کدام دسته از روزه داران نباید ورزش نمایند

به گزارش ذهن خاکستری، محمدرضا صفری نژاد متخصص کلیه در تبادل نظر با رادیو سلامت در مورد سنگ کلیه گفت: افرادی که دارای سنگ کلیه هستند، به دو دسته تقسیم می شوند؛ افرادی که سنگ ساز فعال هستند یعنی هر 6 ماه سنگ کلیه ایجاد می گردد و افراد دیگر در طول عمر یک بار دچار سنگ کلیه می شوند و دیگر تکرار نمی گردد.

کدام دسته از روزه داران نباید ورزش نمایند

وی با با بیان اینکه روزه برای افراد سنگ ساز فعال ممنوع است، اضافه نمود:، اما افراد دسته دوم یعنی افرادی مه در طول عمر یک بار دچار سنگ کلیه می شوند و دیگر تکرار نمی گردد، روزه بلامانع هست. البته پزشکان سنگ کلیه نمی گویند بلکه سنگ ادراری می گوئیم؛ به این علت که، سیستم ادراری متشکل از سه قسمت کلیه، حالب ها و مثانه است.

این متخصص کلیه بیان نمود: هنگامی که سنگ از کلیه بیرون می آید و از کلیه خارج می گردد، سنگ در داخل حالب ایجاد مشکل می نماید، چه سنگ ساز فعال چه نباشد؛ چون ایجاد انسداد می نماید. افرادی که سنگ در حالب هم دارند، روزه برایشان باطل است و با مایعات در عرض شش هفته باید سنگ ایجاد شده را دفع نمایند و زمان را نباید از دست بدهند.

صفری نژاد ادامه داد: فردی که دو عمل سنگ شکن داشته است، نباید روزه بگیرد. از مایعات زیادی باید استفاده کند. اگر روزه بگیرد دوباره دچار سنگ های ادراری می گردد. حتماً لبنیات مصرف کند و نباید حبوبات مصرف کند.

این متخصص کلیه در پاسخ به این سوال که آیا ورزش به برطرف مسائل کلیه یاری می نماید، گفت: خیر. ورزش، آب بدن را کم می نماید. برای همین خیلی مفید نیست. افرادی که روزه دار هستند و سنگ کلیه فعال هم می سازند نباید ورزش نمایند؛ بنابراین ورزش توصیه نمی گردد، چون آب بدن کم می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 21 فروردین 1402 بروزرسانی: 21 فروردین 1402 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 617

به "کدام دسته از روزه داران نباید ورزش نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام دسته از روزه داران نباید ورزش نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید