موزه باید بتواند به پایداری محیط و اجتماعی که به آن تعلق دارد یاری کند

به گزارش ذهن خاکستری، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر گشته، موزه باید بتواند به پایداری محیط و اجتماعی که به آن تعلق دارد یاری کند.

موزه باید بتواند به پایداری محیط و اجتماعی که به آن تعلق دارد یاری کند

سید احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران درباره پوستر و شعار روز جهانی موزه در سال 2023 که به وسیله شورای بین المللی موزه ها (ICOM) با عنوان موزه ها، پایداری و بهزیستی اعلام شده، بیان نمود: در برنامه آینده موزه ها گفته شده بود یکی از موضوعات آنها این است که حتی ساختمان موزه هم باید به پایداری محیط و اجتماعی که به آن تعلق دارد یاری کند یعنی نمیتوان گفت موزه علم باشید ولی نسبت به سیستم انرژی خورشیدی و پاک بی تفاوت باشید. موزه باید الگویی از رفتار جامعه پایدار امروزش باشد.

محیط طباطبایی اضافه کرد: موزه ها نباید در جهت نفی پایداری اجتماع خودشان عمل نمایند. آنها حلقه ای هستند که از نظر نهاد فرهنگی، توسعه یافتگی یک اجتماع را رقم می زنند. پایداری به این معنا که من در گذشته بمانم فرق دارد پایداری مثل انسانی است که از کودکی تا پیری را تجربه می نماید و نشان دهنده یک توسعه حقیقی است. چون توسعه حقیقی کیفی است نه کمی.

این کارشناس میراث فرهنگی با بیان اینکه روی شعار سال 2023 موزه ها بیشتر کار می کنیم و نتیجه را اعلام خواهیم کرد، گفت: این موضوع محوری هست که در همه جای ایران با آن مشکل داریم مثل رودخانه زاینده رود. این رودخانه میراث فرهنگی ماست و فقط آب نیست سوال مهم این است که آب رودخانه حق کیست. در جهت پایداری و نگاه موزه ای در درجه اول آب حق رودخانه است. ولی وقتی به این موضوع نگاه موزه ای نداریم و تنها به این فکر می کنیم که سد بزنیم و سیب زمینی بکاریم؛ نشان می دهد نمی دانیم اهمیت یک رودخانه در ایجاد تعادل و پایداری در اکوسیستمی است که یک رودخانه در آن قرار گرفته است. رودخانه موزه ای برای آینده است ولی ما آن را از بین برده ایم.

منبع: همگردی
انتشار: 20 آذر 1401 بروزرسانی: 20 آذر 1401 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 560

به "موزه باید بتواند به پایداری محیط و اجتماعی که به آن تعلق دارد یاری کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه باید بتواند به پایداری محیط و اجتماعی که به آن تعلق دارد یاری کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید