درگاه اترنت 10Gb در روترهای بی سیم به چه دردی می خورد؟

به گزارش ذهن خاکستری، بسیاری از روترهای وای فای 6 تازه با درگاه های اترنت چند گیگابیتی عرضه می شوند. در واقع، درگاه های اترنت چند گیگابیتی دارند به جریان اصلی این محصولات تبدیل می گردد.

درگاه اترنت 10Gb در روترهای بی سیم به چه دردی می خورد؟

اما در حالی که غالب این روترها نهایتا با درگاه 2.5 گیگابیت (2.5Gbps) یا 5 گیگابیت (5Gbps) معرفی می شوند؛ شاهد رونمایی از چند روتر با درگاه اترنت 10 گیگابیت (10Gb Ethernet یا 10GbE) هستیم.

همه می دانیم که در هیچ خانه ای اینترنت 10 گیگابیت وجود ندارد. بسیاری از ما دوست داریم یک اتصال اینترنت 10 گیگابیت داشته باشیم ولی فعلا درگیر سرعت های 16 مگابیت هستیم و حتی اینترنت 1 گیگابیت یا درگاه های 1 گیگابیت اترنت هم اضافی هستند. این شرایط نه برای ایران؛ بلکه در پیشرفته ترین و سریع ترین کشورهای جهان از نظر اینترنت ثابت هم این طور است و دسترسی به اتصال های حتی چند گیگابیتی بسیار سخت و محدود است.

پس، چرا در روترهای تازه وای فای 6 شاهد درگاه های 10 گیگابیت هستیم؟ حالا استفاده از درگاه های 2.5 و 5 گیگابیت شاید توجیحی داشته باشد ولی درگاه اترنت 10 گیگابیت چه کاربردهایی دارد؟

یا می گردد این طور سوال کرد که چرا باید یک روتر بی سیم با درگاه شبکه اترنت 10 گیگابیت خرید؟

آیا NAS سریع دارید؟

روتر ایسوس RT-AX89X با درگاه 10GbE عرضه شده و یک روتر خانگی است. این روتر چندین درگاه شبکه اترنت یک گیگابیت و البته یک درگاه 10 گیگابیت فیبرنوری (+10Gb SFP) هم دارد.

درگاه های شبکه یک گیگابیت برای اتصال کامپیوتر، لپ تاپ، تلویزیون، پخش نماینده، ست آپ باکس و غیره استفاده می شوند تا از اینترنت پرسرعت و کم تاخیری سود ببرند ولی چه دستگاه هایی می توانند به دو درگاه شبکه اترنت 10 گیگابیت این روتر وصل شوند؟

جواب ساده است؛ دستگاه های ذخیره سازی تحت شبکه یا NAS. بسیاری از دستگاه های NAS امروزی دارای درگاه 10 گیگابیت هستند و می توانند ارتباطات شبکه ای در این استاندارد داشته باشند.

همین طور، شما می توانید با ارتقای کامپیوتری شخصی یا سیستم های مک خود از درگاه های 10 گیگابیت بهره ببرید. کارت شبکه های PCI-E برای ارتقای سرعت اتصال یک کامپیوتر از 1 گیگابیت به 10 گیگابیت در بازار یافت می گردد. مثلا، CalDigit Connect 10G یک آداپتور مجهز به تاندربولت 3 است و می تواند درگاه 10GbE را به کامپیوترهای مک و ویندوز اضافه کند.

درگاه 10 گیگابیت فیبرنوری هم باز برای اتصال بعضی سرورها یا دستگاه های NAS در مسافت های طولانی است. همان طور که می دانید؛ روی کابل های مسی که دارای استاندارد اترنت هستند؛ نویز زیادی می افتد ولی کابل های فیبرنوری می توانند اطلاعات را با سرعت های بسیار بیشتر و نویز کمتر یا تاخیرهای بسیار پایین منتقل نمایند.

در بازار، انواع NAS و سرورهایی با درگاه +10Gb SFP داریم که می توانند با روتر RT-AX89X ایسوس جفت شوند و برای مصارف خاص به کار فرایند.

در حقیقت، روترهایی مانند ایسوس RT-AX89X برای استفاده عموم مردم عرضه نشدند و مشتریان ویژه و کاملا خاصی در رده خود دارند. کاربران عادی برای استفاده از شبکه های 10 گیگابیت باید هزینه زیادی بدهند و واقعا در کارشان بدان احتیاج داشته باشند.

برای بیشتر مردم، همان روترهای وای فای 6 با درگاه های شبکه اترنت یک گیگابیت کفایت می نماید و خرید روترهایی با درگاه های چند گیگابیتی ارزش ندارد!

منبع: شبکه چی
انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 158

به "درگاه اترنت 10Gb در روترهای بی سیم به چه دردی می خورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درگاه اترنت 10Gb در روترهای بی سیم به چه دردی می خورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید