بستری یک بیمار تأییدشده مبتلا به وبا در استان اردبیل

به گزارش ذهن خاکستری، رئیس گروه مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از بستری یک بیمار تأیید شده مبتلا به وبا در استان اطلاع داد.

بستری یک بیمار تأییدشده مبتلا به وبا در استان اردبیل

جواد ابیش وند با اشاره به آخرین شرایط بیماری وبا در استان اردبیل، گفت: هم اکنون یک بیمار تأییدشده مبتلا به وبا بستری بوده و از چند بیمار مشکوک هم نمونه برداری شده که منتظر جواب آزمایش آن ها هستیم.

رئیس گروه مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اردبیل می گوید: محیط های نمونه برداری اسهال به کلیه مراکز خدمات جامع سلامت، خانه های بهداشت پایگاه های بهداشت و بیمارستان ها توزیع شده و آزمایش آن رایگان است.

ابیش وند ادامه داد: پس از استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی در مدارس، دانشگاه ها و...، حتماً شستن دست با آب و صابون جدی گرفته گردد.

شهرام حبیب زاده، متخصص بیماری های عفونی در استان اردبیل نیز در این زمینه بیان نمود: مهم ترین و نشانه اصلی بیماری وبا، اسهال آبکی شدیدا ترشحی است که باعث کاهش قابل توجه آب بدن شده و در پی آن افت فشارخون و عوارض کلیوی به وجود می آید و این اسهال معمولاً بدون تب، بدون بوی خاص، نسبتاً مداوم و تقریبا غیرقابل کنترل است.

حبیب زاده توضیح داد: درمان اصلی این بیماری، جایگزین شدن آب الکترولیت است و مصرف خودسرانه دارو های ضداسهال، صرفا باعث قطع ظاهری اسهال شده، اما اسهال را به صورت مخفی نگه می دارد چراکه مکانیسم اسهال در وبا ترشحی است به همین دلیل مصرف این دارو ها هیچ تأثیری در اندازه دفع مایع نداشته و فقط آن را به صورت موقتی در داخل شکم نگه می دارد.

لازم به ذکر است؛ نکته مهم در درمان بیماری وبا، مراجعه زودهنگام به مراکز درمانی است چراکه عدم مراجعه زودهنگام و جایگزین نشدن آب و الکترولیت های بدن می تواند جان بیمار را به خطر انداخته و در نهایت باعث مرگ گردد.

خبرنگاران اردبیل اردبیل

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 مهر 1401 بروزرسانی: 23 مهر 1401 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 539

به "بستری یک بیمار تأییدشده مبتلا به وبا در استان اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بستری یک بیمار تأییدشده مبتلا به وبا در استان اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید