12 کاربرد عالی روترها و مودم های قدیمی

به گزارش ذهن خاکستری، از میان تمام وسایل الکتریکی و فناورانه ای که در خانه دارید؛ معمولا کمتر به فکر مودم و روتر هستید. همان روز نخستی که مودم یا روتر را خریداری و تنظیم کردید و در گوشه ای از سالن یا اتاق قرار می دهید؛ تا زمانی که درست کار می نماید و شما با اینترنت و وای فای مسئله ای ندارید؛ هرگز سراغ اش نخواهید رفت و شاید اصلا فراموش کنید چنین دستگاهی در خانه شما کار می نماید.

12 کاربرد عالی روترها و مودم های قدیمی

اما نهایتا روزی فرا می رسد که ناچار به تغییر مودم یا روتر قدیمی خود می شوید. شما می خواهید نوع اینترنت خود را تغییر دهید یا مودم شما از کار افتاده و دیگر درست کار نمی نماید یا وای فای ضعیف است و می خواهید یک مودم روتر قوی تر و دو بانده بخرید. به هر حال، شما به یک مودم و روتر تازه احتیاج دارید و باید مودم و روتر قدیمی را دور بیندازید.

بسیاری از مردم، همان لحظه مودم قدیمی خود را درون سطل اشغال می اندازند یا به بازیافت می دهد یا نهایتا گوشه ای در انباری و کمد می اندازند؛ شاید در آینده به کارشان بیاید.

اما با کمی خلاقیت، می توانید استفاده های بسیار بهتری از مودم یا روتر قدیمی خود انجام دهید. با یک روتر قدیمی می توانید دستگاه های بسیار مجذوب نماینده و کاربردی بسازید که شاید در وهله نخست غیرمتعارف به نظر برسند ولی به شدت مفید بوده و از هزینه اضافه برای خرید یک دستگاه دیگر جلوگیری می نمایند.

ما در این مطلب به 12 کاربرد عالی روترها و مودم های قدیمی اشاره می کنیم:

1- استریم رادیو اینترنتی

یکی از برترین ایده ها برای یک مودم یا روتر قدیمی، تبدیل آن به یک دستگاه استریم رادیو اینترنتی در خانه یا محل کار است. با یک جست وجوی ساده در اینترنت می توانید ده ها پروژه گیکی پیدا کنید که یک روتر قدیمی را به رادیو اینترنتی تبدیل نموده است؛ مشابه پروژه هایی که با کامپیوترهای رزبری پای انجام می دهند.

مودم ها و روترها قادر به دریافت اطلاعات هستند ولی توانایی تبدیل سیگنال ها به صدا را ندارند. بنابراین، شما باید یک کارت صدا به یکی از درگاه های USB روتر اضافه کنید و همین طور یک بلندگوی کوچک به آن بزنید. با نصب فریم ویر openwrt و چند بسته نرم افزاری دیگر، می توانید برترین رادیو اینترنتی را برای خودتان بسازید و صدا را کاملا تنظیم و کنترل کنید.

2- تقویت وای فای و افزایش برد موثر

یکی از مهم ترین کاربردهای مودم و روتر قدیمی، توسعه وای فای در خانه است. در واقع، شما مودم و روتر قدیمی را به عنوان یک اکستندر وای فای استفاده می کنید. با اتصال روتر دوم به روتر یا مودم اصلی، می توانید وای فای در بخشی از خانه که ضعیف و مرده است را تقویت کنید و دیگر احتیاجی به خرید دستگاه های اکستندر یا روتر قوی تر نداشته باشید.

بیشتر بخوانید:

چندین روش برای استفاده از یک روتر دوم به عنوان اکستندر وای فای وجود دارد. اینکه کدام روش را انتخاب و بهره ببرید؛ کاملا به احتیاج و عملکرد خودتان بستگی دارد. ساده ترین روش، اتصال روتر دوم با کابل شبکه به مودم یا روتر اصلی است ولی شاید این روش چندان زیبا نباشد و دوست داشته باشید روتر دوم به وسیله وای فای به روتر اصلی وصل گردد.

بیشتر بخوانید:

در این روش، روتر دوم به یک اکسس پوینت یا اکستندر تبدیل می گردد و فقط وای فای دریافتی از روتر اصلی را دوباره تقویت نموده و در فضا منتشر می نماید. شما باید تنظیمات روتر دوم را روی AP یا Extender قرار دهید.

بعضی کاربران، از مودم یا روتر قدیمی برای پخش اینترنت موبایل در خانه استفاده می نمایند. کافی است یک دانگل 4G را به روتر وصل کنید تا اینترنت موبایل به صورت وای فای در اختیار شما قرار بگیرد.

3- کافی نت گیمینگ LAN بسازید

در زمان قدیم و پیش از رواج گوشی های موبایل، بازی های آنلاین و اتصال های اینترنت و وای فای قوی و پرسرعت، کافی نت های گیمینگ بسیار پرطرفدار بودند.

کافی نت گیمینگ چیزی جز اتصال چند کامپیوتر به یکدیگر به وسیله کابل شبکه و درگاه LAN نبود. اکنون، شما می توانید دوباره آن دوران را با یک روتر قدیمی و چند کامپیوتر و لپ تاپ زنده کنید.

روترها و مودم های قدیمی، عموما درگاه های LAN زیادی دارند و شما می توانید چند کامپیوتر را با کابل شبکه به روتر قدیمی وصل نموده و بعد از دوستان خود دعوت کنید به خانه تان بیایند و با هم بازی گروهی و آنلاین انجام دهید.

اگر می خواهید تعداد کامپیوترهای زیادی به یکدیگر وصل کنید ولی مودم یا روتر شما به تعداد کافی درگاه LAN ندارد؛ می توانید یک سوئیچ 4 پورته یا 8 پورته مقرون به صرفه قیمت خریداری و به روتر یا مودم قدیمی وصل کنید.

4- از درگاه های اترنت اضافی بهره ببرید

هر مودم و روتر در دل خودش یک سوئیچ دارد. روترها و مودم هایی که 3 یا 4 پورت دارند؛ می توانند برای شما نقش یک سوئیچ شبکه اترنت را نیز ایفا نمایند و دیگر احتیاجی به خرید سوئیچ ندارید.

تصور کنید در خانه می خواهید چند دستگاه را به یکدیگر شبکه کنید یا در محل کارتان، باید دو کامپیوتر یا بیشتر به وسیله کابل شبکه به هم متصل شوند. کافی روتر یا مودم قدیمی خود را آورده و این کامپیوترها را به درگاه های LAN آن وصل کنید.

بعد وارد تنظیمات مودم یا روتر شده و پروتکل DHCP را فعال و یک محدوده آدرس IP برای شبکه معین کنید. در این مرحله، می توانید قابلیت وای فای یا اینترنت روتر و مودم را غیرفعال کنید تا کاملا به یک سوئیچ امن تبدیل گردد.

5- ساخت وای فای میهمان اختصاصی

این روزها، شبکه های میهمان حسابی با استقبال روبرو شدند. راه اندازی یک شبکه میهمان می تواند برای شما چندین مزیت داشته باشد. نخست، دیگر لازم نیست به همه افراد رمزعبور شبکه وای فای خود را پنهانی بدهید. می توانید رمزعبور وای فای شبکه میهمان را پرینت گرفته و در معرض دید آن ها قرار دهید یا اینکه کیو آر کد رمزعبور وای فای را بسازید و به دیوار بزنید.

یک ترفند حرفه ای:

دوم، شبکه وای فای خصوصی شما به صورت امن باقی می ماند و دیگر احتیاج نیست پس از اتمام هر میهمانی، رمزعبور وای فای را عوض کنید یا نگران هک شدن مودم و روتر و وای فای باشید.

یکی از ساده ترین روش های راه اندازی یک شبکه وای فای میهمان، استفاده از روتر قدیمی است. روتر قدیمی را به مودم وصل کنید و وارد تنظیمات آن شده و یک شبکه وای فای با نام SSID و رمزعبور ساده ای تعریف کنید. هر فردی درخواست اتصال به وای فای شما را داشت؛ این نام SSID و رمزعبور را در اختیارش قرار دهید.

مودم ها و روترهای کمی پیشرفته تر، خودشان تنظیمات شبکه میهمان دارند که می توانید باز هم با رفتن به پنل مدیریتی آن ها، این گزینه را فعال کنید تا دیگر احتیاجی به اتصال به وای فای خصوصی شما نباشد.

6- یک دستگاه NAS بسازید

اگر چندین دستگاه در خانه دارید و مدام ضروری است میان این دستگاه ها، فایل های تبادل گردد؛ خوب چرا روتر قدیمی خود را به یک دستگاه ذخیره ساز شبکه یا NAS تبدیل نمی کنید؟

به سادگی می توانید یک حافظه فلش یا هارددیسک اکسترنال را به درگاه USB روتر قدیمی خود وصل کنید و بعد وارد تنظیمات روتر قدیمی شده و آن درایو را به وسیله شبکه با دیگر دستگاه ها به اشتراک بگذارید. بسته به مدل و نوع مودم یا روتر شما، مراحل کار متفاوت خواهد بود ولی تنها چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد اما در عوض شما برای همواره از انتقال فایل ها از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر یا گوشی یا تلویزیون خلاص می شوید.

حتی شما می توانید انتخاب کنید فایل ها برای چه افرادی یا کدام دستگاه ها به اشتراک گذاشته شوند و رمز عبور نیز بگذارید تا هر فرد غریبه ای نتواند به فایل های شما دسترسی پیدا کند.

7- یک VPN محلی برای کل شبکه بسازید

یکی دیگر از استفاده های عالی روتر یا مودم قدیمی، راه اندازی یک روتر VPN است. حتما کاربران زیادی هستند که دوست دارند روی روتر یا مودم خود یک VPN نصب نمایند تا همه دستگاه های متصل به وای فای دارای اینترنت وی پی ان باشند و دیگر احتیاجی نباشد روی هر دستگاه یک VPN نصب گردد.

بیشتر بخوانید:

حالا چرا بسیاری از افراد پیروز به این کار نمی شوند؟ چون مودم یا روتر آن ها از قابلیت نصب VPN پشتیبانی نمی نماید. اما ترفندهایی وجود دارد که یک روتر یا مودم قدیمی را به یک کلاینت VPN تبدیل کنید. مثلا، می توانید روی مودم یا روتر قدیمی خود فریم ویر منبع باز DD-WRT را نصب کنید که اجازه می دهد شما روی آن یک VPN ست کنید.

بیشتر بخوانید:

البته، مراحل و تنظیمات نصب فریم ویر DD-WRT و پس از آن نصب VPN کمی سخت است و شاید هر کاربر پیروز به آن نگردد ولی اگر راهنماها و دستورالعمل های موجود در اینترنت برای این منظور را خوب دنبال کنید؛ قطعا به نتیجه می رسید و یک مودم یا روتر قدیمی را جان تازه ای می بخشید و برترین استفاده را از آن خواهید برد.

8- راه اندازی هاست وب سایت

ساده ترین راه برای راه اندازی یک وب سایت، خرید دامنه و هاست از صدها شرکتی است که به شما خدمات میزبانی وب می دهند.

اما بهتر است بدانید شما می توانید با یک روتر قدیمی و نصب فریم ویر OpenWRT روی آن، می توانید برای خودتان در خانه نیز یک هاست وب سایت راه اندازی کنید.

در این میان، باید سرعت دانلود و آپلود اینترنت خانگی خود را نیز در نظر بگیرید و اینکه به مقدار کافی پهنای باند و ترافیک لازم برای میزبانی وب سایت خود را داشته باشید.

بعضی کاربران، یک روتر قدیمی را به هاستی محلی برای خودشان و افراد خانواده یا نهایتا دوستان و همسایگان تبدیل می نمایند که باز ایده ای خلاقانه است.

9- تفکیک دستگاه های هوشمند

همه ما داریم به سمت استفاده از انواع دستگاه های هوشمند در خانه حرکت می کنیم. از دوربین های نظارتی تا بلندگوهای هوشمند، دستگاه های مانیتورینگ بچه، سنسورهای درب و دزدگیر و …

این دستگاه های اینترنت اشیا، با همه مزایای خود، در معرض هک قرار دارند و ممکن است نقض امنیتی در یکی از این دستگاه ها، منجر به هک و نفوذ در کل شبکه خانگی شما گردد.

با یک روتر قدیمی یا مودم، می توانید ایده جداسازی و تفکیک این دستگاه های هوشمند از یکدیگر را انجام دهید تا اگر دوربین نظارتی شما هک شد؛ دیگر بلندگوی هوشمند، تلویزیون، مانیتورینگ نوزاد و وای فای شما هک نگردد.

یک روش این است که روی روتر یا مودم قدیمی خود، یک شبکه وای فای میهمان راه اندازی کنید و بعضی دستگاه های هوشمند خود را به این وای فای وصل کنید. روش دیگر این است که دو روتر را به هم وصل نموده و بعضی دستگاه های هوشمند را به یک روتر و بعضی دیگر را به روتر دوم و قدیمی متصل کنید.

به این ترتیب، اگر کسی توانست روتر قدیمی شما را هک کند؛ دیگر به اطلاعات روی لپ تاپ و گوشی شما دسترسی پیدا نخواهد کرد.

10- یک کنترل والدین راه اندازی کنید

در حالی که می توانید نرم افزارهای کنترل والدین روی گوشی یا تبلت و دستگاه های کامپیوتری بچه ها خود نصب کنید؛ یک راه چاره بهتر، تنظیم ویژگی کنترل والدین روی روتر و مودم است.

بیشتر بخوانید:

اگر کنترل والدین را روی روتر یا مودم اصلی خانه فعال کنید و بعد بخواهید محدودیت های شدیدی روی اینترنت اعمال گردد؛ شاید خودتان نیز اذیت شده و به مشکل بربخورید. بنابراین، یک ایده می تواند فعال کردن ویژگی کنترل والدین روی روتر قدیمی و بعد اتصال دستگاه های بچه ها به روتر قدیمی باشد.

شما می توانید در روتر قدیمی، بعضی سایت ها، عبارت ها، شبکه های اجتماعی و پیغام رسان ها را مسدود کنید یا زمان استفاده از اینترنت تعریف نموده تا همه چیز را زیر نظر داشته باشید.

11- یک چاپگر کابلی را بی سیم کنید

این روزها، به ندرت می توانید یک چاپگر بدون وای فای پیدا کنید. با این حال، اگر شما در خانه یک پرینتر کابلی دارید ولی می خواهید به وسیله چندین دستگاه روی آن پرینت بگیرید؛ می توانید به یک روتر قدیمی آن را به یک پرینتر بی سیم تبدیل کنید.

بیشتر بخوانید:

فرایند این کار بسیار آسان است و فقط شما باید یک کابل شبکه LAN انتخاب نموده و یک سر آن را به روتر قدیمی و سر دیگر آن را به چاپگر کابلی خود وصل کنید. مطمئن شوید که نرم افزار چاپ روی هر کامپیوتر نصب شده است و بعد در روتر یا کامپیوتر اصلی، چاپگر را در شبکه به اشتراک بگذارید تا بتوانید به وسیله هر کامپیوتری، پرینت بگیرید.

12- مودم و روتر قدیمی را اهدا کنید

اگر هیچ یک از استفاده های گفته شده در بالا برای یک مودم یا روتر قدیمی را پسند نکردید یا اساسا به کار شما نیامدند؛ اهدای مودم و روتر قدیمی بهتر از انداختن آن در سطل زباله است.

می توانید مودم یا روتر را به خیریه ها یا افراد احتیاجمند بدهید تا از اینترنت و وای فای استفاده نمایند. می توانید به تعمیرکارها بدهید تا با باز کردن دستگاه، از قطعات مختلف آن استفاده نموده و دستگاه های دیگری را تعمیر نمایند.

بعلاوه، بعضی کمپین ها و شرکت ها هستند که مودم یا روتر قدیمی را به رایگان از شما برداشته و خدمات یا دستگاه های دیگری به شما می دهند. مثلا، شرکت تک نت، مودم ADSL قدیمی شما را برداشته و یک مودم TD-LTE تازه به شما می دهد و بعد کافی است شما یک بسته اینترنت TD-LTE برای آن بخرید تا اینترنت به روزتر و سریع تری بگیرید.

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا احتیاج به هدایت و یاری دارید؛ پیچ اینستاگرام شبکه چی به آی دی shabakehchi.press@ را فالو و در دایرکت پرسش خود را مطرح کنید تا جواب دهیم.منبع: شبکه چی
انتشار: 3 مرداد 1401 بروزرسانی: 3 مرداد 1401 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 488

به "12 کاربرد عالی روترها و مودم های قدیمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 کاربرد عالی روترها و مودم های قدیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید