چرا اسکنر اثر انگشت تلفن های اندروید کار نمی نمایند؟

به گزارش ذهن خاکستری، گجت نیوز نوشت: شاید شما هم پس از نصب یک لایه محافظ صفحه نمایش با مشکل کارکرد نامناسب اسکنر اثر انگشت گوشی اندرویدی خود برخورد نموده باشید. در اینجا سعی داریم راهکارهایی را برای برطرف این مشکل پیشنهاد کنیم.

چرا اسکنر اثر انگشت تلفن های اندروید کار نمی نمایند؟

گوشی های تلفن همراه از انواع مختلفی از حسگرهای اثر انگشت بهره می برند. حسگرهای فیزیکی اثر انگشت، دقیق ترین انواع این سنسورها به شمار می روند که می توانند در قسمت پشت، جلو یا کناره دستگاه به کار روند.

از سوی دیگر، حسگرهای نوتری که در زیر صفحه نمایش به کار می روند نیز خود به دو دسته مختلف تقسیم می شوند. دسته اول، حسگرهای نوری است که تصویری دوبعدی از از نوک انگشتانتان تهیه نموده و دسته دوم، حسگرهای مافوق صوت است که با تهیه نگاشتی سه بعدی از از نوک انگشتان، کاربر را احراز هویت می نماید.

فاکتورهای متعددی هستند که ممکن است به کاهش دقت حسگر اثر انگشت در گوشی شما منجر شوند. از جمله آن ها می توان به استفاده از لایه های محافظ صفحه نمایش اشاره نمود که دقت حسگرهای تعبیه شده در زیر آن را به طور چشمگیری کاهش می دهد. همچنین، به گفته سامسونگ، زخم و خراش های نوک انگشت هم ممکن است منجر به تشخیص ناصحیح اثر انگشت به وسیله حسگر شوند.

همچنین، دست زیادی خشک یا زیادی خیس در کنار هوای بیش از حد سرد یا بیش از حد گرم نیز از موارد دیگری هستند که می توانند در عملکرد سنسورهای اثر انگشت اختلال ایجاد نمایند.

با در نظر گرفتن موارد گفته شده، در صورتی که اسکنر اثر انگشت گوشی اندرویدی شما عملکرد مناسبی نداشته یا از کار افتاده است، روش هایی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها مشکل را برطرف کنید.

در ادامه به آنالیز بعضی از رایج ترین روش های حل مسائل حسگر اثر انگشت در گوشی های اندرویدی خواهیم پرداخت.

اگر حسگر اثر انگشت ما عمل نکرد، چه کنیم؟

افزایش حساسیت حسگر اثر انگشت

با وجود اینکه لایه های محافظی نظیر گوریلا گلس یا یاقوت کبود به طور کامل از صفحه نمایش شما محافظت می نمایند، اما حتی با وجود این لایه های محافظ نیز خط و خش ها پس از گذشت مدتی بر روی صفحه نمایش پدیدار می شوند.

بنابراین اگر شما هم جزو افرادی هستید که گوشی خود را به همراه کلید و یا اتوماتیک در جیبتان قرار می دهید، احتمالا چاره ای جز استفاده از لایه های محافظ خارجی صفحه نمایش ندارید! با این وجود، حسگر اثر انگشت گوشی شما می تواند در اثر استفاده از این ورق، عملکرد ضعیف تری ارائه دهد و قادر به تشخیص دقیق انگشت نباشد.

در این شرایط، نخستین و ساده ترین راه، افزایش حساسیت حسگر اثر انگشت است. برای انجام این کار بر روی گوشی سامسونگ یا پیکسل خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد بخش تنظیمات (Settings) گوشی خود شوید.
  • در بخش تنظیمات، وارد قسمت نمایش (Display) شوید.
  • در این بخش، گزینه ای تحت نام افزایش حساسیت لمسی (Increase Touch Sensitivity) را فشار دهید تا حساسیت حسگر اثر انگشت را ارتقا دهید.

فرآیند فعال سازی این حسگر برای سایر گوشی های اندرویدی هم تقریبا مشابه است. البته بعضی دستگاه ها ممکن است از این قابلیت پشتیبانی ننمایند.

ریست و تنظیم مجدد حسگر اثر انگشت

افزایش حساسیت حسگر اثر انگشت در شرایطی خاص، مانند زمانی که اثر انگشت ثبت شده به طور کامل گوشه ها و زوایای مختلف انگشت کاربرا را شامل نگردد، نمی تواند مشکل عملکرد نادرست حسگر اثر انگشت گوشی اندرویدی را برطرف کند. در این شرایط، برترین راه این است که اثر انگشت قبلی را پاک نموده و اثر نوی را ثبت کنید.

کاربران گوشی های سامسونگ می توانند برای انجام این کار، مراحل زیر را طی نمایند:

  • در بخش تنظیمات گوشی خود وارد بخش Security and Privacy شوید.
  • در صفحه بعدی بر روی گزینه Biometrics ضربه بزنید.
  • تنظیمات اثر انگشت را انتخاب کنید.
  • در این بخش از شما درخواست می گردد که رمز یا پین کد گوشی خود را وارد کنید.
  • پس از وارد کردن رمز، لیستی از اثر انگشت های ثبت شده به ترتیب شماره (Fingerprint 1 و Fingerprint 2 و…) به نمایش در خواهد آمد.
  • بر روی اثر انگشت قدیمی خود ضربه بزنید و گزینه Remove را در قسمت بالا و سمت راست صفحه بعد فشار دهید.

در صورتی که گوشی پیکسل در اختیار دارید، می توانید این گزینه را از مسیر زیر پیدا کنید:

Settings > Security & Privacy > Device Lock > Fingerprint Unlock

در این بخش، می توانید با ضربه زدن به سطل آشغال بر روی هریک از اثر انگشت های ثبت شده، آن را پاک کنید.

پس از پاک کردن تمامی اثر انگشت ها باید بار دیگر به تعریف اثر انگشت نو بپردازید. دقت کنید که بسته به مدل گوشی، می توانید پنج اثر انگشت مختلف یا بیشتر را برای گوشی خود تعریف کنید.

راهکاری عجیبی که گاهی جواب می دهد!

یکی از روش های نامتعارفی که بسیاری کاربران از مفید بودن آن در برطرف مشکل عدم تشخیص اثر انگشت به وسیله حسگرها خبر داده اند، ثبت چندباره اثر یک انگشت است!

به عنوان مثال در صورتی که معمولا از انگشت شست دست راست خود برای احراز هویت استفاده می کنید، این انگشت را چندین بار و تحت نام های مختلف ثبت کنید. این کار شانس خطا در تشخیص اثر انگشت را کاهش می دهد؛ چرا که هر اثر انگشت ثبت شده با دیگر موارد، قدری فرق دارد.

البته این کار، احراز هویت بیومتریک شما به وسیله اثر انگشت را تضمین نمی نماید؛ اما در صورتی که حذف کامل اثر انگشت ها ثبت شده و تعریف اثر انگشت های نو جوابگوی نیازتان نبود، می توانید یک انگشت را چندین بار ثبت کنید تا شانس خود را افزایش دهید.

البته تمیزی و کیفیت فیزیکی حسگر اثر انگشت هم یکی از تاثیرگذارترین عوامل در تشخیص یا عدم تشخیص اثر انگشت است. به عنوان مثال ذرات گرد و غبار یا چربی و روغن می توانند تاثیر سوء چشمگیری روی عملکرد اسکنر اثر انگشت گوشی اندرویدی شما داشته باشند. بنابراین با استفاده از یک دستمال گردگیری (از دستمال کاغذی استفاده نکنید!) حسگر و نواحی اطراف آن را به طور کامل تمیز کنید.

آپدیت کردن دستگاه را نباید فراموش کنید

گاهی اوقات یک آپدیت نرم افزاری یا امنیتی گوشی، باعث اختلال عملکرد حسگر اثر انگشت یا برطرف ایرادهای آن می گردد. بنابراین باید آپدیت کردن مدوام گوشی خود را همیشه در نظر داشته باشید. این قضیه به طور خاص در خصوص گوشی های پیکسل گوگل صدق می نماید.

بنابراین اگر یک ایراد نرم افزاری باعث ایجاد اختلال در عملکرد اسکنر اثر انگشت گوشی شما شده باشد، می توانید منتظر ارائه آپدیت نو دستگاه بمانید تا ایرادات برطرف شوند. در این فاصله البته ناچارا باید از راهکارهای دیگر احراز هویت مثل تشخیص چهره یا رمز و پین کد بهره ببرید.

علاوه بر این، در صورتی که اسکنر اثر انگشت گوشی شما با حضور محافظ های صفحه نمایش تولیدشده به وسیله کمپانی های شخص ثالث با مشکل روبرو می گردد، سعی کنید از محافظ های رسمی که کمپانی تولیدنماینده گوشی توصیه نموده بهره ببرید؛ چرا که این لایه های محافظ معمولا با حسگرهای دستگاه سازگار بوده و اختلال کمتری در عملکرد آن ها ایجاد می نمایند.

در صورتی که هیچ یک از روش های بالا مشکلتان را حل نکرد، چاره ای جز برداشتن لایه محافظ وجود نخواهد داشت. در این شرایط با وجود این که گوشی شما بیشتر در معرض آسیب های محیطی قرار می گیرد، اما حسگرهای اثر انگشت آن عملکرد بهینه تری را ارائه خواهند داد.

البته توصیه می کنیم حتی در صورت عدم استفاده از لایه محافظ صفحه نمایش از یک قاب محافظ برای گوشی بهره ببرید و آن را طوری انتخاب کنید که حتی الامکان در صورت برخورد گوشی به زمین، حداقل آسیب به صفحه نمایش برسد.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 دی 1401 بروزرسانی: 23 دی 1401 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 579

به "چرا اسکنر اثر انگشت تلفن های اندروید کار نمی نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا اسکنر اثر انگشت تلفن های اندروید کار نمی نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید