با فواید و مضرات مصرف دوغ برای سلامتی آشنا شوید

به گزارش ذهن خاکستری، مصرف دوغ مانند هر غذایی دیگر دارای فواید و مضراتی است. از فواید و مضرات دوغ می توان به ترتیب به بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن و برطرف عطش به عنوان فواید و افزایش فشار خون، اختلال در فرایند هضم و... به عنوان مضرات این ماده غذایی اشاره نمود.

با فواید و مضرات مصرف دوغ برای سلامتی آشنا شوید
دوغ یک نوشیدنی سالم و سنتی نزد ما ایرانیان است. مصرف دوغ بیشتر در فصول گرم سال پیشنهاد می شود. دوغ یکی از فرآورده های شیر است و دارای فواید و خاصیت های زیادی است. در این مطلب راجع به نوشیدنی دوغ هر آنچه باید بدانید، آورده شده است.

فواید دوغ خوردن

یاری به سلامت دندان ها، استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوانتامین کلسیم مورد احتیاج بدن یکی از مهمترین فواید دوغ است. دوغ نیز همچون آنچه در خصوص خواص ماست و خواص خوردن شیر گفته شد، به استحکام استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان که از بیماری های شایع جوامع امروز است، یاری می نماید. در مجموع مواد معدنی موجود در دوغ با قابلیت جذب بالا به سلامت استخوان ها و دندان ها و پیشگیری از پوکی استخوان یاری شایانی می نماید.

سلامت دستگاه گوارشدوغ سرشار از میکروب های پروبیوتیک است که به هضم غذا یاری می نماید. این میکروب های سالم از رشد میکروب های بد که باعث ایجاد عفونت های معده و اسهال می شوند، جلوگیری می کنند. بعلاوه اثر ضد میکروبی دوغ باعث می شود بیماری هایی نظیر اسهال، التهاب مخاط روده و زخم روده سریع بهبود یابد. دوغ بعلاوه می تواند از سوء هاضمه و فراوری گاز بیش از حد در بدن جلوگیری کند، حتی می تواند با نفخ معده، اسیدیته و کاهش التهاب لایه پوشاننده معده (به علت رفلکس) مبارزه کند.

کاهش کلسترول خونمصرف دوغ در کاهش کلسترول خون موثر است و از همین رو در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی مفید است.

درمان گرمازدگی و عطشطبع دوغ سرد است و به همین علت مصرف آن به درمان گرمازدگی و برطرف عطش و خستگی یاری می نماید. بعلاوه مصرف دوغ در بهبود بعضی از سردرد ها که ناشی از گرمی هوا است، مفید است.

تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرطانبسیاری از متخصصین تغذیه معتقدند دوغ همچون شیر می تواند دارای خاصیت ضد سرطانی باشد و به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری کند.

برطرف بوی بد دهانمصرف دوغ به برطرف بوی بد دهان یاری می نماید، بعلاوه متخصصان طب سنتی مصرف آن را برای افرادی که دچار خشکی و تلخی دهان هستند، مفید می دانند.

پاکسازی و شفافیت پوستدوغ به عنوان یک پاک کننده بسیار عالی برای پوست است و باعث از بین رفتن گرد و غبار، خاک و سایر ناخالصی ها را از روی پوست می شود. بعلاوه باعث تغذیه پوست و در پی آن زیبایی و سلامت پوست خواهد شد. مصرف دوغ به علت پروتئین شیر و اسید لاکتیک موجود در آن، به پاکسازی پوست از سلول های مرده یاری می نماید، بعلاوه اسید لاکتیک موجود در آن، درخشش طبیعی از دست رفته پوست را باز می گرداند و باعث می شود پوستی روشن و صاف داشته باشید.

یاری به خواب آرام و راحتاز دیگر فواید دوغ در طب سنتی، یاری به خواب آرام و راحت است. علت خواب آور بودن دوغ به علت داشتن بعضی پپتید های موجود در کازئین و پروتئین های سرم شیر مثل تریپتوفان است.1

عوارض مصرف دوغ و موارد منع نوشیدن آن

دوغ و کم خونیمصرف لبنیات باعث اختلال در جذب آهن مواد غذایی می شود. بنابراین افراد مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن نباید به همراه منابع غذایی حاوی آهن از لبنیات استفاده کنند به طور مثال کباب را با دوغ نخورند. نوشیدنی هایی مانند دوغ و نوشابه ارزش غذایی کباب را کم می نماید و جذب آهن گوشت را به حداقل می رساند. زیرا خوردن همزمان دوغ با گوشت موجب فراوری مواد هضم نشده ای در بدن می شود که عوارض زیاد آن برای مفاصل است. البته بدین منظور نیست که فرد با یک بار مصرف همزمان این مواد غذایی دچار عارضه می شود بلکه مصرف مداوم آنها به طور همزمان برای بدن عوارض دارد.

دوغ و سنگ کلیهدوغ سرشار از کلسیم، پروتئین و نمک است که از عوامل تشدید کننده و ایجاد سنگ کلیه می باشند. رژیم های غذایی پرنمک، باعث بالا رفتن فشارخون و آسیب کلیه ها می شود. با وجودی که نباید لبنیات را از رژیم غذایی حذف کرد اما بهتر است نوع کم چرب و کم نمک فرآورده های لبنیاتی را استفاده کرد.

دوغ و یبوستمقدار کلیسیم محصولات لبنی مانند دوغ ، شیر و پنیر بسیار زیاد است که موجب اختلال در عملکرد عضلات کولون (روده بزرگ) می شود. البته عدم وجود فیبر در فرآورده های لبنی یکی دیگر از دلایل یبوست زا بودن آنها است. علاوه بر آن فرآورده های لبنی منبع پروتئین هایی به نام کازئین ها می باشند که موجب کند شدن حرکت روده ها می شود.

دوغ و استخوان درددوغ یک نوشیدنی پر خاصیت است که موجب افزایش مقدار جذب کلسیم و استحکام استخوان ها می شود. اما افرادی که از ضعف مفرط استخوان رنج می برند و یا بعضی از افرادی که مبتلا به پر کاری غده پاراتیروئید هستند نباید دوغ مصرف کنند.

مضرات دوغ برای خانمهادر پاسخ به سوال کاربران در رابطه با مصرف دوغ در خانم ها باید بگوییم که دوغ یکی از موانع جذب کلیسیم در بدن نمک می باشد. به همین علت دوغ های صنعتی که سرشار از نمک هستند باعث ایجاد اختلال در جذب کلیسیم می شوند. در سنین بالای 50 سال ریسک شکستگی های شایع از پوکی استخوان در مهره های کمر ، استخوان ساعد و استخوان بالای پا بیشتر می شود که در خانم ها 40درصد و در آقایان 12درصد است بنابراین خانمها باید بیشتر در پی جذب کلیسیم باشند از دوغ های خانگی کم نمک استفاده کنند.2

آیا دوغ گازدار مفید است؟بطور کلی بیشتر کارشناسان و پزشکان معتقد هستند از مصرف دوغ گازدار می بایست بپرهیزید. دوغ گازدار مخصوصا به افرادی که دارای بیماری های گوارشی هستند توصیه می شود اکیدا پرهیز کنند. زیرا مصرف دوغ گاز دار می تواند باعث بعضی بیماری های گوارشی مثل زخم اثنی عشر، ورم معده، نفخ شکم و بعضی مسائل گوارشی دیگر شود. دوغ گاز دار بصورت کلی برای سلامت انسان ضرر دارد و باعث ایجاد بعضی مسائل گوارشی می شود.3

توصیه هامصرف دوغ به عنوان یک نوشیدنی سالم به همراه غذا در ماه های گرم سال توصیه می شود.

مصرف بیش از حد دوغ می تواند تعادل بدن را از شرایط عادی خارج کند.

لفظ گرمادیده که این روزها روی بطری بعضی دوغ های صنعتی به چشم می خورد به این معناست که دوغ حاصله بعد از آماده شدن دوباره پاستوریزه شده تا میکروارگانیسم های مایه ماست کاهش و دوغ ترش نشود. اغلب دوغ های معمولی این حرارت را نمی بینند. دوغ های سنتی از نظر بهداشت آب و مواد معطری چون سبزیجات و عرقیاتی که به آن اضافه می شوند مشکوکند و موارد متعددی از آلودگی های میکروبی در آنها دیده شده است. بنابراین توصیه می شود که دوغ را در بسته بندی های بهداشتی تهیه و به تاریخ مصرف و مجوز بهداشت آن توجه نموده و از خرید دوغ های بی نام و نشان اجتناب کنید.4

پی نوشت:

1.www.parsine.com

2.www.namnak.com

3.www.beytoote.com

4.www.yjc.ir

منبع: راسخون
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 255

به "با فواید و مضرات مصرف دوغ برای سلامتی آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با فواید و مضرات مصرف دوغ برای سلامتی آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید