طبیعتگردی و لذت سفری کوتاه در آخر هفته

به گزارش ذهن خاکستری، تعطیلات آخر هفته خود را چگونه می گذرانید؟ آیا از آن دسته افرادی هستید که در روزهای پنج شنبه یا آدینه دوست دارید روی مبل خانه تان دراز بکشید و برنامه های تلویزیونی را تماشا کنید یا به مهمانی و تماشا اقوام می روید؟ شاید آخر هفته خود را به نظافت و کارهای عقب مانده خود اختصاص می دهید! این برنامه ها بد نیستند اما می توانید برای آخر هفته خود برنامه های هیجان انگیزتری داشته باشید. اگر در فصل بهار یا تابستان به سر می برید، ما به شما طبیعتگردی را پیشنهاد می کنیم. در فصل بهار گل ها و گیاهان جان تازه ای گرفته و طراوت و تازگی خود را دوباره به دست می آورند، از این رو برترین زمان برای طبیعتگردی همین فصل است. گذراندن اوقات فراغت در طبیعت انرژی از دست رفته را برگردانده و شما را برای آغاز یک هفته فوق العاده آماده می نماید. در مطلب سفر در طبیعت قصد داریم مکان های زیبا برای سفر در آخر هفته و سفرهای کوتاه مدت را به شما معرفی کنیم.

طبیعتگردی و لذت سفری کوتاه در آخر هفته

گشت و گذار در طبیعت و طبیعتگردی

روزهای آخر فروردین و اردیبهشت، زیباترین روزهای فصل بهار هستند. در این روزها، گل ها و گیاهان طراوت و تازگی خود را دوباره به دست آورده و آب و هوا نیز برای طبیعتگردی بسیار مناسب است. از این رو سفر در طبیعت و دیدنی چشم میزانای زیبا می تواند جز مجذوب نماینده ترین سرگرمیات این فصل در زمان طبیعتگردی محسوب گردد. اگر اهل طبیعتگردی و کمپینگ باشید، می توانید در دشت های زیبا و در کنار گل های رنگارنگ و درختان سرسبز چادر زده، از آب و هوا لذت ببرید و مناظری شگفت انگیز و دوست داشتنی را در سفر در آخر هفته دیدن کنید.

کجا برویم؟

ترجیحا باید مکانی را برای طبیعتگردی انتخاب کنید که فاصله زیادی با شما نداشته باشد تا مجبور نباشید تمام روز خود را در ماشین و در حال رانندگی بگذرانید. اگر نمی دانید به کجا بروید، ادامه مطلب سفر در طبیعت و طبیعتگردی را دنبال کنید. ما در اینجا پیشنهاداتی برای سفرهای کوتاه مدت یک روزه یا دو روزه آخر هفته شما داریم.

سفر یک روزه به روستای نوا و دشت آزو

استان های شمالی ایران جز سرسبزترین استان های کشورمان بوده و مکان های بی نظیر و فوق العاده ای برای طبیعتگردی دارند. از این رو همواره جز اولین انتخاب های طبیعت گردان، خصوصا ساکنین تهران برای تعطیلات آخر هفته به شمار می روند. در دامنه رشته کوه های البرز و در اطراف قله زیبای دماوند، روستاهای سرسبز و دیدنی وجود دارد که مناظری مجذوب نماینده و چشم میزانای خاص و دیدنیی از درختان سر به فلک کشیده، گل های رنگارنگ، چشمه های آرام و زلال و آبشارهای خروشان را به نمایش می گذارند. یکی از این روستاهای زیبا، روستای نوا می باشد که از توابع شهرستان لاریجان بوده و در ارتفاع 2400 متری از سطح زمین قرار گرفته است. این منطقه برای سفر در آخر هفته مناسب می باشد. روستای نوا یکی از پرگردشگرترین روستاهای استان مازندران است که مردمی مهربان و مهمان نواز دارد. این روستا به علت آسمان صافی که دارد یکی از پنجاه رصدگاه برتر ایران محسوب شده و مکانی مناسب برای آسمان نگری یا آستروتوریسم است. نوا یک روستای ییلاقی است که در فصل زمستان سرمایی شدید و هوایی برفی دارد تا جایی که مسیر آن صعب العبور بوده و امکان رفتن به آنجا وجود نخواهد داشت. از این رو مردم این روستا در این فصل به آمل نقل مکان نموده و زمستان خود را در این شهر سپری می نمایند تا با رسیدن فصل بهار دوباره به خانه های خود برگردند. این منطقه برای سفر در طبیعت و طبیعتگردی مناسب است.

دشت آزو و طبیعتگردی

دامنه البرز پر از دشت های گسترده با گل های وحشی زیباست اما از بین تمامی این دشت ها، دشت آزو جلوه دیگری داشته و زیبایی بی نظیر آن گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. دشت زیبای آزو در ارتفاعات روستای نوا و در بین ابرها قرار گرفته است. این دشت دارای پوشش مرتعی بوده و از گیاهان و گل های رنگارنگ و معطر پوشیده شده است. برای رسیدن به این دشت پرطراوت و قدم زدن در آن باید به روستای نوا بروید و از آنجا حدود 45 دقیقه در حاشیه رودخانه و در سفر در طبیعت، پیاده روی کنید. آنگاه می توانید چشم اندازی زیبا از قله دماوند را در پیش روی خود در زمان طبیعتگردی داشته باشید.

مسیر حرکت در طبیعتگردی

اگر در تهران ساکن باشید، باید مسافتی معادل 120 کیلومتر را برای رسیدن به این روستا در زمان سفر در آخر هفته طی کنید که چیزی حدود 2 ساعت و نیم طول می کشد. از تهران به سمت رودهن حرکت کنید و وارد جاده هراز شوید. بعد از امامزاده هاشم و پلور و پس از طی 5 کیلومتر، تابلوی رینه را در سمت چپ خود خواهید دید. وقتی به رستوران سالاری رسیدید، کمی جلوتر یک خروجی را در سمت راست خود مشاهده می کنیدکه شما را به روستای نوا می رساند. در طول این مسیر 4 سه راهی وجود دارد. سه راهی اول و دوم به روستای کندلو می رسد که باید از آن ها عبور نموده و به سمت روستای گیلاس پیش بروید. پس از عبور از روستای گیلاس، سه راهی سوم را خواهید دید. در اینجا به سمت راست پیچیده و سه راهی چهارم، به سمت چپ بروید. ادامه مسیر را در زمان طبیعتگردی دنبال کنید تا به روستای زیبای نوا برسید.

سفرهای دو روزه در طبیعتگردی

اگر زمان بیشتری دارید و می توانید دو روز آخر هفته خود را به استراحت و سرگرمی اختصاص دهید، پیشنهاد ما رفتن به دریاچه چورت و استراحت در آرامش بی میزان آن است. بعلاوه می توانید آبشار خروشان و دیدنی مارگون را برای سفر انتخاب نمایید.

دریاچه چورت (میانشه) و طبیعتگردی

اگر از هیاهو و سروصدای شهر خسته شده اید و می خواهید ساعاتی را در آرامش سپری کنید، به دریاچه چورت بروید. این دریاچه یکی از زیباترین دریاچه های ایران است که در استان مازندران و در حدفاصل بین ساری و کیاسر قرار گرفته است. شما می توانید به کنار این دریاچه کوچک رفته و از فضای دلچسب و لطیف و چشم میزانای بی نظیر اطراف آن بهره ببرید. برترین زمان برای لذت بردن از آرامش این دریاچه حوالی صبح است. در این زمان مه رقیقی بر روی سطح آب دیده می گردد و دیدنی این طبیعت بکر در کنار شنیدن آواز خوش پرندگان حس و حالی عجیبی به شما می دهد. در هر فصلی که به کنار این دریاچه بروید با زیبایی های متفاوتی روبرو خواهید شد. سرسبزی درختان در بهار و برگ های رنگارنگ آن ها در فصل پاییز فضای اطراف دریاچه را مملو از چشم میزانای دیدنی و فوق العاده می نماید. اگر در فصل های گرم سال به این منطقه سفر کنید، درختانی را خواهید دید که قبل از به وجود آمدن این دریاچه در این محل حضور داشته و به علت گرما و پایین رفتن آب دریاچه، دوباره سر از آب بیرون آورده و چشم انداز شگفت انگیزی ایجاد نموده اند. دیدنی چشم میزانای مجذوب نماینده این دریاچه و قدم زدن در جنگل های انبوه اطراف آن در سفر در طبیعت می تواند آرامشی وصف نشدنی در شما ایجاد نموده و شما با برای آغاز هفته ای شاد و پر از انرژی آماده کند.

مسیر حرکت

برای رفتن به این دریاچه ابتدا باید به ساری بروید. سپس از آنجا به سمت جنوب و روستای تاکام حدود 23 کیلومتر پیش بروید. وقتی تابلوی روستای چورت را دیدید، وارد مسیر فرعی شده، 15 کیلومتر را طی کنید تا به روستا برسید. از این روستا تا دریاچه حدود 10 کیلومتر فاصله است که می توانید از مسیرهای مختلف به آنجا بروید. برای پیدا کردن مسیر بهتر، از راهنماهای محلی یاری بگیرید.

آبشار مارگون

مارگون، یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که در شهرستان سپیدان استان فارس قرار گرفته است. شهرستان سپیدان به علت قرار گرفتن در یک منطقه کوهستانی و ارتفاع بالای 2000 متر، زمستان هایی بسیار سرد دارد. از این رو اگر قصد بازدید از این آبشار را دارید، بهتر است در فصل های گرم سال را برای رفتن به آنجا انتخاب کنید. در این فصل ها اطراف آبشار پر از درختان جنگلی سرسبز است که در میان آن ها زالزالک و نوعی زرشک نیز دیده می گردد. خزه های سبز رنگی که بر روی سنگ ها و در امتداد مسیر ریزش آب وجود دارند، باعث جلوه بیشتر این آبشار شده اند. آبشار خروشان و بلند مارگون در میان سرسبزی محیط اطراف، چشم میزانای بی نظیر به وجود آورده که آن را تبدیل به زیباترین آبشار خاورمیانه نموده است. در روستای زیبای مارگون شما می توانید باغ های سیب زرد و قرمز را مشاهده نمایید.

مسیر حرکت

با توجه به این که این آبشار در مرز بین دو استان قرار گرفته است، هم از شیراز و هم از یاسوج قابل دسترسی است. اگر از شیراز به سمت آبشار می روید، به طرف سپیدان رفته و از آنجا به مارگون بروید. برای رسیدن به مارگون باید حدود 130 کیلومتر مسافت را طی کنید. از شهر یاسوج دو راه دارید، می توانید به سمت سپیدان یا کاکان حرکت کنید. از کاکان حدود 65 کیلومتر تا آبشار فاصله دارید. از هر راهی که به سمت آبشار مارگون بروید، تا 800 متری آبشار را می توانید با ماشین طی کنید و از آنجا به بعد باید پیاده روی کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 17 دی 1401 بروزرسانی: 17 دی 1401 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 575

به "طبیعتگردی و لذت سفری کوتاه در آخر هفته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبیعتگردی و لذت سفری کوتاه در آخر هفته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید