خوراکی هایی که خطر زوال عقل را افزایش می دهند

به گزارش ذهن خاکستری، نتایج یک مطالعه نشان میدهد که خطر زوال عقل در صورت مصرف بعضی مواد غذایی افزایش پیدا میکند.

خوراکی هایی که خطر زوال عقل را افزایش می دهند

به گزارش ایسنا، مواد غذایی فوق فرآوری شده و آماده زندگی پرمشغله امروزی را آسان تر نموده و علاوه بر این بسیار خوشمزه هستند، اما بر اساس نتایج یک آنالیز مصرف این مواد غذایی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش میدهد.

نتایج آنالیز ها حاکی از آن است: درصورتیکه بیش از 20 درصد کالری دریافتی روزانه را غذا های فوق فرآوری شده تشکیل دهد، ممکن است خطر زوال شناختی افزایش پیدا کند. این اندازه معادل حدود 400 کالری در روز در یک رژیم غذایی با 2000 کالری در روز است.

بر اساس مطالعه ای که نتایج آن روز گذشته (دوشنبه) در JAMA Neurology منتشر شد، بخشی از مغز که در عملکرد اجرایی -توانایی پردازش اطلاعات و تصمیم گیری- نقش دارد، به شدت آسیب دیده است.

در حقیقت، مردان و زنانی که بیشترین مقدار غذا های فوق فرآوری شده را مصرف می نمایند، در مقایسه با افرادی که کمترین اندازه مواد غذایی بیش از حد فرآوری شده را دریافت می نمایند، 28 درصد سریع تر با کاهش عملکرد شناختی و 25 درصد سریع تر با کاهش عملکرد اجرایی روبرو بودند.

دکتر دیوید کاتز، طب پیشگیری و سبک زندگی و تغذیه که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: در حالیکه این مطالعه برای اثبات دلیل و معلول طراحی نشده است، شامل عناصری است که این گزاره را تقویت می نماید که تسریع در روند زوال شناختی ممکن است به مصرف غذا های فوق فرآوری شده نسبت داده گردد.

با این حال، یک نکته جالب وجود دارد. وی تاکید نمود: اگر کیفیت کلی رژیم غذایی بالا باشد- به این معنی که فرد از اندازه زیادی میوه و سبزیجات، غلات کامل و منابع سالم پروتئین مصرف کند - ارتباط بین مصرف غذا های فوق فرآوری شده و زوال شناختی ناپدید میگردد.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، وی اضافه کرد: غذا های فوق فرآوری شده کیفیت رژیم غذایی را پایین آورده و بنابراین حجم بیشتر آن ها در رژیم غذایی در بیشتر موارد نشانه کیفیت پایین رژیم غذایی است.

منبع: فرارو
انتشار: 15 آذر 1401 بروزرسانی: 15 آذر 1401 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 559

به "خوراکی هایی که خطر زوال عقل را افزایش می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکی هایی که خطر زوال عقل را افزایش می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید