تیر آخر شورولت؛ قوی ترین کوروت تاریخ

به گزارش ذهن خاکستری، وبسایت اتومبیل فارسی: هفتمین نسل شورولت کوروت در حالی به بازار آمد که می توان بر مدل ZR1 آن، برچسب قوی ترین کوروت تاریخ را چسباند. این هیولا با 755 اسب بخار نیرو و پکیج آیرودینامیک بدنه به یک سوپر جی تی قدرتمند تبدیل شده و این در حالی است که هواداران کوروت این روزها منتظر معرفی کوروت C8 موتور عقب هستند که زمزمه حضور آن در بازار شنیده می گردد. این کوروت C7 که نسخه ZR1 است، اولین بار در نمایشگاه خودروی دبی به نمایش در آمد و در این روزها فرصت مناسبی پیش آمد تا مجله های معتبر خودرویی بتوانند فرصت رانندگی و تست این خودرو را پیدا نمایند.

تیر آخر شورولت؛ قوی ترین کوروت تاریخ

مهاجرت از LT4 به LT5

اجازه دهید اول از موتور این هیولا آغاز کنیم؛ قلب تپنده ای که کوروت را به یک ZR1 واقعی تبدیل می نماید و این یعنی به کارگیری پیشرانه با کد LT! استفاده از این کد پیشرانه در محصولات جنرال موتورز پیشینه طولانی دارد و نسخه LT4 آن پیش تر برای کوروت Z06، کامارو ZL1 و کادیلاک CTS به کار گرفته شد، اماZR1 تازه از پیشرانه LT5 تازه بهره می برد که با چیدمان V8 و سوپرشارژ قدرتی معادل 755 اسب بخار را به چرخ های عقب وارد می نماید و برای مقایسه بد نیست بدانید این مقدار قدرت، دو برابر قدرت C4 ZR1 دهه 90 است و 117 اسب بخار نیروی بیش تری نسبت به C6 ZR1 دارد.

از ویژگی های این موتور 6.2 لیتری می توان به دریچه گاز با قطر 96 میلی متر، پاشش سوخت مستقیم، میل بادامک ارتقا یافته و سیستم روغن رسانی تازه و سوپرشارژ برند Eaton اشاره نمود. این سوپرشارژ 52 درصد بزرگ تر از LT4 است و تا سرعت 130 کیلومتر فعال نخواهد بود، زیرا پروانه آن به 130 اسب بخار نیرو جهت چرخش احتیاج دارد و در محدوده دور موتور قرمز فشار آن به 14 psi خواهد رسید. مجموعه اینترکولر این توربوشارژها که وظیفه خنک نمایندگی هوا را دارند (هوای خنک اکسیژن بیش تری دارد) ظرفیت خنک نمایندگی هوا در آن دو برابر توربوشارژهای موتور LT4 است.

برای تامین هوای این نیروگاه بزرگ، طراحان کوروت درِ موتوری موسوم به halo را طراحی نموده اند که 41 درصد هوای بیش تری را نسبت به Z06 برای موتور تامین می نماید و دو عدد فن بزرگ در طول آزمایش نشان دادند که این موتور با مشکل دما روبرو نخواهد شد.

پشت فرمان

کوروت مورد آزمایش از یک جعبه 8 سرعته اتوماتیک که به صورت آپشن و با قیمت 1725 دلار ارائه می گردد، استفاده می نماید که به این خودروی اسپرت این امکان را می دهد که از برنامه مدیریت کشش PTM سود ببرد و برای این کار حالت اسپرت1 را انتخاب نموده و پا را بر پدال ترمز نگاه می داریم، هم زمان در حالی که گیربکس در دنده یک است، پدال گاز را فشار می دهیم تا دور موتور به حد بهینه یعنی دور 1400 برسد سپس پدال ترمز را رها می کنیم و کوروت با شتاب بالایی آغاز به حرکت می نماید در حالی که چرخ های عقب هرزگردی زیادی در دنده یک را تجربه می نمایند.

با این شیوه لانچ کنترل برترین شتاب صفر تا 100، 3.2 ثانیه ثبت شد و برترین زمان برای مسافت 400 متر 11.2 ثانیه بود. عملیات شتاب گیری بارها تکرار شد و در حالتی که سیستم های یاری راننده خاموش بود، زمان ها کمی بهبود یافت. در این کوروت گشتاور 969 نیوتن متر به چرخ ها وارد می گردد و لاستیک های میشلن بخوبی اطلاعات مسیر را منتقل می نمایند بعلاوه بطور ناباورانه ای دریچه گاز رفتار خطی دارد و همه این ها باعث می گردد تا راننده بتواند در هنگام شتاب گیری هرزگردی چرخ ها را بخوبی مدیریت کند. برای مقایسه بد نیست بدانید با دوج چلنجر هِلکَت که قدرت 707 اسب بخاری دارد، راننده نمی تواند به خوبی قدرت را به چرخ های عقب منتقل کند، اما در ZR1 داستان به تمامی فرق دارد!پس از تکرار آزمایش شتاب گیری با خاموش بودن سیستم ضد هرزگردی برترین زمان 3 ثانیه به دست آمد و زمان پیمایش مسافت 400 متر 10.8 ثانیه ثبت شد، البته این رکوردها با بنزین 91 اکتان به ثبت رسید که اگر از بنزین با اکتان 93 استفاده می شد قطعا ارقام بهتری بدست می آمد.

با پرداخت 3000 دلار بیش تر می توانید از بسته Track PerformanceZTK سود ببرید که در آن لاستیک های میشلن پایلوت سوپر اسپرت جایگزین لاستیک های سوپرکاپ خواهد شد، بعلاوه این بسته دارای سیستم تعلیق سخت تر و با اسپلیترهای روی سپر جلو و بال بلند عقب، نیروی رو پایین بیش تری فراوری خواهد نمود. این بسته 60 درصد نیروی رو به پایین بیش تری نسبت به Z06 فراوری می نماید و شورولت می گوید در بیشینه سرعت این کوروت مقدار این نیرو به 430 کیلوگرم خواهد رسید.

افزون بر بال عقب بزرگ، امکان به کارگیری بال کوچک تر نیز وجود دارد که در این صورت بیشینه سرعت خودرو بهتر و چسبندگی آن کم تر خواهد شد. در تست های انجام شده از طرف شورولت، با رانندگی سریع در اتوبان خالی باک پر این خودرو در 15 دقیقه خالی شد.در پیست کوچک که پیش تر پیروز به تست کوروت های دیگر شدیم زمان 22.3 ثانیه در سال 2017 برای مدل گرند اسپرت رقم خورد و با کوروت ZR1 تازه انتظار بهبود زمان را داشتیم، اما زمان به دست آمده 22.7 ثانیه بود که علت آهسته تر بودن آن این است که نمی توان در این پیست کوچک از تمام قدرت موتور آن استفاده کرد.

چند هفته پیش در مسابقات جایزه بزرگ دیترویت کوروت فوق نقش خودروی ایمنی را داشت، در حالی که به پیست آمده بود و رهبری مسابقه را در دست گرفت دچار حادثه شد، اما راننده آن کوروت ZR1 را بسیار سریع با هندلینگ بالا و ترمزهای عالی توصیف نموده که مقداری دچار کم فرمانی نیز می گردد و شاید همین امر موجب تصادف آن در مسابقات دیترویت شده است!چسبندگی خودرو در پیچ های میانه عالی است و با یاری سیستم های دیجیتالی قدرت موتور در پیچ ها کنترل می گردد تا این موضوع باعث گردد ZR1 تحمل شتاب جانبی را تا 1.11 جی را داشته باشد.

رقابت با حرفه ای ها

پیست اتومبیلرانی ویلو اسپرینگز محل مناسبی بود تا راننده با تجربه یعنی Randy Pobst بتواند پشت فرمان ZR1 بنشیند و یک زمان سریع ثبت کند. رکوردار این پیست پورشه 911 GT2 است که با زمان 1:21.08 حکم رانی می نماید و پس از آن این مک لارن 720S واقع شده است. شورولت کوروت مورد آزمایش توانست با ثبت زمان 1:23.70 به ششمین خودروی سریع این پیست تبدیل گردد و این در حالی است که اگر بال کوچک بر آن نصب گردد، زمان ثبت شده آن به 1:24.85 خواهد رسید.با این حال می توان به قدرتمند بودن این خودرو پی برد، زیرا در این پیست به خوبی توانست با رقبای بزرگش مبارزه کند و وقتی از راننده در خصوص مقایسه این خودرو با مدل Z06 سوال شد، او شرح داد: سواری بسیار سازگاری نسبت به Z06 به ویژه هنگام رانندگی تهاجمی دارد و ترمزها در حد خودروهای کلاس بالا قوی ظاهر می شوند.

بازگشت به خیابان

پس از سواری با کوروت ZR1 در خیابان متوجه نگاه عابرین و جلب توجه آن ها شده ایم که از استایل و کیت خشن بدنه خودرو به وجد آمده بودند. اگر از بسته ZTK استفاده نگردد، سواری خودرو به علت تعلیق نرم تر آ ن را تبدیل به راحت ترین کوروت C7 خواهد نمود و در واقع بسته ZTK همچون بسته RS پورشه سفتی خاصی دارد.ZR1 تازه را می توان یک دست آورد بزرگ برای شورولت دانست که با قابلیت های فنی سطح بالا و قیمت ارزان 122 هزار دلاری می تواند به یک انتخاب وسوسه برانگیز تبدیل گردد.

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 16 مهر 1403 بروزرسانی: 16 مهر 1403 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 719

به "تیر آخر شورولت؛ قوی ترین کوروت تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیر آخر شورولت؛ قوی ترین کوروت تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید