14 اصل درمان سرمازدگی

به گزارش ذهن خاکستری، 1. اولین اقدام دور کردن فرد سرمازده از محیط سرد است. لباس های مرطوب و سرد را با لباس های خشک عوض کنید و سعی کنید به آرامی عضو سرمازده را گرم کنید. 2. به هیچ وجه عضو یخ زده را نمالید. مالیدن عضو سرمازده موجب می گردد کریستال های ریز یخ که درون بافت وجود دارند مانند تیغ های تیز بقیه بافت را تخریب نمایند.

14 اصل درمان سرمازدگی

14 اصل درمان سرمازدگی

1. اولین اقدام دور کردن فرد سرمازده از محیط سرد است. لباس های مرطوب و سرد را با لباس های خشک عوض کنید و سعی کنید به آرامی عضو سرمازده را گرم کنید.

2. به هیچ وجه عضو یخ زده را نمالید. مالیدن عضو سرمازده موجب می شود کریستال های ریز یخ که درون بافت وجود دارند مانند تیغ های تیز بقیه بافت را تخریب نمایند.

3. روی عضو یخ زده نباید راه رفت یا بر آن فشار وارد کرد، اگر چه بهتر است به هر طریق از محیط سرد دور شد.

4. به هیچ وجه سعی نکنید در محیطی که احتمال سرمازدگی دوباره وجود دارد، یخ بافت ها را آب کنید چون ممکن است دوباره یخ بزنند و در این صورت آسیب جدی تر خواهد بود.

5. برترین روش گرم کردن عضو سرمازده استفاده از لگن آب ولرم است. آب با دمای 40 تا 42 درجه سانتی گراد برترین دمای ممکن است. دمای بالاتر ممکن است سبب سوزاندن بافت شود. حتی آب 45 درجه هم می تواند موجب سوختگی شود.

6. به هیچ وجه نباید از روش گرم کردن خشک مانند استفاده از پتوی برقی، هیتر، بخاری برقی و... استفاده کرد چون ممکن است سبب سوختگی شدید شوند.

7. برای گرم کردن نقاطی که نمی شود از لگن استفاده کرد، از کیسه های آب ولرم با دمای 42 درجه و قرار دادن آن روی بافت سرمازده بهره ببرید.

8. اگر مصدوم را به بیمارستان رسانده اید، می توان برای وی مسکن و یا مخدر تجویز کرد اما در غیر این صورت و به خصوص در محیط سرد به هیچ وجه مسکن یا مخدر به فرد سرمازده ندهید چون سبب تشدید آسیب خواهد شد.

9. در بیمارستان، در اولین قدم برای بیمار باید سرم ولرم تزریق شود.

10. تاول های سفید را با یک تیغ استریل تخلیه کنید اما تاول های خونی چون امکان عفونت دارند، بهتر است در همان ابتدا تخلیه نشوند.

11. آب کردن یخ بافت سرمازده 20 تا 25 دقیقه طول می کشد و با برگشتن جریان خون به پایین ترین نقطه و سرخ شدن آن محل تعیین می شود.

12. وقتی یخ بافت آب شد، در صورت لزوم پماد آنتی بیوتیک روی بافت بمالید و آن را پانسمان کنید و بالا نگه دارید تا دوباره ورم نکند.

13. یک تا سه ماه طول می کشد تا یک بافت سرمازده به حالت طبیعی اولیه بازشود.

14. آب کردن یخ بافت سرمازده ممکن است بسیار خطرناک باشد چون خون یخ زده وقتی دوباره به جریان خون بازمی شود، با رسیدن به قلب ممکن است موجب شوک قلبی شود.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 192

به "14 اصل درمان سرمازدگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 اصل درمان سرمازدگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید