کاهش 55 درصدی ذخیره آب سدهای مشهد، پاییز خشکی را تجربه خواهیم کرد

به گزارش ذهن خاکستری، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب مشهد گفت:حجم ذخیره آب در سدهای تامین کننده آب شرب مشهد نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا حدود 55 درصد کاهش پیدا نموده و آورد سدهای مشهد هم تقریبا صفر است و در این موقع سال ورودی خاصی نداشته ایم.بعلاوه پیش بینی ها حاکی از این است که پاییز خشکی را تجربه خواهیم کرد.

کاهش 55 درصدی ذخیره آب سدهای مشهد، پاییز خشکی را تجربه خواهیم کرد

حسین اسماعیلیان در گفت وگو با خبرنگاران در مورد میزان بارندگی در سال آبی جاری با بیان اینکه در حال حاضر سال آبی در مشهد تمام شده است، اظهار کرد: کل میزان بارندگی در شهرستان مشهد حدود 95 میلی متر بوده است که نسبت به سال گذشته 67 درصد کاهش بارندگی را نشان می دهد و نسبت به میانگین بلند مدت هم حدود 62 درصد کاهش بارندگی داشته ایم.

وی اضافه نمود: هرچند میانه بارندگی در استان هم 62 درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته است ولی کاهش بارندگی استان به طور میانه نسبت به دوره بلند مدت حدود 42 درصد است. یعنی شهرستان مشهد در شرایط بحرانی تری از خشکسالی قرار گرفته است. ضمن اینکه حدود 90 درصد وسعت استان در شرایط خشکسالی قراردارد، ولی 99 درصد حوزه مشهد در خشکسالی به سر می برد.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب مشهد در رابطه با شرایط سدهای شهرستان مشهد اعلام کرد: حجم ذخیره آب در سدهای تامین کننده آب شرب مشهد نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا حدود 55 درصد کاهش پیدا نموده و آورد سدهای مشهد هم تقریبا صفر است و در این موقع سال ورودی خاصی نداشته ایم.

اسماعیلیان با بیان اینکه پیش بینی دقیق بارندگی در نیمسال دوم سال هنوز به ما اعلام نشده است و سازمان آب وهوا شناسی کشور باید این پیش بینی را انجام دهد، گفت: ولی پیش بینی ها حاکی از این است که پاییز خشکی را تجربه خواهیم کرد. در مورد فصل زمستان هم هنوز اظهار نظری نشده است. امیدورایم پاییز پربارانی را داشته باشیم و شرایط سال گذشته راشاهد نباشیم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در پاییز در حوزه آب برخلاف حوزه برق که دو پیک مصرف دارد و یکی از آن ها پیک زمستان است که بیشتر به بحث سوخت برمی گردد، گفت: پیک مصرف حوزه آب در فصل تابستان به خصوص در ماه های خرداد، تیر و مرداد است و در نیمه دوم سال مصارف آب به حداقل خود می رسد. باوجود اینکه شرایط خشکسالی تا امروز هم تداوم داشته است ولی امیدواریم در نیمه دوم سال با توجه به اینکه مصرف آب کاهش پیدا می نماید مسئله ای در تامین آب در حوزه شهرستان مشهد نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب مشهد با اشاره به اینکه در شهرستان مشهد حدودا 353 روستا وجود دارد، اسم کرد: از این تعداد روستا ، مسئولیت تامین و توزیع آب 262 روستا را شرکت آبفای مشهد برعهده دارد. البته سال گذشته بحث یکپارچگی شرکت آبفای شهری و روستایی انجام شد و این روستاها تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب مشهد قرار گرفتند. روستاهایی که در آن موقع به ما تحویل داده شدند 262 روستا بودند که حدود 40 روستا به این میزان اضافه شده است و تحویل گرفتیم. امیدواریم روستاهای به جای مانده را هم بتوانیم تحویل بگیریم و مسئولیت خود را بتوانیم انجام دهیم.

اسماعیلیان با اشاره به اینکه در سال گذشته حدودا 140 روستا در تنش آبی قرار داشتند، اعلام کرد: سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه روستاها به خصوص در زمینه تامین آب روستاها و بحث مدیریت مصرف روستایی و معین و تکلیف انشعابات غیر مجاز انجام شد. در امسال با توجه به اینکه با سال خشکی روبرو بودیم، پیش بینی ما این بود که از 262 روستا، 113 روستا در شرایط تنش آبی باشند. آن روستاهایی که ما ناچار به تامین آب آن ها با تانکر آب سیار بودیم، حدودا 40 روستا بود که به صورت تانکری و سیار آب رسانی شد.

وی در رابطه با شرایط این روستاها اضافه نمود: مسائل آبی این روستاها در حال حاضر در حال کاهش است. بخشی از این کاهش مسائل مربوط به پروژه هایی است که در حال اجرا است و به بهره برداری می رسد و بخش دیگر مربوط به کاهش مصرف آب کمتر با توجه به پشت سر گذاشتن فصل تابستان است.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب مشهد گفت: در حال حاضر اقدامات خوبی در حوزه روستاها در دستور کار قرار گرفته است. امیدواریم پروژه اتصال آب را در امسال به اتمام برسانیم. بخش قابل توجهی از این پروژه تا امروز اجرا شده است و ادامه آن تا انتها سال انجام خواهد شد. بنابراین در حوزه روستایی در سال آینده با مسائل کمتری روبرو خواهیم بود.

اسماعیلیان ادامه داد: با توجه به اینکه پاییز خشکی را در پیش رو خواهیم داشت ممکن است از میان روستاهایی که درگیر تنش آبی هستند، یک روستا از تنش آبی خارج گردد و روستای دیگری به این روستاها اضافه گردد.

وی با بیان اینکه منابع آبی روستاها از جمله چشمه، غنات و چاه است که منابع کم عمقی هستند و از شرایط خشکسالی بسیار تاثیر می پذیرند، اعلام کرد: اگر در پاییز بارندگی نباشد و یا کم باشد ممکن است در این منابع کاهش آبگیری بیشتر اتفاق افتد. البته باید این نکته را توجه داشت که مصرف آب هم کاهش پیدا خواهد نمود و فقط ممکن است تنش آبی در میان روستاها جابه جا گردد. پیش بینی ما این است که 40 روستایی که در حال حاضر درگیر تنش آبی هستند به همین میزان بماند و به تعداد آن ها در 6 ماه دوم سال اضافه نموده نگردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 222

به "کاهش 55 درصدی ذخیره آب سدهای مشهد، پاییز خشکی را تجربه خواهیم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 55 درصدی ذخیره آب سدهای مشهد، پاییز خشکی را تجربه خواهیم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید