جایگاه کنجکاوی در مغز انسان پیدا شد!

به گزارش ذهن خاکستری، کنجکاو بودن بخش اساسی انسان بودن است که ما را به یادگیری و سازگاری با محیط های نو سوق می دهد؛ حال امروز دانشمندان برای اولین بار، نقطه ای را در مغز پیدا کردند که در آن حس کنجکاوی ظاهر می گردد.

جایگاه کنجکاوی در مغز انسان پیدا شد!

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، این کشف به وسیله محققان دانشگاه کلمبیا در ایالات متحده انجام شد که از تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی (fMRI) برای مقدار گیری سطح اکسیژن در بخش های مختلف مغز استفاده کردند که نشان می دهد هر منطقه در هر زمان چقدر شلوغ است.

دانستن اینکه کنجکاوی از کجا سرچشمه می گیرد می تواند به ما یاری کند تا در خصوص چگونگی تیک صبی انسان ها بیشتر بدانیم و به طور بالقوه منجر به درمان هایی برای شرایطی گردد که در آن کنجکاوی وجود ندارد؛ مانند افسردگی مزمن.

منطقه ها خاصی از مغز که با کنجکاوی مرتبط بود.

ژاکلین گوتلیب، عصب شناس، می گوید: اولین بار است که می توانیم احساس کنجکاوی ذهنی در خصوص اطلاعات را به روشی که مغز شما آن اطلاعات را نشان می دهد، مرتبط کنیم.

در طول آزمایشات خود، محققان به 32 شرکت نماینده تصاویر ویژه ای به نام تکس فرم دادند که در آن اشیاء و حیوانات آشنا، مانند کلاه یا قورباغه، به درجات مختلفی تحریف می شوند. از داوطلبان خواسته شد که اعتماد به نفس و کنجکاوی خود را در خصوص شناسایی موضوع هر فرمت متنی ارزیابی نمایند.

این رتبه بندی ها به اسکن های fMRI ارجاع داده شدند و فعالیت قابل توجهی در سه ناحیه مشاهده شد: قشر پشتی-گیجگاهی (مرتبط با بینایی و تشخیص اشیا)، قشر جلوی پیشانی یا vmPFC (که ادراک ارزش و اعتماد را مدیریت می نماید) و قشر سینگولیت قدامی (برای جمع آوری اطلاعات استفاده می گردد).

به نظر می رسد vmPFC به عنوان نوعی پل عصبی قشر پشتی و گیجگاهی و احساسات ذهنی کنجکاوی عمل می نماید؛ تقریباً مانند یک ماشه که به ما می گوید چه زمانی کنجکاو باشیم. هر چه داوطلبان نسبت به موضوع تصویر کمتر اعتماد داشتند، در خصوص آن کنجکاوتر بودند.

محققان در مقاله منتشر شده خود می نویسند:این نتایج روشن می نماید که چگونه ورودی ادراکی به وسیله بازنمایی های عصبی متوالی تغییر می نماید تا در نهایت احساس کنجکاوی را برانگیزد.

محققان بعلاوه می خواهند آنالیز نمایند که چگونه این یافته ها ممکن است در خصوص سایر انواع کنجکاوی فراتر از شناسایی تصویر اعمال گردد: برای مثال، کنجکاوی در خصوص چیزهای بی اهمیت و حقایق، یا کنجکاوی اجتماعی در خصوص فعالیت های دیگران.

بخشی از آنچه این تحقیق را بسیار مجذوب کننده می نماید این است که کنجکاوی بخش اساسی انسان بودن است و کلید بقای ما به عنوان یک گونه است. بدون آن، ما در یادگیری و جذب اطلاعات تازه خوب نیستیم و شواهدی وجود دارد که تنوع زیستی را نیز پیش می برد.

گوتلیب می گوید:کنجکاوی ریشه های بیولوژیکی عمیقی دارد. آنچه که کنجکاوی انسان را متمایز می نماید این است که ما را به کاوش بسیار گسترده تر از حیوانات دیگر سوق می دهد و اغلب فقط به این علت که می خواهیم چیزهایی را کشف کنیم، نه به این علت که در پی پاداش مادی یا منفعت بقا هستیم.

منبع: sciencealert

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 تیر 1403 بروزرسانی: 23 تیر 1403 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 703

به "جایگاه کنجکاوی در مغز انسان پیدا شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایگاه کنجکاوی در مغز انسان پیدا شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید