شما هوادار بز هستید یا نخل؟

به گزارش ذهن خاکستری، خبرنگاران/اصفهان یک مدرس دانشگاه، با تکیه بر شخصیت بز و نخل در منظومۀ باستانی درخت آسوریک به یک آزمون مزاج شناسی رسیده است!

شما هوادار بز هستید یا نخل؟

مسعود کثیری، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان به خبرنگاران می گوید: منظومۀ درخت آسوریک یکی از کهن ترین و نادرترین منظومه هایی ست که از دوره باستان برای ما به یادگار مانده و از دستۀ مجموعه های دینی و علوم مذهبی به تعداد می رود.

او ادامه می دهد: در این منظومه، گفت وگویی بین درخت نخل و بز درمی گیرد و صنعت مفاخره کار را پیش می برد؛ به این معنا که هر یک از این دو کوشش می نمایند رجحان خود را بر دیگری بیان و اثبات نمایند.

کثیری تصریح می نماید: آغازگر این گفت وگو، نخل است که از مزایای خود برای بز می گوید؛ از میوه اش که خوراک شاهان است، چوبش که با آن کشتی می سازند، برگش که جارو می گردد و سایه اش که مایۀ آرامش رهگذران است. بز هم اگرچه ابتدا از بحث کردن اکراه دارد، اما بالاخره لب به سخن می گشاید و خطاب به نخل می گوید برگ های تو در درازی شبیه موی دیوان پلید است که از دورۀ جمشید بندۀ مردمان بوده اند و بعد، محاسن خود را برمی شمرد.

این تاریخ پژوه، یادآور می گردد: باید توجه داشت که در ادبیات قبل از اسلام، دیو اصطلاحی بود که آریایان، برای تمام کسانی که نژاد غیر آریایی داشتند به کار می بردند و بعدتر هم زرتشتیان آن را برای متمایز کردن غیر زرتشتیان استفاده کردند.

عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان در ادامه شرح می دهد: نگاه معناشناسانه به گفت وگوی نخل و بز باعث شده که در دوره های مختلف، محققان مختلف، فرضیه های بسیاری را دربارۀ دو گروهی که این دو شخصیت نمایندۀ آن ها به تعداد می فرایند مطرح نمایند.

او می گوید: عده ای معتقدند که نخل و بز نماد زرتشتیان و کفار هستند و بعضی دیگر معتقدند یکی نمایندۀ دولت آشور است و دیگری نمایندۀ دولت ساسانی. البته بعضی هم بر این باورند که این مصاحبه، گفت وگوی بین دو سبک زندگی است؛ نخل نمایندۀ زندگی شهری است که با یکجانشینی همراه بوده و بز، نمایندۀ زندگی شبانی که شیوۀ زیستی عمدۀ آریاییان بوده است.

کثیری خاطر نشان می نماید: از این منظر، گفت وگوی بین نخل و بز، همان گفت وگو و فخرفروشی همیشگی بین شهرنشینان و صحراگردان اهل کوچ است و اگر دقت داشته باشیم مردمان پارتی در دورۀ اشکانیان به شغل شبانی می پرداختند و تحرک نظامی بالایی داشتند و از سوی دیگر مردمان بین النهرین و ایلام، یکجانشین بودند و حتماً بین این دو دسته، همواره بر سر اینکه کدام یک از این دو شیوه برای زندگی بهتر است بحث هایی وجود داشته.

این مدرس تاریخ که پزشک عمومی هم هست، به تازگی با تکیه بر منظومه درخت آسوریک، نظرسنجی ای را انجام داده و به نتایج جالبی رسیده است. او دراین باره می گوید: با آنالیز گفت وگوی بز و نخل، احساس کردم بز می تواند نماد مردمانی با مزاج گرم و خشک یا گرم و تر باشد و نخل، نماد مردمانی با مزاج سرد و تر یا سرد و خشک و برای راستی آزمایی، از گروهی خواستم بگویند هوادار بز هستند یا نخل.

کثیری می افزاید: در گام دوم، با به اشتراک گذاشتن ویژگی های طبایع سرد و گرم و انطباق آن ها با نتیجۀ نظرسنجی، متوجه شدم که 85 درصد از جامعۀ آماری گزینۀ درست را با توجه به ویژگی شخصیتی خودشان انتخاب نموده اند؛ کسانی که بز را انتخاب نموده بودند طبع گرم و کسانی که نخل را انتخاب نموده بودند، به اقتضای پیوندشان با زیست شهری طبع سرد داشتند.

به عقیدۀ این مدرس دانشگاه، ازآنجاکه متون باستانی افشره ای از تجربیات زیستۀ پیشینیان است، می توان از منظر آزمون خودشناسی هم به آن نگاه کرد و نتایج جالبی گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 207

به "شما هوادار بز هستید یا نخل؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شما هوادار بز هستید یا نخل؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید