صنایع شیلاتی ضامن امنیت سلامت، افزایش یک کیلویی سرانه مصرف آبزیان در 1400

به گزارش ذهن خاکستری، خبرنگاران/گیلان رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: همانگونه که اگری بیزینس به اقتصاد و فراوری کشاورزی می انجامد، در صنایع شیلاتی هم شاهد تحول عظیمی هم در امنیت غذایی و هم در امنیت سلامت خواهیم بود.

صنایع شیلاتی ضامن امنیت سلامت، افزایش یک کیلویی سرانه مصرف آبزیان در 1400

دکتر محمود بهمنی در حاشیه راه اندازی خط فراوری نو مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان کشور در بندرانزلی، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی را دارای ساختار دولتی و هیئت امنایی دانست و اظهار کرد: کوشش های زیادی صورت گرفت تا توانستیم مجوزهای لازم را جهت احیای این مرکز از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کسب کنیم.

وی با تاکید بر لزوم اخذ حمایت متولیات امر از شیلات و توسعه مصرف فراورده های شیلاتی در کشور، اضافه کرد: طی دو سال متوالی شرکت های مختلفی وارد مزایده شدند و در نهایت شرکت 21 بیضا که یکی از شرکت های بزرگ و خوش نام کشور در عرصه فراوری مواد غذایی، خوراک دام، طیور و آبزیان و پرورش ماهی است، برنده مزایده شد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، اندازه فراوری آبزیان شامل صید و آبزی پروری در سال 98 را بیش از یک میلیون و 200 هزار تن دانست که 700 هزار تن مربوط به صید و 500 هزار تن مربوط به آبزی پروری است و گفت: در سند امنیت غذایی که با کم مجلس شورای اسلامی در حال نهایی شدن است، میزن فراوری آبزیان در امسال یک و نیم میلیون تن در نظر گرفته شده که سهم صید و صیادی به خاطر شرایط خاص آن افزایش نیافته، اما شاهد افزایش بیش از 200 هزار تنی سهم آبزی پروری معادل 800 هزار تن هستیم.

بهمنی، با بیان اینکه سهم سرانه مصرف آبزیان از 13 کیلوگرم در سال 99 به 14 کیلوگرم در سال 1400 خواهد رسید، گفت: فرآوری آبزیان و فراوری محصولات جنبی و فرآوری شده یک زنجیره ارزش است و لذا می توانیم آخرین چرخه فراوری شیلاتی را فرآوری و فراوری مواد بیولوژیک بدانیم؛ همانگونه که اگری بیزینس به اقتصاد و فراوری کشاورزی می انجامد، در صنایع شیلاتی هم شاهد تحول عظیمی هم در امنیت غذایی و هم در امنیت سلامت خواهیم بود.

وی پروتئین ماهی را یکی از باارزش ترین مواد غذایی دانست و اسم کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس باشد به موضوعات مرتبط با شیلات و آبریان توجه ویژه ای داشته باشد، زیرا در صورت تحقق فراوری یکی و نیم میلیون تنی در سال 1400 می توانیم علاوه بر تضمین امنیت غذایی و سلامت، سهم بسزایی در اشتغال و رونق اقتصاد شیلاتی برای کشور داشته باشیم.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با بیان اینکه مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان می تواند به اسم سانتر مطالعات فرآوری آبزیان کشور تلقی گردد، گفت: در حال حاضر پژوهشکده هایی در جنوب و سایر منطقه ها دریای خزر داریم. امیدواریم بتوانیم از فرصت شکوفایی اقتصاد شیلاتی کشور به ویژه در سال هایی که با تحریم های ظالمانه روبرو هستیم، استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 201

به "صنایع شیلاتی ضامن امنیت سلامت، افزایش یک کیلویی سرانه مصرف آبزیان در 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع شیلاتی ضامن امنیت سلامت، افزایش یک کیلویی سرانه مصرف آبزیان در 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید