینده از کاهش پیک و سیر نزولی پیک هم دیده می گردد که امیدوار هستیم این اتفاق هر چه سریعتر برای سایر منطقه ها کشور نیز بیفتد.

- قله پیک چه زمانی پیش بینی می گردد؟

ارتفاع قله به این بستنگی دارد که ما ارتفاع را از چه منظر ببینیم. در ابتلا ما اعداد و ارقام موثقی در مورد ابتلا در کشور نداریم، چون نظام بیماریابی فعال در کشور ما وجود ندارد و ما به جامعه مراجعه نمی کنیم تا ببینیم چند نفر مبتلا هستند بلکه منتظر هستیم تا ببینیم افرادی که علامت و شکایت دارند مراجعه می نمایند یا نه؟! اما با همین عدد و رقم ها طبیعتا ارتفاع قله شاید بیشترین مقدار نسبت به پیک های قبلی باشد و به آن حد رسیده است همانطور که در بسیاری از کشور ها امروز رکورد ارتفاع قله در پیک نو تجربه شده است، اما در مورد مرگ و میر و بستری اینطور نیست و وقتی ارتفاع قله و منحنی بستری و مرگ و میر را مشاهده می کنیم بعید به نظر می رسد که تجربیات گذشته به لحاظ ارتفاع قله پیک در مورد مرگ و بستری دوباره تجربه گردد.

- آمار هایی منتشر می گردد بسیاری تست نمی دهند اگر بخواهیم برآورد دقیقی از تعداد مبتلایان داشته باشیم باید رقم را چند برابر کنیم؟

چند برابر ضریب دادن عدد و رقم ها تصوری ذهنی است و مبنای علمی ندارد، برای اینکه بتوانیم عدد موثق تری داشته باشیم باید تعداد تست هایمان را بیشتر کنیم و بیمار یابی فعال را برقرار کنیم و این ضرایب پشتوانه علمی ندارد و هر کسی هر چه به ذهنش می آید می گوید. اینکه کسی از آن ها بپرسد سند شما چیست و بر اساس چه مطالعه و کدام آنالیز این حرف را می زنید هیچ پاسخی برای گفتن ندارند. متاسفانه بعضی از این برآورد های ضریب دار از جانب اعضای کمیته های علمی اپیدمی کشور مطرح می گردد درحالیکه انتظار می رود آن ها مبتنی بر علم حرف بزنند. نه براساس برداشت های شخصی خود.

- شرایط اومیکرون در بسیاری از کشور ها شایع است و بسیاری از کشور ها با این بیماری درگیر هستند. در بعضی کشور هایی که درگیری وجود دارد برنامه هایی خاص و منسجم در نظر گرفته شده است و بعضی دیگر نه. آیا برای موج هایی که می آید برنامه ریزی وجود دارد و محدودیت ها و ممنوعیت هایی اعمال می گردد یا بخاطر فرایند واکسیناسیون برنامه ها با شدت قبل اجرا نمی گردد؟

فرایند ابتلا به اومیکرون در جهان به طور کلی کاهشی است، اما در بعضی از کشور ها از جمله در کشور ما فرایند افزایشی است. در پیک نو و در واریانت نو چند مولفه در مدیریت اپیدمی بسیار مهم است؛ یکی اینکه ما باید سرعت عمل خود را افزایش بدهیم، چون سرعت توسعه اومیکرون بسیار بالا است و تاخیر باعث می گردد آتش این پیک شعله ورتر گردد دومین نکته این است که باید حتما برای مدیریت اپیدمی از روش های هوشمند استفاده کنیم. یعنی بیاییم و در شهر ها ارزیابی خطر کنیم و مداخلات موثر اعمال کنیم، چون اساس رنگ بندی ها اشتباه است. نکته بعدی این است که از مداخلات زودبازده استفاده کنیم که متناسب با شرایط این واریانس جواب بدهد ما نمی توانیم طرح های چند هفته ای و چند ماهه تدارک ببینیم. در کشور های دیگر نیز از همین مکانیزم ها استفاده شده است، ولی سرعت عمل به نوعی است که یک روز تاخیر در اقداماتی که باید انجام گیرد مدیریت اپیدمی را بسیار بسیار مشکلتر می نماید. کشور ما نزدیک به دو ماه است که نشانه های ورود اومیکرون را دیده و هشدار ها داده شده، ولی اقداماتی که باید صورت بگیرد کافی نبوده است. طبیعی است که امروز هم ما بیشتر شاهد فرایندی عادی و طبیعی در این اپیدمی هستیم تا فرایندی مدیریت شده! شاید در تهران یا هر استانی تنها احتیاج به تعطیل شدن یک محله باشد یا در یک استان یک شهر باید تعطیل گردد یا یک بازار تعطیل گردد دلیلی ندارد با این شرایط مالی و معیشتی جامعه بازار ها را تعطیل کنیم. مطالعات نیز نشان داده تعطیلی مالی تاثیری چندان ندارد و اگر تاثیر داشته باشد جزو مداخلاتی است که بسیار گران قیمت تمام می گردد.

- خرید آخر سال و دید و بازدید های نوروزی در راه است آیا نزدیک بودن عید فرایند موج ششم کرونا را طولانی تر می نماید؟

قطعا طولانی تر می نماید تجربه مشابه ما را در اروپا و در ایام کریسمس می بینیم که اومیکرون زودتر شایع شد و خرید های متعدد و دید و باز دید ها نشان داد در کشور هایی که کنترل زیادی نداشتند اپیدمی سرعت بیشتری پیدا کرد از این رو اگر برای نوروز و خرید و دید و بازدید برنامه ریزی نکنیم دچار مشکلاتی جدی تر می شویم.

منبع: فرارو
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 396

به "ارتفاع قله پیک ششم قطعا بیشتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتفاع قله پیک ششم قطعا بیشتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید