تور فرانسه ارزان: کلیسای استراسبورگ در فرانسه، زیباترین کلیسای گوتیک در اروپا

به گزارش ذهن خاکستری، کلیسای استراسبورگ گنجینه ای زیبا در قلب فرانسه

کلیسای استراسبورگ در فرانسه به عنوان یکی از زیباترین کلیساهای گوتیک در اروپا شناخته می گردد. این کلیسا دقیقاً روی یک ساختمان مذهبی رومی و اندکی بالاتر از زمین گلی ساخته شده است. نخستین بنای این کلیسا در سال 1015 و با پیشنهاد اسقف ورنر فون هابسبورگ (Werner von Habsburg) آغاز شد، اما بعداً آتش سوزی موجب ویرانی بخش زیادی از این ساختمان رومی شد.

تور فرانسه ارزان: کلیسای استراسبورگ در فرانسه، زیباترین کلیسای گوتیک در اروپا

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

تا زمانی که این کلیسا مورد بازسازی نهاده شد؛ یعنی سرانجام قرن 12 که سنگ های قرمز از کوه های وسگس (Vosges) به آنجا منتقل می شدند، معماری گوتیک آن تقریبا تکمیل شده بود و این کلیسا سرگرم تکمیل عناصر زیبایی شناختی خود بود. پروژه اولین بنای کلیسا در ناحیه آلزاس (Alsace) به هنرمندان و سنگ تراشان سپرده شد که روی کلیسای معروف گوتیک واقع در چارترز (Chartres) هم کار نموده بودند. با خبرنگاران همراه باشید تا با هم سری به این بنای دیدنی بزنیم.

اگرچه در ابتدا اسقف اعظم محلی برای ساخت این کلیسا هزینه جمع آوری نموده بود، اما بعدتر، بورژوازی شهری مسوولیت این کار را بر عهده گرفت. بعلاوه با توجه به کمبود پول، شهفرایندان تصمیم گرفتند با اهدای مبالغی، خودشان در ساخت این کلیسا سهم داشته باشند.

شخصی که در سال 1284 به عنوان هماهنگ کننده کل این پروژه درنظر گرفته شد، اروین فون اشتاین باخ (Erwin von Steinbach) بود. او خیلی مایل بود بخشی از پول ساختمان کلیسا را تقبل نماید ولی از آنجا که پول نداشت، اسبش را اهدا کرد! طراحی قسمت جلویی و ورودی این کلیسا، کار اوست. تا زمان مرگ اشتاین باخ، پنجره های این ساختمان هم در حال تکمیل بود. در سال 1399، معمار کلیسای شهر اولم (Ulm) با نام اولریش فون انسینگن (Ulrich von Ensingen)، بر کار ساخت گنبد هشت ضلعی این کلیسا نظارت می کرد. پس از مرگ وی کار ساخت این بنا به وسیله یوهانس هولتس (Johannes Hültz) از شهر کولن (Köln) تکمیل و خیلی زود تبدیل به سمبل استراسبورگ شد.

در طی چهار قرن بعد، کلیسای استراسبورگ به خاطر ارتفاع برج آن یعنی 142 متر، به عنوان بلندترین ساختمان در دنیا مدرن شناخته می شد! علاوه بر این، با توجه به اینکه این کلیسا یکی از چند کلیسای گوتیک با تنها یک برج بود، کلیسایی منحصربه فرد قلمداد می شد. در سال 1521، این کلیسا تبدیل به کلیسای پروتستان شد. پس از پیوستن استراسبورگ به فرانسه در سال 1681، این کلیسا دوباره کاتولیک و به مریم مقدس اهدا شد.

کلیسای بزرگ استراسبورگ نقش زیادی در تاریخچه مجسمه های گوتیک داشته است. قسمت جلویی این کلیسا به وسیله همان کارگاهی تزئین شده که ستون های داخلی بزرگ با نام فرشتگان (Angels) را در طول سال های 1230 تا 1250 فراوری کرد. با اینکه نمای قبلی این کلیسا از پیش از ساخت، طرح ریزی شده بود، اما ساخت یکی از نماهای این کلیسا بدون هیچ طرح اولیه ای صورت گرفته است! مجسمه های مربوط به قرن های 13 تا 15 که در قسمت بالایی نمای گوتیک واقع شده، به ترسیم پیامبران، و همینطور نمادهای راستی و شیطان پرداخته است.

در داخل کلیسا موارد جالبی به چشم می خورند: شیوه معماری گوتیک خاص دوتزینگر (Dotzinger) مربوط به سال 1453؛ منبر جالبی که با مجسمه های هانس هامر (Hans Hammer) در سال 1458 تزئین شده است؛ کوه زیتون بر دیوار اثر نیکولاس روئدر (Nicolas Roeder) در سال 1489؛ و درب سن لورنس (St. Lawrence) که مربوط به قرون وسطی است.

این کلیسای بزرگ دارای گنجینه های دیگری نیز هست: پنجره های بزرگ با شیشه های نقش برجسته مربوط به قرن 12 و 14 میلادی؛ قربانگاه سن پانکراس (St. Pancrace) مربوط به سال 1522؛ معماری های مربوط به قرن 17 که دیوار ویرجین (Virgin) را شکل می دهند و یک ساعت نجومی مربوط به قرن 17 که به وسیله شویلگه (Schwilgué) طراحی شده بود. در قسمت چپ این کلیسا نیز نقاشی های دیواری قرن 15 دیده می شوند. از سال 1260 نیز یک ارگ در این کلیسا وجود داشته است. دو ساز دیگر هم در این کلیسا وجود داشته که در سال 1291 ساخته و سپس در سال 1327 مورد اصلاح نهاده شدند. اما قسمت نگهدارنده این ارگ در سال 1385 میلادی ساخته شده است. یک آشیانه پرنده نیز در همان دوران ساخته شد که روی یک تکه چوب اقاقیا واقع شده است که به دیوار متصل است.

در قسمت راست نیز نقاشی یک میمون گریان (Rohraffe) و متحرک در قالب فروشنده دوره گرد دیده می گردد که سمبل نوعی اعتراض به شیوه ای است که قبلاً در کلیسا در مورد قشر سطح پایین جامعه در پیش گرفته شده بود. بازوی راست جارچی شهر و دهان شیر نیز متحرک هستند. برج مشهور آن نیز در طی انقلاب فرانسه و به علت عقاید ضد مذهبی بعضی از شورشیان، کاملاً با خاک یکسان شده بود. اما یک قفل ساز و آهنگر محلی طرحی عالی برای ساختن یک درپوش فلزی ریخت تا برای پوشش برج از آن استفاده گردد. کنده شدن گنبد این کلیسا در سال های 1870 و 1994 نیز موجب آسیب به خود کلیسا گشت؛ اما بعد از چند مورد بازسازی، این کلیسا شکل و شمایل اصیل خود را بازیافت. زیبایی کلیسای بزرگ استراسبورگ الهام بخش بسیاری از بزرگان بوده است. در ادامه به بعضی از تأثیرات آن اشاره می کنیم:

استندهال (Stendhal): طاق استراسبورگ یکی از باارزش ترین یادمان هایی است که من تا به حال دیده ام.

گوته: هرچه که بیشتر به نمای این کلیسای بزرگ فکر می کنم، بیشتر متقاعد می گرددم که ابهت آن با زیبایی اش ارتباط تنگاتنگ دارد.

ویکتور هوگو: درهای این کلیسا بسیار زیبا هستند؛ به ویژه درب رومی. روی پشت اسب، مجسمه های بسیار زیبایی وجود دارند و پنجره رُز نیز بسیار عالی ساخته شده است. از لحاظ زیبایی شناختی، باید بگویم که تمام قسمت جلویی این کلیسا، یک شعر زیباست. اما وجه تمایز منحصربه فرد این کلیسا، مناره زیبای آن می باشد. این مناره سنگی به شکل تاج پاپ بوده و یک اثر هنری بزرگ و در عین حال ظریف است. من کلیسای چارترز (Chartres) و کلیسای آنورز (Anvers) را قبلاً دیده بودم ولی لازم بود که استراسبورگ را هم ببینم. برج ناقوس کلیسا نیز نمای بسیار جالب و مشرفی به شهر دارد. استراسبورگ شهر سقف های سفالی مثلثی و پنجره های زیر شیروانی مثلثی شکل است. در این شهر برج ها و کلیساهای بسیار جالبی دیده می گردد و البته در سرتاسر سرزمین فلاندرز (Flanders)، کلیساهایی از این دست، کم نیستند. من شخصاً از یک برج زیبا به برج زیبای دیگر می روم و از فراز آنها به تماشای فرانسه، سوییس و آلمان می پردازم.

ساعت نجومی

این ساعت نجومی مکانیکی یکی از آثار رنسانس است و اختراع مجموعه ای از هنرمندان، ریاضیدانان و تکنسین ها می باشد. ساعت سازان سوییسی، مجسمه سازان، نقاشان و صنعتگران همگی در کار ساخت این ساعت جالب دخیل بوده اند. مکانیزم کنونی این ساعت، مربوط به سال 1842 است. نخستین ساعت نجومی استراسبورگ با نام لورلوژ دو تروا روا (Lhorloge de Trois Rois) از سال 1352 تا 1354 میلادی ساخته شد؛ اما با شروع قرن 16 میلادی، از کار باز ایستاد. بنابر روایت ها، مقامات محلی استراسبورگ فرمان دادند که سازنده ساعت نجومی باید کور گردد تا دیگر نتواند چیزی مانند آن بسازد. نخستین ساعت دارای جزئیات مکانیکی زیادی بود که در زمان خود بسیار نایاب بودند؛ همانند تقویم و اسطرلاب و بعلاوه مجسمه های مینیاتوری بسیار جالب. مجسمه اصلی این ساعت، دارای نقش مریم مقدس است که عیسی را در بازوان خود نگه داشته است. در جلوی او نیز رأس هر ساعت، سه پادشاه از اتاقک خود بیرون می آیند و زمان با آهنگ بیان می گردد. اکنون این اثر متحرک در موزه هنرهای نمایشی استراسبورگ نیز در معرض دید عموم واقع شده است.

ساعت نجومی نمایی از مراحل مختلف زندگی را به شما نشان می دهد که با یک کودک، نوجوان، بالغ و یک پیرمرد رو به زوال نشان داده شده اند. در قسمت بالای این ساعت نیز فرستادگان دیگر خداوند قرار دارند که با فاصله از مسیح راه می فرایند. در قسمت بالایی ساعت، ستون های فرشتگان واقع شده است که نمایانگر آخرین قضاوت است.

بازدید هر روز:

(به استثنای اول ژانویه، اول می و بیست و پنجم دسامبر)

از آوریل تا سپتامبر، هر روز از ساعت 9 صبح تا 7:30 عصر

از اکتبر تا مارس، هر روز از ساعت 10 صبح تا 5:30 عصر

از ژوئن تا اوت، هر آدینه و شنبه تا ساعت 10 شب

هزینه

برای هر نفر: 4.40 یورو برای افراد بالغ

2.20 برای بچه ها 5 تا 18 سال و دانشجویان

برای بازدیدهای گروهی (بیش از 20 نفر): 3.3 یورو برای هر نفر

ورودیه رایگان در اولین یکشنبه هر ماه

بازدید از بخش های متحرک کلیسا:

هر روز در ساعت 12:30 ظهر (درب جنوبی از ساعت 12:00)

قیمت: 1 یورو

تخفیف: 0.80 یورو برای گروه های بیش از 12 نفری یا بچه های 6 تا 18 سال.

برای بچه ها کمتر از 6 سال: رایگان

برج ناقوس کلیسا:

از بالای این برج، می توانید نمای بسیار عالی داشته باشید. در یک روز آفتابی حتی می توانید کوه وسگس (Vosges) و جنگل سیاه را هم ببینید.

نوامبر، دسامبر، ژانویه، فوریه: از ساعت 9 صبح تا 4:30 بعد از ظهر

مارس، اکتبر: از 9 صبح تا 5:30 عصر

آوریل، مه، ژوئن، سپتامبر: از 9 صبح تا 6:30 عصر

ژوئیه و اوت: از 8:30 صبح تا 7 عصر

ورودیه: 3 یورو

با تخفیف: 2.30 یورو

منبع: www.strasbourg.info

منبع: الی گشت
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 445

به "تور فرانسه ارزان: کلیسای استراسبورگ در فرانسه، زیباترین کلیسای گوتیک در اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور فرانسه ارزان: کلیسای استراسبورگ در فرانسه، زیباترین کلیسای گوتیک در اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید