شکر سفید یا شکر قهوه ای کدام یک را انتخاب کنیم؟

به گزارش ذهن خاکستری، شکر یا قند با مزه شیرینش که برای تقریبا همه افراد مطبوع است، به همه نوع غذا و نوشیدنی افزوده می گردد، اما مصرف بیش از حد آن هم به بیماری های مانند چاقی و دیابت می انجامد.

شکر سفید یا شکر قهوه ای کدام یک را انتخاب کنیم؟

به گزارش فارس، شکر سفید و قهوه ای از جمله معمول ترین شکرهای در دسترس هستند.

شکر سفید و شکر قهوه ای که از گیاهان مشابهی معمولا نیشکر یا چغندر قند به دست می آیند و ترکیب شان بسیار شبیه به هم است. در واقع می توان گفت شکر قهوه ای شکر سفیدی است که اندازهی ملاس در خود دارد. ملاس نوعی شربت تیره رنگ حاوی قند است که در فرآیند استخراج قند از گیاهانی مانند نیشکر یا چغندر قند فراوری می گردد.

همین ملاس افزوده است که رنگ تیره تر شکر قهوه ای را ایجاد می نماید و ارزش تغذیه ای آن را اندکی افزایش می دهد.

از جمله قابل توجه ترین تفاوت ها میان این دو نوع شکر این است که محتوای کلسیم، آهن و پتاسیم در شکر قهوه ای اندکی بیشتر از شکر سفید است؛ اما توجه داشته باشید که حتی اندازه این مواد مغذی در شکر قهوه ای هم چندان زیاد نیست و نمی توان از آن به عنوان منبع هیچ ویتامین یا ماده معدنی استفاده کردو.

شکر قهوه ای بعلاوه نسبت به شکر سفید به اندازه اندکی کالری کمتری دارد، اما در این مورد هم این تفاوت بسیار اندک است. یک قاشق چایخوری (4 گرم) شکر قهوه ای 15 کالری دارد، در حالیکه همین اندازه شکر سفید 116/3 کالری دارد.

به جز این تفاوت های اندک تغذیه ای، تفاوت عمده این دو نوع شکر در اثری است که بر مزه و رنگ غذاها در آشپزی می گذارند، بنابراین اینکه کدامیک از این دو نوع شکر را انتخاب کنید، بیشتر به ترجیح شخصی شما بستگی دارد.

گرچه شکر قهوه ای نسبت به شکر سفید حاوی اندازه اندکی بیشتر مواد معدنی است، اما این اندازه آنقدر زیاد نیست که از لحاظ سلامت تفاوتی ایجاد کند. از طرف دیگر مصرف بیش از حد شکر چه سفید و چه قهوه ای زمینه ساز چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی است.

توصیه کلی این است که اندازه شکر افزوده شده از هر نوعی به غذاها از 5 تا 10 درصد کل کالری مصرفی روزانه تجاوز نکند.

منبع: فرارو
انتشار: 30 فروردین 1402 بروزرسانی: 30 فروردین 1402 گردآورنده: greymind.ir شناسه مطلب: 620

به "شکر سفید یا شکر قهوه ای کدام یک را انتخاب کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکر سفید یا شکر قهوه ای کدام یک را انتخاب کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید