مرگ 14 هزار بیمار کرونایی در استان اصفهان از ابتدای پاندمی تا به امروز

به گزارش ذهن خاکستری، خبرنگاران/اصفهان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه از ابتدای هفته تا کنون سیر صعودی در تعداد بیماران در شهر اصفهان نداشته ایم، گفت: از ابتدای پاندمی کرونا تا به امروز 14 هزار بیمار در اثر کرونا در استان اصفهان فوت شده اند.

مرگ 14 هزار بیمار کرونایی در استان اصفهان از ابتدای پاندمی تا به امروز

بهروز کلیدری امروز (دوشنبه- هشتم شهریورماه) در نشست خبری با موضوع آخرین اخبار مربوط به بیماری کرونا در حوزه درمان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به موج سهمگین پنجم که دردسر زیادی برای حوزه درمان کشور داشت، اظهار کرد: موجی که درگیر آن هستیم مرداد سختی ایجاد کرد و به جرات می توان گفت تلخ ترین شرایط حوزه درمان را در 18 ماه گذشته تجربه کردیم.

وی با بیان تعداد بیماران بستری در پیک پنجم، گفت: تعداد بیمار بستری در یک شبانه روز به 600 تا 700 بیمار و تعداد تست های مثبت هم به حدود سه هزار تست مثبت روزانه رسید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه روبرو با سیل بزرگ بیماران موجب شد از تمام ظرفیت بیمارستان های استان استفاده شود، افزود: در شهر اصفهان بیمارستان الزهرا اصلی ترین سانتر درگیر بیماری بود که روزانه بیش از 650 بیمار بستری داشت. بیمارستان امین هم به طور کامل درگیر بیماری بود و بیش از 200 بیمار روزانه بستری می کرد.

کلیدری ادامه داد: بیمارستان عیسی بن مریم هم در این دوران به طور میانگین 130 بیمار بستری داشت و تعداد بیماران مبتلا به کووید در دو بیمارستان تامین اجتماعی (شریعتی و غرضی) به 470 بیمار بستری در دو مجموعه رسید. همچنین بیمارستان صدوقی و بیمارستان صحرایی آن روزانه بیش از 120 بیمار بستری کردند و از ظرفیت بیمارستان های خیریه هم استفاده شد و حداقل از 500 بیمار در روزهای اول و 800 بیمار روزهای پایانی مرداد در این بیمارستان ها بستری داشتیم.

به گفته وی تمام بیمارستان های استان در طول موج پنجم کرونا با تمام ظرفیت استفاده شدند و حتی بیمارستان های خصوصی مانند میلاد برخی روزها تا 180 بیمار یا بیمارستان عسگریه 70 تا 100 بیمار پذیرش داشتند. بر اساس آمار تا پایان هفته گذشته به 3700 بیمار بستری رسیدیم که 2300 نفر از آنها در شهر اصفهان بستری بودند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از اجرای تشکیل پفراینده موقت برای برخی از بیماران در استان خبر داد و گفت: با این روش هم روزانه حدود 2 هزار بیمار تحت درمان قرار می گرفتند که با 3700 بیماری بستری در بیمارستان ها جمعیت دو برابر موج قبلی درگیر کرونا در استان داشتیم.

از ابتدای هفته تا به امروز در اصفهان سیر صعودی در تعداد بیماران نداشته ایم

کلیدری اضافه کرد: تعداد پذیرش بیماران نشان دهنده این است که سیر صعودی متوقف شده و احتمال اینکه موج بیماری به اوج خود رسیده باشد تخمین زده می شود. از ابتدای هفته تا کنون سیر صعودی در تعداد بیماران نداشته ایم و اگر این شرایط ادامه یابد و گرفتار نوسانات خاصی نشویم به نظر می رسد شرایط بیماری در 10 روز آینده به ثبات برسد.

وی با تاکید براینکه این اتفاق مربوط به شهر اصفهان است و در شهرستان ها هنوز سیر صعودی ادامه دارد، شرح داد: در شهرستان های بزرگ و نزدیک به شهر اصفهان، تعداد بیماران به 150 تا 200 بیمار در هر شهرستان رسیده و در شهرستان های کوچک تر فرایند همچنان افزایشی است و هنوز شرایط ثبات دیده نشده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تنها شهرستان نقطه امن استان در شرق را نایین و در غرب استان گلپایگان گفت و گفت: در این دو شهرستان در این موج تعداد بیماران نسبت به قبل بیشتر نشده و امیدواریم در روزهای اینده با ابتلای بالا روبرو نشوند.

به گفته کلیدری، تعداد بیماران بستری حال حاضر در بیمارستان ها در استان از توان ساختار بیمارستان ها خارج است.

وی تاکید کرد: در موج قبلی تعداد بیماران 2800 نفر در روز بود که اکنون دو برابر موج قبلی به صورت بستری و تشکیل پفراینده موقت تحت درمان قرار می گیرند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ظرفیت سازی برای استفاده بیشتر از شرایط پذیرش بیمارستانی خبر داد و گفت: پیش بینی تشکیل یک بیمارستان صحرایی از دو هفته پیش آماده سازی شد تا در جوار سپاهان شهر در صورت حاد شدن شرایط استفاده شود. این بیمارستان 150 تخت خوابه تا چند روز اینده آماده خواهد بود. همچنین پیش بینی شد و در نظر داشتیم ظرفیت بیمارستان الزهرا به 750 تا 800 و بیمارستان امین را به 300 تخت برسانیم با این براورد که تعداد بیماران بستری به 4 هزار برسد.

کلیدری در خصوص آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید از ابتدای شیوع کرونا در استان تا امروز، شرح داد: از ابتدای کرونا تعداد 145 هزار بیمار در استان بستری و حدود 14 هزار بیمار فوت شدند که هشت هزار و 500 نفر از آنها دارای تست مثبت و مابقی منفی البته با علائم کووید بوده است.

مرگ 1470 بیمار مبتلا به کرونا در مرداد

وی گفت: در مرداد مرگ و میر ناشی از کرونا در شرایط بدی بود و بالغ بر 1470 نفر در محدوده دانشگاه علوم پزشکی جان خود را از دست دادند که به طور میانگین 30 تا 40 نفر در روز است. البته در روزهای گذشته تعداد مرگ زیاد شده که طبیعی است و اکنون بین 45 تا 60 مرگ در شبانه روز رسیده است. براورد ما این است این تعداد ادامه داشته و مانند پیک های قبلی در طول 10 تا 15 روز آینده شرایط آرام شود.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، براورد ما این است که دوره ثبات بیماران را ظرف 10 روز تا دو هفته تجربه کنیم و اگر اتفاق غیرعادی رخ ندهد امیدواریم تا 10 روز آینده تعداد بیماران ریزش و موج بیماری شروع به نزول کند و 10 تا 15 روز بعد موج فروکش کند.

وی با تاکید براینکه بیش از یک ماه است که خدمات غیر اورژانس در بیمارستان های استان انجام نمی شود، گفت: سعی شد از ظرفیت بیمارستان های تخصصی کمتر استفاده شود و برای مثال بیمارستان کاشانی برای بیماران تصادفی حفظ شود.

کلیدری با اشاره به کمبود پرستار در بیمارستان ها، اظهار کرد: هر پرستار باید در هر شیفت 3 تا 4 بیمار داشته باشد اما در شرایط موج پنجم شرایطی حاکم شد که در برخی شیفت ها به 7 تا 8 بیمار هم رسید و این موضوع فشار بالایی به کادر پرستاری تحمیل کرد، البته این عزیزان با وجود تمام مسائل پای کار ایستادند که جای تقدیر دارد. در ICU به ازای هر تخت یک پرستار باید باشد که اکنون در شرایط موچ پنجم هر 3 یا 4 تخت یک پرستار داشت که این تنها با از خودگذشتگی کادر درمان رخ داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص فراخوان جذب نیروی داوطلب، گفت: فرخوان اعلام شد و از ظرفیت نیروهای داوطلب استفاده کردیم، همچنین از ظرفیت دانشجویان پرستاری ترم 6 به بعد هم استفاده و تعدادی نیرو به بیمارستان ها تزریق شد. درحالیکه تعدادی از همکاران به صورت داوطلبانه ساعتهای آزاد خود را در اختیار بیمارستان ها گذاشتند، همچنان هم نیازمند نیرو هستیم و البته می دانیم که بضاعت استان هم در این حد است.

این خبر تکمیل می شود

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 168

به "مرگ 14 هزار بیمار کرونایی در استان اصفهان از ابتدای پاندمی تا به امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ 14 هزار بیمار کرونایی در استان اصفهان از ابتدای پاندمی تا به امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید