شروع رتبه بندی معلمان از 26 مرداد

به گزارش ذهن خاکستری، وزیر آموزش و پرورش از شروع رتبه بندی معلمان از 26 مرداد اطلاع داد و گفت: با سازمان برنامه صحبت کردیم تا بخشی از مطالبات معلمان را به صورت علی الحساب بپردازیم.

شروع رتبه بندی معلمان از 26 مرداد

به گزارش ایسنا، یوسف نوری با حضور در شبکه افق و در آستانه هفته دولت درباره اقدام تحولی خاص در دوره مدیریتش گفت: رهبری در ملاقات با معلمان در اردیبهشت ماه فرمودند از اجرای سندتحول ناخرسند هستند. در راستای اجرای سندتحول بنیادین، اولین اقدام تحولی ما تحول در مرکز ثقل آموزش و پرورش یعنی تربیت معلم است.

وی اضافه نمود: تربیت معلم بیش از 100 سال قدمت دارد که در ابتدای دهه 90 تبدیل به دانشگاه فرهنگیان شد، اما دستخوش حوادثی شد که باید آن ها را ترمیم می کردیم. نسبت استاد به دانشجو یک به 110 بوده است.

1000 دکتر معلم برتر جذب دانشگاه فرهنگیان می شوند

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم این نسبت باید یک به 20 باشد گفت: اولین اقدام، دریافت مجوز و موافقت با جذب هیئت علمی و ترمیم این نسبت با همکاری وزارت علوم است. براین اساس 1000 دکتر معلم را جذب دانشگاه می کنیم. 300 نفر دیگر از نخبگان نیز وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند. البته دریافت مجوز ها زمان بر است. حدود 5600 دکترمعلم داریم که از بین این ها 1000 دکترمعلم برتر جذب دانشگاه فرهنگیان می شوند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رشته های خاصی، چون آموزش معلم چندپایه، بهداشت مدارس و چندمهارتی نداشتیم که برنامه ریزی برای تربیت دانشجومعلمان در چنین رشته هایی در حال اجرا است.

نوری با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان برای تحول بنیادین، ماموریت گرا شد، در پاسخ به پرسشی درباره رتبه بندی معلمان نیز گفت: معلم، محور تحول است. یکی از کار هایی که باید برای معلم انجام گردد این است که او را در شرایطی قرار دهیم که بتواند بر کیفیت آموزش بیفزاید.

آغاز رتبه بندی معلمان از 26 مرداد

وی سیر تصویب و ابلاغ رتبه بندی را مرور کرد و گفت: تصویب آیین نامه با کش و قوس هایی روبرو شد و ایراداتی به آن در هیئت تطبیق مجلس وارد و اصلاح شد که 15 مرداد آیین نامه اصلاحی رتبه بندی نیز ابلاغ شد. سامانه رتبه بندی از امروز باز شده که برای تعدادی از همکاران به صورت آزمایشی کار را انجام دهیم تا مشکلاتش کمتر گردد و از 26 ام همین ماه، سامانه برای مراجعه همکاران باز خواهد شد.

نوری اضافه نمود: برای اینکه تاخیری نداشته باشیم با سازمان برنامه صحبت کردیم تا بتوانیم بخشی از مطالبات همکاران را - زمان اجرای قانون از 31 شهریور 1400 است - به صورت علی الحساب بپردازیم تا این انتظار به گونه ای پاسخ داده گردد تا زمانی که رتبه ها معین شوند که البته خیلی دور نخواهد بود.

1.5 ماه؛ حداکثر مدت زمان رتبه بندی هر معلم

وی ادامه داد: رتبه بندی امری زمانبر است. اگر تاریخ اعلام کنیم و تاخیر گردد انتظار ایجاد می گردد. البته از این تاخیر عذرخواهی می کنم، چون عده ای مشمول نبودند که با برطرف ایرادات وارد طرح شدند و دایره شمولش بیش از 800 هزار نفر است. کوشش می کنیم کار را با سرعت انجام دهیم. به تدریج مطالبات را هم آغاز به پرداخت می کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره زمان دقیق اجرای رتبه بندی گفت: زمانبندی رتبه بندی اینگونه است که فرایند از 26 ام مرداد آغاز می گردد. این فرایند برای هر فردی قاعدتا حداقل یک ماه است و نباید از زمان آغاز کار، برای هر فرد بیش از 1.5 ماه به طول بینجامد.

برنامه دولت برای عادلانه سازی پرداختی کارمندان

نوری درباره حقوق پایین معلمان و دغدغه معیشتی قشر فرهنگی گفت: ادراک نابرابری منفی واکنش های رفتاری های خوبی نخواهد داشت. هرچند در عملکرد معلمان اثری نداشته و آن ها اینگونه نیستند. ما نباید اجازه دهیم ادراک نابرابری اتفاق بیفتد. مواردی، چون بیمه تکمیلی و رتبه بندی در راستای جبران همین دغدغه معیشتی در دستورکار قرار گرفته و دولت هم برنامه هایی برای عادلانه سازی پرداختی کارمندان دارد.

وی تغییرات در بیمه تکمیلی فرهنگیان و احیای مسابقات ورزشی فرهنگیان را به عنوان دیگر اقدامات این وزارتخانه در یک سال اخیر برشمرد و در پاسخ به پرسشی درباره نظارت بر مدارس غیردولتی گفت: سه دسته مدرسه دولتیِ عادی، دولتیِ خاص و غیردولتی داریم. شهریه غیردولتی اعلام شده و اگر تخلفی رخ داد مردم می توانند گزارش نمایند.

شهریه مدارس غیردولتی، نرخ ثابتی نیست

وزیر آموزش و پرورش افزود: شهریه مدارس غیردولتی، نرخ ثابتی نیست و بر حسب شاخص های مختلف، فرق دارد. طرحی برای شفاف سازی مالی شهریه مدارس غیردولتی و ضرورت برخورداری از حساب واحد مدرسه برای واریز شهریه در دست آنالیز و تصویب واقع شده است.

نوری ادامه داد: گزارش تخلفات حتما رسیدگی می شوند و اثر دارند و تا به امروز بیش از 40 مدرسه توقف فعالیت پیدا نموده اند.

30 درصد اولیای دانش آموزان استعداد های درخشان زیر خط فقر و فرهنگی هستند

وی با اشاره به شهریه مدارس دولتی خاص گفت: مدارس سمپاد نیز حق ثبتی هنگام ثبت نام می گیرند که میانگین کشوری حدود سه میلیون تومان است، البته 40 درصد دانش آموزان مشمول تخفیف شهریه شده اند، از تخفیف کلی تا تخفیف بخشی از مبلغ حق ثبت؛ تدابیری برای دهک های پایین و معافیت آن ها از پرداخت شهریه اندیشیده شده تا از سال آینده عملیاتی گردد. 30 درصد اولیایشان زیرخط فقر و همکاران فرهنگی ما هستند.

نوری اضافه نمود: به طور کلی یاری به مدرسه هنگام ثبت نام اختیاری است و دانش آموزی نباید به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه ها از مدرسه بازبماند.

نظر نوری در مورد طبقاتی شدن آموزش در کشور

وزیر آموزش و پرورش درباره نقش مدارس غیردولتی در دامن زدن به طبقاتی شدن آموزش گفت: آنالیز ها نشان می دهد وجود مدارس غیردولتی، از نظر کمی یاریی به آموزش و پرورش است، اما به طور کلی ایجاد طبقاتی شدن آموزش در پژوهش ها مورد اشاره قرار گرفته است. در جهان مدارس ابتدایی غیردولتی یا خصوصی، به ندرت داریم. ما هم بر اساس اصل 44 قانون اساسی از خصوصی شدن، مستثنی هستیم، این موضوع جدی است و باید روی آن بحث جدی داشته باشیم.

نوری ادامه داد: البته تعدادی مدارس، غیرانتفاعی هستند و نفع مالی نمی برند، تعدادی هم وابسته به دستگاه ها هستند، اما گروهی از مدارس به سمت بنگاه داری رفته اند و خصوصی شده اند و مغایر تعلیم و تربیتی است که ما انتظار داریم و توصیه نموده ایم رویکرد های خود را تغییر دهند.

75 درصد قبولی های کنکور سال جاری از دانش آموزان مدارس دولتی بودند

وی درباره سهم مدارس غیردولتی در کسب رتبه های برتر کنکور گفت: خبری که در جامعه پخش شد آمار و ارقامش به گونه ای درج شد که به نظر رسید مدارس غیردولتی بالاترین مقدار و درصد قبولی در کنکور را داشته اند. در حالی که سال گذشته مدارس نمونه دولتی که 50 درصد روستایی و شبانه روزی هستند نتایج قبولی کنکورشان بیش از مدارس غیردولتی بود و سال جاری هم 75 درصد قبولی های ما از مدارس دولتی بودند. در جامعه تصور می گردد که مدارس نمونه دولتی و سمپاد، خصوصی اند در حالی که دولتی هستند.

نوری اضافه نمود: سوگیری نسبت به هیچ کدام از مدارس به عنوان وزیر ندارم، اما ذهنیتی برای مردم ایجاد کردند که مدارس سمپاد، خصوصی هستند در حالی که این ها مدارس دولتی اند.

وزیر آموزش و پرورش در سرانجام سخنانش گفت: رتبه بندی مدارس را بر اساس الگویی برگرفته از مبانی سندتحول بنیادین از سوی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش در دست انجام داریم. حرکت به سمت تحول آغاز شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 23 مرداد 1401 بروزرسانی: 23 مرداد 1401 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 507

به "شروع رتبه بندی معلمان از 26 مرداد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع رتبه بندی معلمان از 26 مرداد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید