غار یخی چما؛ منحصر به فرد و اعجاب انگیز

به گزارش ذهن خاکستری، غار یخی چما یکی از نادرترین و اعجاب انگیزترین غار های استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود.

غار یخی چما؛ منحصر به فرد و اعجاب انگیز

صداوسیما: غاریخی چما در مجاورت روستای شیخ علیخان در فاصله 25 کیلومتری چلگرد از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این غار در مقابل دشت چما واقع شده و شبیه تنگه ای بزرگ و یک انباری پربرف است که ارتفاع برف های آن تا 50 متر نیز می رسد.

لایه های یخی غارچما در فصول گرم و کم بارش دارای ضخامت کمی بوده و بسیار نازک و سست می باشند و باید از عبور بر روی آن ها و داخل غار اجتناب کرد. غار یخی چما یکی از نادرترین و اعجاب انگیزترین غار های استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود. قرار گرفتن در دره های عمیق و انباشت حجم برف های چندین ساله در این غار سبب شده است تا قندیل های یخ و توده های بزرگ برف به صورت دائمی و در تمام فصول سال باقی بمانند.

علاوه بر این، غار یخی چما به بزرگترین منبع آب شیرین ایران نیز معروفیت دارد، زیرا از زیر یخ های این غار، چشمه ای با آب سرد جریان یافته که در نهایت به سد کوهرنگ می ریزد. نامگذاری این غاریخی به چما (یا چی ما)، از گویش بختیاری عشایر منطقه گرفته شده است. چم به معنی مرغزار و جوشش آب در محل و چما نیز جمع کلمه چم است. در واقع این نام گذاری به علت مراتع سرسبز و خوش آب و هوای منطقه و چشمه آب شیرین و گوارای آن است. با وجود ویژگی های منحصر به فرد، این غاریکی از کم نظیرترین نقاط گردشگری استان چهارمحال و بختیاری و حتی کشور است که برای بسیاری از گردشگران ناشناخته مانده است.

نشستن برف زمستان در تنگه ای صخره ای، زاویه تابش نور خورشید به تنگه و آب شدن برف ها در تابستان، باعث فرسایش قسمت پایین برف ها شده و به تدریج تشکیل یک غاریخی را در طول گذشت صد ها هزار سال رقم زده است. سطح وسیع برف در غاریخی چما محلی برای تفریح و تفریح جوانان و نوجوانان عشایری منطقه چما شده است،

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 6 فروردین 1401 بروزرسانی: 6 فروردین 1401 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 388

به "غار یخی چما؛ منحصر به فرد و اعجاب انگیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار یخی چما؛ منحصر به فرد و اعجاب انگیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید